تبیان، دستیار زندگی
سومین دوره برنامه «سه ستاره» كه به منظور انتخاب بهترین های سال تلویزیون برگزار می شود بعد از شش روز با حاشیه های ریز و درشتی مواجه بوده كه ریشه اصلی آن به نبود نگاه تخصصی در چینش نامزدها بازمی گردد. در این میان آمار پایین شركت كننده ها اصلی ترین پاشنه آشی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال ناخوش سه ستاره

سومین دوره برنامه «سه ستاره» كه به منظور انتخاب بهترین های سال تلویزیون برگزار می شود بعد از شش روز با حاشیه های ریز و درشتی مواجه بوده كه ریشه اصلی آن به نبود نگاه تخصصی در چینش نامزدها بازمی گردد. در این میان آمار پایین شركت كننده ها اصلی ترین پاشنه آشیل است. این مساله و نیز واكاوی نتایج بدست آمده تا روز پنج شنبه سوژه گزارش پیش رو است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
سه ستاره

پیش درآمد

پنج شنبه گذشته رقابت در برنامه «سه ستاره» وارد ششمین روز شد. آن چه در نگاه اول توجه را به سمت خود جلب می كند آمار شركت كنندگان این رقابت تلویزیونی است كه بعد از شش روز به كل پیامك های یك شب نود نمی رسد. عجالتا از گزارش هفته پیش مان عاریت بگیریم كه نوشتیم تقسیم بندی نامزدهای برنامه«بی ربط» است. برای این مدعا می توان نامزدهای «برنامه های ورزش و سرگرمی» و«برنامه های تخصصی» را مثال آورد كه هیچ قرابتی با هم ندارند.چرا «شب های فوتبالی» و «فوتبال 120» جزو«برنامه های تخصصی» است و «نود» سرگمی دیده شده احسان علیخانی می گوید خط كشی نامزدها بر اساس اعلام شبكه ها بوده.خب چرا شما به عنوان متخصصان امر این قاعده را نشكستید و حاضر شدید «نود» و «ورجه وورجه» كنار هم داوری شوند. اتفاقا عادل فردوسی پور در «سه ستاره» به این تقسیم بندی معترض شد و تاكید داشت اعتراضش در حالی انجام می شود كه دیگر برنامه اش «فوتبال 120» با اختلاف در صدر برنامه های تخصصی است. به این انتقاد بیفزایید یادداشت مجری«جیوه‌گی» كه گفته:« علیخانی خوب می‌داند که رقابت «هفت» و «پرسمان» و «فوتبال 120» و «سمت خدا» به اسم برنامه تخصصی از اساس غلط است. این رقابت نه حرفه‌ای است، نه فنی و نه زرد».

آمار پایین شركت كننده ها

وجاهت هر برنامه ای تعداد شركت كننده هایی است كه از طرق مختلف در نظرخواهی آن شركت می كنند. وقتی بحث رقابت و انتخاب است، ماجرا حساس تر می شود و برنامه سازان همه تلاش شان را برای ترغیب مردم به شركت به كار می گیرند. طبق آماری كه برنامه «سه ستاره» پنج شنبه شب روی آنتن فرستاد تعداد شركت كننده ها بعد از شش روز هرگز قابل دفاع نیست. میانگین جمع شركت كنند ه ها در هر بخش یك میلیون نفر رای و این یعنی آمار «سه ستاره» بعد از شش روز به پای یك شب برنامه «نود» نمی رسد. این در حالی است كه نام ها و برنامه های محبوبی میان نامزدها دیده می شوند  و از آن سو برنامه سازان به شكل های مختلف از مردم می خواهند در نظرسنجی شركت كنند. دلیل پایین بودن آمار «سه ستاره» عدم نگاه تخصصی حاكم بر آن است؟ یا اصلا كسی حوصله و علاقه برای شركت ندارد؟ و یك سوال خطرناك تر: آمار بیننده های تلویزیون فروكش كرده است؟ می دانیم هنوز تا پایان نظرسنجی فرصت زیادی باقی است اما چینن عددی بعد از شش روز برای یك برنامه پر سر و صدا به نام «سه ستاره» خوشایند نیست.

حذفی‌ها

یکی از نکات مهم در برنامه «سه ستاره» امسال، عدم تمایل برخی برنامه‌ها و شخصیت‌ها به حضور در این رقابت بود. همان ابتدا، حامد همایون به عنوان خواننده تیتراژ برنامه «فرمول یک» خودش را از رقابت کنار کشید و مدیربرنامه او توضیح داد که علاقه ای به حضور در سه ستاره و این رقابت ندارد. بعد از آن نوبت فرزاد حسنی بود که به عنوان مجری برنامه «اکسیر» از حضور در این رقابت انصراف دهد. همین یکی دو روز پیش، علی ضیا هم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، درخواست کرد که اسمش را از این رقابت خارج کنند که البته این درخواست به جایی نرسید و اعلام کردند الان و درست وسط نظرسنجی، دیگر امکان چنین کاری وجود ندارد. حذف این چهره‌ها این شبهه را تقویت می‌کند که شاید تولید کنندگان تلویزیون، زیاد برای چنین رقابتی ارزش قائل نیستند. از طرف دیگر با حذف سریال‌ها و بازیگران مرد و زن از این رقابت، به طور کلی برنامه سه ستاره، وضعیتی عجیب پیدا کرده و تا حدی بی‌اثر شده.

