تبیان، دستیار زندگی

فواید مطالعه برای سلامتی

آیا همیشه یک کتاب برای مطالعه کردن دارید؟ به خود ببالید، زیرا شما در حال تقویت حافظه و افزایش توانایی ذهنی و سلامت جسمی خود هستید. اما اگر کتابی برای خواندن ندارید و یا عادت و علاقه‌ای به این کار ندارید، اجازه دهید تا شما را با تعدادی از فواید مطالعه (کتاب خوانی) آشنا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه کردن

نویسنده: صادق مظفری
افزایش طول عمر

خواندن کتاب می‌تواند سبب افزایش طول عمر شود. نتایج یک تحقیق که در حوزه‌ی علوم اجتماعی و پزشکی در سال 2016  و پس از 12 سال پیگیری انجام گرفت نشان داد که میزان مرگ‌ومیر در افراد کتاب خوان، 20 درصد کمتر از دیگران است، حتی کمتر از افرادی که به مطالعه‌ی مجلات و یا روزنامه‌ها می‌پردازند.

کاهش بیماری‌ها

پزشکان، متخصصان درمانی و مددکاران اجتماعی سال هاست که از کتاب به عنوان وسیله و ابزاری برای کاهش علائم بیماری‌های جسمی و روانی و همچنین کاهش پریشانی‎‌های فردی استفاده می‌کنند. این روش که با عنوان کتاب درمانی شناخته می‌شود، برای درمان انواع بیماری‌ها نظیر اختلالات ترس و بیخوابی مربوط به افزایش وزن و اضطراب ناشی از بستری شدن در بیمارستان استفاده می‌شود.

سرگرمی‌های خاص مانند مطالعه و یا انجام بازی‌های ذهنی که ذهن را به چالش می‌کشند (مانند شطرنج و پازل و..) می‌توانند برای جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر مفید باشند

 

خواب بهتر و راحت‌تر

ایجاد یک عادت همیشگی مبنی بر مطالعه کتاب قبل از خواب شب می‌تواند سبب شود تا از شانس بالاتری برای داشتن یک خواب راحت برخوردار شوید. برای شروع می‌توانید به خواندن یک و یا دو بخش از کتاب قبل از خواب بپردازید تا کم کم به این روال عادت کنید. البته به خاطر داشته باشید که برای این کار حتما از کتاب‌های کاغذی استفاده کنید، نه از کتاب‌های الکترونیک! زیرا تمامی متخصصان و کارشناسان بهداشت خواب توصیه می‌کنند که یک ساعت قبل از خواب از کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه و یا هر وسیله‌ی الکترونیکی دیگر استفاده نکنید تا دچار بدخوابی نشوید.

افزایش دایره‌ی لغات

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان 5 تا 15 درصد از کلمات آموخته شده را از مطالعات خود بدست می آورند. لذا کودکانی که مطالعات بیشتری دارند، از دایره‌ی لغات بیشتری نیز برخوردار خواهند بود. بدون شک همین نتیجه‌گیری را می‌توان برای بزرگسالان نیز مطرح کرد.

همدلی بیشتر

نتایج تحقیقات بیان می‌کند که اگر افراد در هنگام مطالعه (رمان)، غرق در داستان‌های خیالی می‌شوند و می‌توانند با قهرمانان و یا شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار کنند. این پدیده نشان می‌دهد که از لحاظ احساسی قدرت بیشتری برای ابراز همدلی با افراد دارند و مطالعه کردن می‌تواند سبب افزایش این حس و بهبود آن گردد. این بدان معناست که کم بودن میزان ارتباط بین افراد مطالعه کننده و شخصیت های داستانی نیز می‌تواند به دلیل کم بودن قدرت همدلی در آنها باشد.

افزایش قدرت مهارت‌های کلامی

در یک مطالعه‌ی دانشگاهی نتیجه گیری شد که بزرگسالانی که مطالعه‌ی بیشتری دارند، از قدرت بیان بهتر و روان‌تری در مقایسه با همسالان خود برخوردارند. این مهارت کلامی علاوه بر افزایش دانش و فرهنگ لغات، سبب انتقال آسان‌تر نظرات و ایده‌ها می‌شود و این چیزیست که می‌تواند سهم بسزایی در بهبود کیفیت و رضایت فردی از زندگی داشته باشد.

