تبیان، دستیار زندگی
<span>اجتماع&nbsp;&gt;&nbsp;آموزش</span> - نسلی که برای گرفتن یک «لیسانس» حتی چند سال پشت کنکور می ماندند و بعد از قبولی شیرینی می دادند، حالا نه به کارشناسی ارشد بلکه به دکتری فکر می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترافیک به کنکور دکتری رسید

نسلی که برای گرفتن یک «لیسانس» حتی چند سال پشت کنکور می‌ماندند و بعد از قبولی شیرینی می‌دادند، حالا نه به کارشناسی ارشد بلکه به دکتری فکر می‌کنند.

بخش خانواده ی تبیان

title

تازه‌ترین آماری كه بعد از پایان ثبت‌نام دوره‌های تحصیلات تكمیلی ارائه شده، نشان داد آمار داوطلبان دكتری افزایش و آمار داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد كاهش داشته است.براساس آماری كه رئیس سازمان سنجش اعلام كرده ۷۵۹ هزار و ۸۷۲ داوطلب در سال ۹۵ برای پذیرش در سال ۹۶ ثبت‌نام كرده‌اند؛ درحالی‌كه در سال گذشته ۷۶۱ هزار و ۱۱۶ داوطلب و در 2سال گذشته (ثبت‌نام در بهمن ۹۳ و پذیرش در مهر ۹۴) ۸۱۲ هزار و ۸۱۲ داوطلب ثبت‌نام كرده بودند. به این ترتیب از بهمن 1393تا الان تقاضا برای ثبت‌نام در این مقطع به میزان 53هزار نفر، یعنی حدود 7درصدكمتر شده است. این كاهش متقاضی برای فوق‌لیسانس‌ها در حالی است كه امسال یك آزمون ارشد برای پذیرش در همه دانشگاه‌ها و ازجمله دانشگاه آزاد برگزار شد و سال‌های گذشته 2 آزمون مجزا برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و آزاد برگزار می‌شد.در برابر آمار ثبت‌نام داوطلبان در آزمون‌های دكتری نشان می‌دهد كه تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. هرچند كاهش در دوره‌های كارشناسی ارشد چندان چشمگیر نیست اما میزان تقاضا‌ها برای «دكتر شدن» افزایش معنی‌داری داشته است و تغییر مسیر تقاضای تحصیلات تكمیلی در ایران را نشان می‌دهد. در سال ۹۴ كه آزمون دكتری برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی بود، تعداد ۲۰۱ هزار و ۶۶۰ داوطلب ثبت‌نام كرده بودند كه این میزان با افزایش ۵۰هزار نفری در دكتری سال ۹۵ با تعداد ۲۶۰ هزار و ۱۷۰ نفر به ثبت رسیده است و این یعنی دست‌كم 25درصد افزایش در متقاضیان.افزایش تقاضا برای ادامه تحصیل در مقطع دكتری و آغوش گرم دانشگاه‌ها برای این افراد، در حالی است كه چندی قبل این وزیر علوم بود كه در این‌باره هشدار داد و گفت: «در شرایط كنونی نزدیك به ۱۰۰ هزار دانشجوی دكتری حرفه‌ای (PHD) در كشور مشغول تحصیل هستند كه این تعداد زیاد است.»محمد فرهادی همچنین به نقد سیستمی پرداخت كه خودش نقش اصلی در مدیریت آن را بر عهده دارد و گفت: «400هزار دانشجوی كارشناسی ارشد در حال تحصیل هم داریم. باید ساختار نظام آموزشی اصلاح شود؛ زیرا مشكل نظام آموزش عالی كشور مشكل تكنیسینی و مهارتی است.» البته این تنها وزیر علوم نیست كه به این وضعیت انتقاد دارد، رئیس‌جمهور، حسن روحانی نیز در بهمن‌ماه سال 92و در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارك‌های علم و فناوری گفته بود: «دولت دنبال دانشگاهی است كه بین كمیت و كیفیت توازون داشته باشد.خیلی خوشحال می‌شوم كه بشنوم ۴۰ هزار دانشجوی دكتری داریم اما شما دانشگاه‌های دنیا را نگاه كنید، ببینید دانشجوی دكتری‌شان چند نفر است. فكر می‌كنید در سال یك دانشگاه بزرگ اروپایی و آمریكایی چند دكتری تحویل می‌دهد. آمار را نگاه كنید. من از بسیاری از دانشگاه‌ها خبر دارم. خیلی خوب است كه همه دكتر شوند. من به هر كه می‌رسم غیردكتر در ایران ظاهرا استثناست. ما كه افتخار می‌كنیم همه دارای PHD باشند، تحقیق كرده باشند و مراحل علمی را پیموده باشند، ‌خیلی خوب است اما واقعا كیفیت لازم هم وجود دارد؟»خوب است بدانید براساس نقشه جامع علمی كشور باید در سال۱۴۰۴، 3درصد دانشجویان كشور دانشجوی مقطع دكتری باشند؛ درحالی‌كه هم‌اكنون تعداد این دانشجویان 2درصد است. همه هشدارها درباره بالا بودن متقاضیان و دانشجویان دوره دكتری در حالی است كه فقط سال گذشته نزدیك به 700دوره پسادكتری در كشور راه‌اندازی شده است.


منبع: همشهری آنلاین
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.