افت خندوانه

سال گذشته برنامه خندوانه، عنوان بهترین برنامه ورزشی و سرگرمی سال 94 را به دست آورد و رقبای سرسختی مثل نود و محله گل و بلبل را جا گذاشت. فصل اول و بخصوص دوم «خندوانه» آنقدر بین مردم محبوبیت پیدا کرده بود که همه از همان ابتدا می‌توانستند مطمئن باشند که عنوان بهترین برنامه سرگرم کننده تلویزیون را به دست می‌آورد. امسال اما ماجرا کاملا متفاوت بود. از یک طرف، فصل سوم خندوانه از همان ابتدا یکباره افت شدیدی پیدا کرد و ترفندهای مختلف رامبد جوان هم نتوانست باعث شود که برنامه به جایگاه اصلی خودش برگردد. فصل چهارم با حذف جناب خان، وضعیت بدتر هم شد. از طرف دیگر خندوانه در فصل سوم، با رقیب سرسختی مثل دورهمی مهران مدیری مواجه بود و طبیعتا باید انرژی بیشتری برای این رقابت صرف می‌کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و به جایی رسید که در نظرسنجی امسال برنامه «سه ستاره»، تا اینجای کار، خندوانه با 22 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفته و دورهمی با 38درصد آرا و نود با 30 درصد آرا اول و دوم شده‌اند.

صدرنشینی دورهمی

دردو بخش «بهترین برنامه ورزشی و سرگرمی» و «بهترین مجری مرد» رقابت برنامه سه ستاره، اسم دورهمی و مهران مدیری، در صدر جدول قرار گرفته. این نشان می‌دهد که این کمدین مطرح دهه هفتاد و هشتاد تلویزیون، هنوز هم بیشتر از هر مجری دیگری اعتبار دارد. درواقع مخاطبان هنوز هم به پلاتو گفتن‌های مدیری علاقه نشان می‌دهند و حتی آن را از نود و خندوانه هم بیشتر می‌پسندند. مسئله قابل توجه اینجاست که «دورهمی» صرفا در نیمه اول سال 95 روی آنتن بود. بعد از پایان ماه محرم و صفر، فقط چند قسمت جدید از رنامه پخش شد و سایر برنامه‌ها کاملا تکراری روی آنتن رفت. این درحالی است که خندوانه و نود، مدام پخش‌شان ادامه داشت و مردم خیلی بیشتر در معرض این ببرنامه‌ها قرار داشتند. اثر دورهمی و خود مهران مدیری روی مردم آنقدر زیاد بود که حتی این فاصله پنج، شش ماهه هم نتوانست نظر مخاطبان را به آن عوض کند. در حال حاضر برنامه دورهمی با فاصله زیادی از نود و خندوانه وجود دارد و به احتمال خیلی زیاد، مهران مدیری مهمان امسال ویژه برنامه تحویل سال علیخانی است.

وضعیت چهره ها

همان طور كه به طور مجزا نوشته ایم مهران مدیری یكه تاز است ؛‌هم خودش در صدر مجریان مرد است و هم برنامه اش «دورهمی» با 38 درصد تا الان برترین برنامه بخش ورزش و سرگرمی شده.  عادل فردوسی پور در بخش مجریان مرد دوم است با 177 هزار رای یعنی 20 درصد آرا. این درحالی است كه سال پیش اول شد. شرایط برای رامبد جوان خوب نیست ؛ او كه سال پیش بعد از عادل فردوسی پور دومین مجری برتر سال شده بود حال با 16 درصد آرا رقابت را به مدیری و فردوسی پور واگذار كرده. برنامه «خندوانه» او وضعیت بدتری دارد كه بخوبی گویای افت سری سوم و چهارم آن است. «خندوانه» كه سال پیش عنوان نخست را بدست آورده بود با 22 پشت «دورهمی» و «نود» در بخش «ورزش و سرگمی» ایستاده است. رتبه بعدی این بخش متعلق است به «حالا خورشید» با شش در صد آرا. محمد حسین میثاقی هم وضعیت خوبی ندارد، او سال پیش بهترین گزارشگر ورزشی شد كه بخش عمده این اتفاق بخاطر نداشتن رقیب بود او امسال به عنوان مجری وارد گود رقابت شده اما با هفت درصد ششم شده. «فوتبال 120» او اما در بخش برنامه های تخصصی اول است.


منبع: هفت صبح