تبیان، دستیار زندگی
برخی مطالعات نیز نشام می دهد که با صدور قوانین روشنی برای رفتار کلاسی در ابتدای کلاس کنترل بیشتری را برای مربی به همراه دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک راه قدرتمند برای به حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده دانشجویان (1)

به گفته اکثریت قریب به التفاق مدرسین دوره های آموزشی بزرگترین چالش برگزاری کلاس رفتارهای فراگیران مخرب است، برخی نویسندگان تکنیک هایی را برای حل این مشکل عنوان نموده اند، درصورتی که نویسنده این مقاله بر این باور است که هیچ تکنیک خاصی برلی برخورد با این دسته از افراد وجود ندارد، با هم می خوانیم...

درباره نویسنده مقاله:

پیش از آنکه مطلب زیر را بخوانید بهتر است کمی در مورد نویسنده آن اطلاعات داشته باشید

Jonathan Halls نویسنده، معلم و مربی است. او نویسنده کتاب های:

توسعه ویدئویی سریع برای مربیان (ATD پرس، 2012)

یکی از نویسندگان شرکت کننده در کتاب بیشتر بگوئید (River Grove Books, 2012

کتاب راهنمای ASTD : مرجع اصلی مربیان برای آموزش و توسعه، چاپ دوم (ATD Press ، 2014)

می باشد همچنین مقالات متعددی برای مجله TDبه نگارش در آورده است. همچنین او نویسنده ATD Infoline به نام "حافظه و شناخت در آموزش" (ATD Press ، 2014) نیز می باشد. جاناتان هال در کمیته مشاوره آموزشی کنفرانس بین المللی و نمایشگاه ATD و TechKnowledge می باشد.

یک راه قدرتمند برای به حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده دانشجویان (1)

در حال حاضر به برگزاری کارگاه های آموزشی در رسانه ها درخصوص ارتباطات، رهبری، و خلاقیت می پردازد و در دانشکده دانشگاه جورج واشنگتن و تسهیل برنامه های آموزش حرفه ای ATD و ساخت ویدئوهای سریع برای مربیان جهت گواهی حرفه ای یادگیری فعالیت دارد.

نویسنده می گوید وقتی که من مربی دوره های پیشرفته آموزش مدرسین ATD بودم اغلب از مدرسین می پرسیدم که بزرگترین چالش خود را در برگزاری کلاس های درس چیست؟ اکثریت قابل توجه آنها پاسخ می دادند که شرکت کنندگان مخل کننده! نمونه هایی که از این شرکت کنندگان مخرب مثال می زدند شامل آنهایی بودند که در در طول بحث های کلاسی از تلفن همراه خود استفاده می کنند، کسانی که با تاخیر از زمان ناهار بر می گردند، کسانی که با چک کردن ایمیل های خود سر کلاس به نوعی از کلاس درس فرار می کنند، فراگیرانی که در حالی که مدرس مشغول تدریس است مشغول صحبت با همکلاسی های خود هستند.

موارد فوق الذکر رفتارهای پرخاشگرانه منفعلی است که اینگونه بروز می کند و اغلب، توسط شرکت کنندگانی نمایش داده می شود که مجبور به شرکت در دوره آموزشی شده اند: ما آنها را به اصطلاح "زندانی" (prisoner) می نامیم! و یا شرکت کنندگانی که به شدت به نظرات خود بیش از منافع دیگران اهمیت می دهند. به نظر شما این رفتارها آشنا به نظر نمی رسد؟

رفتارهای چون استفاده از تلفن همراه هنگام بحث های کلاسی، برگشت با تاخیر از زمان استراحت و صحبت با همکلاسی ها عکس العمل های پرخاشگرانه منفعلی است که اغلب، توسط شرکت کنندگانی بروز می کند که مجبور به شرکت در دوره آموزشی شده اند و یا کسانی که به شدت به نظرات خود بیش از منافع دیگران اهمیت می دهند!

بسیاری از این مربیان واقعا تشنه دانستن نکته هایی کارا برای برخورد با شرکت کنندگان مخرب هستند، برخی از نویسندگان و پژوهشگران پیشنهاد می کنند که تماس های چشمی بیش از هر نوع برخورد دیگری کارساز است! برخی دیگر تکنیک های حرکتی (مثلا به سمت صندلی فرد مخرب رفتن) را پیشنهاد می دهند و اگر فر بسیار جسور است و به روند خود ادامه می دهد و رفتار شما کارساز نیست، می توان گفتگوی خارج از ساعت کلاسی (مثلا در زمان استراحت) با فرد خاطی را امتحان کرد.

یک راه قدرتمند برای به حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده دانشجویان (1)

برخی مطالعات نیز نشام می دهد که با صدور قوانین روشنی برای رفتار کلاسی در ابتدای کلاس کنترل بیشتری را برای مربی به همراه دارد. اما به نظر شما آیا تدریس لیستی از تاکتیک هاست ؟ آیا به راستی می توان گفت که بهترین راه برای مقابله با شرکت کنندگان مخرب چیست؟

آیا واقعا کسانی که مدرسین حرفه ای هستند به دانستن این تکنیک ها و بکارگیری آن ها نیاز دارند؟

جالب است بدانید که در طول سابقه برگزاری سمینارها و کارگاه های طولانی با مدرسین و مربیان حرفه ای متوجه شده ام که به ندرت سر کلاس این دسته از مربیان به کارگیری چنین تکنیکهایی مشاهده می شود. همچنین متوجه شده ام، کمتر پیش می آید که مربیان حرفه ای شرکت کننده مخرب داشته باشند! آیا به نظر شما این امر شانسی است؟ یا آنان کلاس خود را اینگونه طراحی می کنند؟

به ندرت سر کلاس مربیان حرفه ای به کارگیری تکنیک مشاهده می شود. کمتر پیش می آید که مربیان حرفه ای شرکت کننده مخرب داشته باشند! آیا به نظر شما تصادفی است؟ یا آنان کلاس خود را اینگونه طراحی می کنند؟

وقتی که من آموزش مدرسان تلویزیون را بر عهده گرفتم، افتخار از نزدیک کار کردن با برخی از این مربیان باتجربه و با استعداد رسانه را داشتم. به ندرت مشکل رفتاری در کلاس های درسی که من در این سطح برگزار می کنم وجود دارد. در واقع من در مورد این دسته از مربیان فکر می کنم که آنها مرا به شکل مدرسی که اکنون هستم ساختند ! و نکته ای که در مورد همه آنها صادق است را می توان اینگونه عنوان نمود: تقریبا هیچ اختلال و یا نیاز به بکارگیری تکنیک آشکار در کلاس درس آنها دیده نمی شود! و این تصادفی نیست!

منابع:

 https://www.td.org/Publications/Blogs/L-and-D-Blog/2017/02/A-Powerful-Way-to-Minimize-Disruptive-Behaviors

 http://spectrum.ieee.org/tech-talk

 Wastlund, E. (2007). Experimental Studies of Human-Computer Interaction: Working memory and mental workload in complex cognition.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی