تبیان، دستیار زندگی
هادی خورشاهیان در نشست رونمایی از رمان « آن مرد با باران می آید» گفت: هنوز هیچ کار شاخصی برای مخاطب نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی نوشته نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کار شاخصی برای مخاطب نوجوان با موضوع انقلاب نوشته نشده است

هادی خورشاهیان در نشست رونمایی از رمان « آن مرد با باران می‌آید» گفت: هنوز هیچ کار شاخصی برای مخاطب نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی نوشته نشده است.

بخش ادبیات تبیان
کار شاخصی برای مخاطب نوجوان با موضوع انقلاب نوشته نشده است

نشست رونمایی و معرفی رمان «آن مرد با باران می آید» نوشته وجیهه سامانی از جدیدترین آثار متشر شده توسط انتشارات کتابستان در محل کتابستان رضوی قم برگزار شد.

در این نشست هادی خورشاهیان شاعر و نویسنده در سخنانی با اشاره به اینکه مخاطب امروز نسبت به اتفاقات انقلاب حساس است و از نویسنده داستان انقلاب انتظار دارد با کمترین نقص بنویسد، عنوان کرد: ما بیشتر ادبیات مخالفانمان را رصد می کنیم تا ادبیات کسانی که در خط فکری ما می نویسند. همینطور علاقه بسیار زیاد ما به ادبیات مورد علاقه‌مان باعث می‌شود عیب و نقص‌های فرمی و محتوایی را به خوبی در نیابیم. اما ادبیات دیگران را با دقت زیر ذره بین می‌بریم. از سوی دیگر ما به عنوان نویسندگان انقلاب نتوانسته ایم تمام و کمال به عرصه های انقلاب بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به کتاب‌آرایی و ظاهر زیبای این رمان، افزود: علی‌رغم حجم کار زیاد، به علت جذابیت و کشش بالای آن، کتاب را یک ضرب و بدون قطع خواندم. از نظر زبان و خط داستانی نیز هیچ پیچیدگی گیج کننده‌ای نداشت و مخاطب را خسته نمی‌کند. برای مخاطب بین ۱۲تا ۱۸سال کتاب خوشخوانی است و یک نمای کلی از هفده شهریور پنجاه و هفت تا بیست و شش دی ماه پنجاه و هفت به مخاطب ارائه می‌کند.

وی در همین زمنیه گفت: نوشتن برای نوجوانان سخت است چون با مخاطبی روبرو هستیم که هم‌سن نویسنده نیست اما نویسنده توانسته است به خوبی در این کار از پس آن برآید از سوی دیگر مهمترین چیزی که باعث می شود ما با یک رمان ارتباط برقرار کنیم شخصیت رمان است و در اینجا بهزاد برای مخاطب نوجوان جا افتاده است و با شرایط روحی او همذات پنداری می‌کند.

در ادامه این نشست وجهیه سامانی مولف این رمان نیز در سخنانی عنوان کرد: نوشتن رمان انقلاب به ویژه  برای مخاطب نوجوان، مانند راه رفتن روی لبه شمشیر است. به خاطر اینکه سالهای متمادی از عمر انقلاب گذشته است اما هنوز هیچ کار شاخصی برای مخاطب نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی نوشته نشده است.

وی افزود: بعد از اینکه کتاب من پروسه چاپ و نشر را طی کرد مرحوم امیرحسین فردی، که آن موقع سردبیر بخش داستان انقلاب سوره مهر بودند با من تماس گرفتند و گفتند: من این کار را بیست و چهارساعته خوانده ام و دوست دارم جلد دوم این کتاب نوشته شود با همین فضا و اتمسفر که متاسفانه یکی دو ماه بعد ایشان به رحمت خدا رفتند و من نتوانستم جلد دوم را بنویسم.

سامانی افزود: به عنوان نویسنده معتقدم ما هنوز آن طور که بایسته و شایسته است انقلاب را به نوجوانان ۱۰-۱۲ساله مان معرفی نکرده ایم. هنگام نوشتن این کتاب، وقتی درباره فضاهای آن دوره تحقیق میکردم متوجه شدم فرزند خودم نیز که آن موقع نوجوانی همسن بهزاد بود درباره انقلاب چیزهای بسیار کمی می دانست.


منبع: مهر