خواندن داستان‌های ادبی می‌تواند سبب افزایش قدرت «نظریه ذهن» و یا توانایی ما برای درک افکار، احساسات و انگیزه های دیگران شود. این خصوصیت می‌تواند در بالا بردن ارتباط فکری و ادراکی میان همسران نیز موثر باشد.

 

کاهش استرس

آیا فکر می‌کنید که پیاده روی و یا نوشیدن چای بهترین راه برای کاهش استرس است؟ شش دقیقه مطالعه‌ی مستمر می‌تواند بسیار مفیدتر باشد.

در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی اثبات شد که نوشیدن یک فنجان چای به میزان 54 درصد و قدم زدن 42 درصد استرس را کاهش می‌دهند. اما حدس می‌زنید که کتاب خواندن تا چند درصد سبب کاهش استرس در افراد می‌شود؟ 68 درصد!!!

بنابراین دفعه‌ی بعد که روز سختی را پشت سر گذاشتید، حداقل شش دقیقه مطالعه برای بهبود وضعیت‌تان پیشنهاد مناسبی است.

افزایش مهارت‌های نوشتاری

نوشتن اغلب بهترین راه برای افزایش توانایی‌های محاوره  به شمار نمی‌آید. اما در یک مطالعه که در آن 46 متغیر مستقل و ارتباط آنها با نوشتار مورد بررسی قرار گرفت، استعداد (میل ذاتی) خواندن به عنوان قوی ترین متغیر در ارتباط با توانایی نوشتن شناخته شد و این استعداد تنها می‌تواند با خواندن واقعی بهبود پیدا کند.

کاهش خطر بروز آلزایمر

سرگرمی‌های خاص مانند مطالعه و یا انجام بازی های ذهنی که ذهن را به چالش می‌کشند (مانند شطرنج و پازل و ..) می‌توانند برای جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر مفید باشند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد سالمندی که به انجام چنین کارهایی عادت دارند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آنها تا 2.5 برابر کمتر از سایرین است. بهتر است سعی کنید تا با انجام چنین بازی هایی، به افزایش سلامت ذهنی خود کمک کنید.

فعالیت های بیشتر

مطالعه (خواندن داستان) می‌تواند سبب باز شدن ذهن شود و توانایی ذهنی خواننده را در جایگزین کردن سناریوهای داستان افزایش داده و همچنین سبب بهبود دیدگاه وی شود که خود این امر می‌تواند باعث گردد تا فرد در انجام کارها با خلاقیت بیشتر و نیاز کمتر به دانسته های گذشته عمل کند. این نتیجه‌گیری به این معناست که وقتی احساس می‌کنید در زندگی و یا کارتان دچار عدم خلاقیت و نوآوری شده اید، خواندن رمان می‌تواند کار بسیار موثر و مفیدی باشد.

توانایی بیشتر در ارتباط با دیگران

ما هرگز نمی‌توانیم بدانیم که دیگران دقیقا چطور فکر می‌کنند، اما خواندن داستان‌های ادبی می‌تواند سبب افزایش قدرت «نظریه ذهن»  و یا توانایی ما برای درک افکار، احساسات و انگیزه های دیگران شود. این خصوصیت می‌تواند در بالا بردن ارتباط فکری و ادراکی میان همسران نیز موثر باشد.

دایره اجتماعی قوی‌تر

احساس می‌کنید که دایره دوستانتان با افزایش سن کمتر و کمتر می‌شود و یا اینکه مدت زمان زیادی است که با افراد جدیدی آشنا نشده‌اید؟ پیوستن و عضویت در کتابخانه‌ها و یا انجمن‌های کتاب خوانی می‌تواند شما را با افراد جدید آشنا سازد. گفتگوهای معنادار و حتی یافتن دوستانی بسیار خوب و نزدیک و برقراری ارتباط های طولانی مدت می‌تواند از فواید انکارناپذیر این گونه مراکز باشد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.