تبیان، دستیار زندگی
استفاده از شیوه های نوین اموزشی در کلاس درس قطعا نتیجه بخش خواهد بود. اما هنوز ممکن است بعضی از اساتید نسبت به این موضوع نگرانی هایی داشته باشند. در این مقاله این موضوع را بررسی می نماییم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از آموزش مبتنی بر تلفن همراه در کلاس درس: نکاتی برای اساتید

استفاده از شیوه های نوین اموزشی در کلاس درس قطعا نتیجه بخش خواهد بود. اما هنوز ممکن است بعضی از اساتید نسبت به این موضوع نگرانی هایی داشته باشند. در این مقاله این موضوع را بررسی می نماییم.

با پیشرفت های روز افزون فن اوری در دهه های گذشته، روش آموزش و یادگیری تغییر قابل ملاحظه ای داشته است. آموزش همراه با فن آوری به فراگیران کمک کرده است تا به آموزش مناسب دسترسی داشته باشند.

استفاده از آموزش مبتنی بر تلفن همراه در کلاس درس: نکاتی برای اساتید

باید توجه داشت که با ظهور انواع و اقسام آموزش های از راه  و روش های نوین مانند آموزش از طریق تلفن همراه و یا بازی سازی، چیزی از ارزش های روش های سنتی مانند کلاس درس کم نخواهد شد. چرا که هنوز استقبال از این روش ها زیاد است. این اساتید و معلمان هستند که با خلاقیت و هوشمندی و ارتباط میان این روش ها، می توانند کلاس های درسی جذاب تری را با دانشجویان خود ارائه دهند.

گرچه فن آوری تلفن همراه این روزها با زندگی عجین شده است، اما هنوز برخی نسبت به آن حساسیت هایی دارند.

اما هنوز اساتیدی هستند که محدودیت هایی قائل هستند، نگرانی هایی از قبیل ترس از عدم ارتباط حضوری، سهولت و یا سختی تدریس، و دانش مورد نیاز درباره فن آوری. همه این نگرانی ها قابل حل هستند و دانش فن آوری را نیز به آسانی می توان کسب نمود. در اینجا چند نگرانی کوچک را بررسی می نماییم:

1. وقتی مدرس تصور می کند در ارتباط با فن آوری بی عرضه است

امروزه، یک واقعیت است که اکثر فراگیران با فن آوری و انواع و اقسام آن آشنایی دارند و از ابزارهای پیشرفته استفاده می کنند.میراث و دانش فن آوری یک دانشجو ممکن است بسیار بیشتر از استاد باشد و این ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس شود.اما با استفاده از انطباق این دانش با دانش استاد، مزیتی بسیار بهتر نصیب هر دو خواهد شد.اساتید باید به این نکته توجه کنند که اکثر ابزارهای جدید یک  راهنما به همراه دارد که به خوبی تمامی مراحل  استفاده را بیان نموده استو به راحتی در کلاس قابل استفاده است. نباید از معرفی فن آوری و استفاده از آن در کلاس درس ترسید. به راحتی می توان از برنامه های کاربردی در دسترس مطلع شد و انها رانصب کرد. در این امر حتی می توانید از دانشجویان نیز کمک بگیرید تا آنها احساس مشارکت کنند.

ویژگی های مثبت تلفن همراه هوشمند روز به روز در حال افزایش است، می توان از این ویژگی ها در جهت اهداف آموزشی بهره جست.

برخی از برنامه ها ممکن است دو نوع استاد و دانشجو داشته باشند که هرکدام دستورالعمل های متفاوتی خواهد داشت.برخی از این نوع نرم افزارها، برای استاد روی کامپیوتر و برای دانشجویان روی تلفن همراه نصب خواهد شد که متفاوت است و راحتی قابل ملاحظه ای برای کاربر فراهم می کند.در این صورت هر کاربر به نیاز خود می تواند رابط کاربری مورد نظر را انتخاب کند.

- وقتی استاد تصور می کند استفاده از تلفن همراه، گمراهی در پی دارد

زندگی ما با تلفن همراه اشباع شده است وهمه اساتید روی این نکته اتفاق نظر دارند. تلفن همراه بخشی از زندگی دانشجوست، حال آنرا در کلاس استفاده کند یا نه، و چه بهتر که این اتفاق در کلاس درس زیرنظر اساتید باشد.بنابراین در دسترس بودن و اجتماعی بودن تلفن های همراه می تواند برای یادگیری یک فرصت استثنایی باشد. استفاده از فن آوری در کلاس درس همواره یک موهبت برای شاگردان قلمداد شده و چه بهتر که در جهت اهداف آموزشی از آن استفاده گردد.

استفاده از آموزش مبتنی بر تلفن همراه در کلاس درس: نکاتی برای اساتید

دانشجویان با استفاده از این فن آوری در کلاس درس مشارکت خود را بالا برده و همچنین خاطره خوبی از آموزش خواهند داشت.همچنین استادی که از این فن آوری در کلاس استفاده کند، محبوب تر خواهد بود.

3- وقتی استاد علاقه ای به استفاده از فن آوری در کلاس ندارد

در وحله اول، تلفن همراه برای آموزش ساخته نشد، اما چرا ازآن برای اهداف آموزشی بهره نبریم؟ ویژگی های بسیاری در این وسیله وجود دارد که می توان از آنها برای اهداف آموزشی بهره برد.برنامه های کاربردی تلفن همراه مخصوص آموزش می تواند کار اساتید را برای آموزش و همچنین آزمون ویا نظر سنجی بسیار سهل سازد.بایستی با این فن آوری منطبق شد و انرا پذیرفت. همانطور که گفته شد بسیاری از این برنامه های ورژن اختصاصی استاد دارند که به راحتی می توان کار با آنها را آموخت.

در نهایت هیچکس نمی تواند وابستگی عمیق انسان و تلفن همراه را نادیده بگیرد. تعداد نرم افزارهای تلفن همراه روزبه روز در حال افزایش است و می توان از آن در جهت اهداف آموزشی بهره برد. حساسیت ها را کنار بگذارید و از این فن آوری در کلاس خود استفاده کنید.

منابع:

elearningindustry.com

mobile-technologies-in-classroom-learning-3-reasons-instructors-go

traditional teaching methods

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی