تبیان، دستیار زندگی
در طلاق توافقی اگر زوجه دوشیزه یا یائسه باشد به دلیل این که فاقد عده است طلاق بائن است و امکان روجوع وجود ندارد از طرفی نیازی هم به آزمایش عدم بارداری وجود ندارد بدیهی است که دوشیزه یا یائسه باردار نمی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش عدم بارداری برای طلاق توافقی

در طلاق توافقی اگر زوجه دوشیزه یا یائسه باشد به دلیل این که فاقد عده است طلاق بائن است و امکان رجوع وجود ندارد از طرفی نیازی هم به آزمایش عدم بارداری وجود ندارد بدیهی است که دوشیزه یا یائسه باردار نمی شود.

بخش حقوق تبیان

طلاق توافقی

اما بر طبق ماده 31 قانون حمایت خانواده برای سایر زنان (غیر دوشیزه و غیر یائسه) برای ثبت طلاق سردفتر مکلف است که گواهی عدم بارداری از زوجه مطالبه کند. رویه دادگاه های خانواده تهران بر این منوال است که بعضی از شعب خانواده زوجه را ملزم می کنند که از آزمایشگاه مستقر در مجتمع قضایی با معرفی او به آن جا گواهی عدم بارداری اخذ نماید اما گروهی دیگر از دادگاه خانواده در این خصوص اظهار نمی کنند و فقط در رای طلاق توافقی منعکس می کنند که دفترخانه می بایستی از زوجه گواهی عدم بارداری اخذ نماید که این آزمایش می تواند در هر آزمایشگاه یا بیمارستان خواه دولتی و غیر دولتی انجام شود. بهتر است که در ذیل آزمایش دکتر گواهی کند که بر طبق برگ آزمایش زوجه باردار است یا خیر؟

بر طبق قانون مدنی اشکال وجود ندارد که در هنگام طلاق زوجه باردار باشد فقط پایان عده او پایان وضع حمل می باشد.

سوالی که مطرح می شود این است که اگر زن باردار یائسه باشد امکان طلاق نیست؟ در جواب باید گفت که جواب آزمایش مبنی بر این که زوجه باردار است یا نه ارتباطی به اصل طلاق ندارد این مقرره از این رو گنجانده شده است که مطمئن شوند در هنگام جدایی و طلاق زوجه حملی داشته است یا خیر. بر طبق قانون مدنی اشکال وجود ندارد که در هنگام طلاق زوجه باردار باشد فقط پایان عده او پایان وضع حمل می باشد.

تست بارداری پزشکی قانونی هم که پرسیده می شود در تهران مصداق ندارد. در طلاق توافقی وقتی زوجه را به پزشکی قانونی می فرستند که ادعا کند دوشیزه است.

منبع: گروه وکلای پارسای