تبیان، دستیار زندگی
در مطالب قبلی برای پاسخ به پرسش آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ سوالاتی مطرح شد و مشخص شد که بله مطالعه از نسخه چاپی آسان تر به ما می آموزد در ادامه مابقی دلایل احتمالی به دست آمده توسط پژوهش های مختلف عنوان شده است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (3)

در مطالب قبلی برای پاسخ به پرسش آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ سوالاتی مطرح شد و مشخص شد که بله مطالعه از نسخه چاپی آسان تر به ما می آموزد در ادامه مابقی دلایل احتمالی به دست آمده توسط پژوهش های مختلف عنوان شده است ...

در مطلب قبل تحت عنوانآیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (1) با ارائه پرسشی و سعی در پاسخ دادن به آن به روند بررسی این پژوهش پرداختیم، در بخش دوم  مطلب که می توانید از اینجا بخوانید، مشخص شد که پژوهش های متعدد حاکی از آن است که یادگیری از نسخه های چاپی بهتر از صفحات دیجیتالی است و عنوان شد که محققان اگرچه دلیل موجه و قطعی نیافته اند اما سعی کرده اند دلایل احتمالی را عنوان کنند که از آن جمله به سرعت مطالعه و تنظیمات صفحه اشاره شد در ادامه مابقی عوامل عنوان خواهد شد:

جهت یابی:

دنبال کردن محتوای روی صفحه نمایش دیجیتالی اغلب مشکل ساز است، این امر به ویژه زمانی که خوانندگان قصد مرور کردن دوباره یک محتوای خاص را دارند افزایش می یابد.

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (3)

به عنوان مثال در هنگام خواندن یک PDF شما تنها می توانید یک بخش از آن را روی صفحه ببینید و برای دیدن صفحات بیشتر نیاز به حرکت بر روی PDF دارید، در حالی که در کنار هم قرار دادن یا ورق زدن و مقایسه مطالب در نسخه های چاپی بسیار ساده تر است، همچنین از روی کاغذ گویی شما اشراف بیشتری بر نحوه سازمان یافتن و کل سند خود دارید و به راحتی می توانید بین بخش های مختلف و صفحات متعدد مرور داشته باشید و یک قسمت را دوباره خوانی کنید (می توانید از اثرات یادگیری دیدن بخش های دیگر، زمان مطالعه یک قسمت- یا جدول - استفاده کنید).

وقتی شما از روی ورق می خوانید زودتر یاد می گیرید! دلیل منطقی و روشنی وجود ندارد تنها نتایج نشان می دهد که چاپ از راه هایی به حافظه کمک می کند که احتمالا نسخه دیجیتالی این کار را نمی کند! محققان بر این باورند که نسخه چاپی برای تعیین محل محتوا و سازماندهی ذهن در حال یادگیری و قرار دادن مطالب در حافظه بلند مدت یاری می رساند

علاوه بر این، برنامه های الکترونیکی ممکن است با کمبود ابزارهای حافظه و یادگیری مواجه باشند، مانند بررسی سرفصل سند و سازمان، یا اشاره به بخشهای قبلی. و یا ممکن است یادداشت برداری به راحتی نسخه چاپی وجود نداشته باشد.

حافظه

برخی مطالعات نشان می دهد نسخه چاپی بیش از خواندن از صفحه نمایش دیجیتالی برای به خاطر سپردن اطلاعات به شما کمک می کند، این بدان معناست که وقتی شما از روی ورق می خوانید زودتر یاد می گیرید! دلیل منطقی و روشنی برای این امرو وجود ندارد تنها نتایج حاکی از آن است که چاپ از راه هایی به حافظه کمک می کند که احتمالا نسخه دیجیتالی این کار را نمی کند ! محققان بر این باورند که نسخه چاپی به حافظه برای تعیین محل محتوا کمک می کند و به طور واضح این امر به سازماندهی ذهن در حال یادگیری، برای قرار دادن مطالب در حافظه بلند مدت یاری می رساند.

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (3)

تکنولوژی

تعدادی از پژوشگران بحث های زیادی بر روی تفاوت خواندن دیجیتالی و مطالعه چاپی داشته اند و علل عدم معادل بودن اثرات آنها را از نظر تکنولوژی بررسی نموده اند. نیازهای ما برای نزدیک شدن به نسخه چاپی شامل:

نشانه های ظاهری (مانند شکل ظاهری صفحات و سازماندهی آنها) مشابه کردن نسخه دیجیتالی مانند مدل چاپی که به درک و توانایی ما کمک کند و توانایی یادداشت برداری های متنی.

چالش های مربوط به مدیریت حقوق دیجیتال هنوز هم یک مسئله است!

عدم وجود سواد دیجیتالی در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای عضو  OECD همچنان مشکل ساز است.

این طور به نظر می رسد که ارائه محتوای آموزشی و تحویل آن به یادگیرنده از طریق صفحات دیجیتالی اصلا خوب نیست! اما به طور تلویحی نیز بدان معناست که باید محتواهای آنلاین بسیار روشن با قابلیت درک آسان ارائه نمائیم، بیاموزیم که چگونه به محتوای سرگرم کننده دست یابیم.

بله، این طور به نظر می رسد که ارائه محتوای آموزشی و تحویل آن به یادگیرنده از طریق صفحات دیجیتالی اصلا خوب نیست! اما آنچه که عنوان شد به سادگی و به طور تلویحی به ما می گوید که باید محتواهای آنلاین بسیار روشن با قابلیت درک آسان ارائه نمائیم، بسیاری از توسعه دهندگان و مدرسین حرفه ای بر روی این نکته کار می کنند که چگونه به محتوای سرگرم کننده دست یابند. نویسنده مقاله عنوان می کند که شخصا ساختارهای آموزشی آنلاین ارائه شده توسط او بسیار ساده تر و روان تر از مدل حضوری است، و برای رسیدن به این مهم پژوهش به ما می گوید که دقیقا چه باید بکنیم و بر روی کدام نکات متمرکز باشیم!

منابع:

 https://www.td.org/Publications/Blogs/Science-of-Learning-Blog/2016/12/What-Do-You-Know-Do-We-Learn-Less-from-Screens

 Jabr, F. (2013). The reading brain in the digital age: The science of paper versus screens. Scientific American. https://www.scientificamerican.com/article/reading-paper-screens

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی