تبیان، دستیار زندگی
مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» که چندسالی است جزء برنامه های پرمخاطب رسانه ملی در ایام نوروز محسوب می شود، همیشه با اما و اگرهایی درباره پخش در ایام نوروز همراه بوده است. حواشی این برنامه پرمخاطب عروسکی معمولا در توافق با مدیران رسانه ملی در نهایت به پخش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناز دوباره کلاه قرمزی

مجموعه‌ تلویزیونی «کلاه قرمزی» که چندسالی است جزء برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی در ایام نوروز محسوب می شود، همیشه با اما و اگرهایی درباره پخش در ایام نوروز همراه بوده است. حواشی این برنامه پرمخاطب عروسکی معمولا در توافق با مدیران رسانه ملی در نهایت به پخش رسیده؛ اما امسال هم با نزدیک شدن به نوروز 96 صحبت های عوامل کلاه قرمزی خبر از توقف تولید این مجموعه می دهد.

فرآوری: علی احمدی- بخش سینما تلویزیون تبیان
کلاه قرمزی

پس از سال‌ها دوری از تلویزیون «کلاه ‌قرمزی» در نوروز سال ۱۳۸۸ در دوران سکانداری عزت‌الله ضرغامی بر رسانه ملی در قالب ویژه ‌برنامه نوروزی و به همراه عروسک‌های دیگر بار دیگر به صفحه تلویزیون بازگشت و توانست پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون آن سال را بدست آورد. پس از آن اما هر سال به جز سال 89 و 95 که این برنامه ساخته نشد.

کلاه قرمزی در نوروز ۹۲

اوایل بهمن ۹۱ اعلام شد که کلاه قرمزی کلید خورده و برای پخش نوروزی آماده می شود. دقیقا یک ماه بعد و در روز ۶ اسفند، حمید مدرسی تهیه کننده مجموعه، گفتگویی با رسانه های مختلف انجام داد و گفت که پخش «کلاه قرمزی ۹۲» منتفی است.

او گفته بود که با توجه به مشکلات مالی و اداری، ساخت این پروژه متوقف شده و با این شرایط، کلاه قرمزی در نوروز، میهمان خانه ها نمی شود تا اینکه بالاخره ۲۳ اسفند یعنی یک هفته مانده به شروع سال نو، خود مدرسی حرفش را پس گرفت و گفت که با وجود مشکلات متعدد مالی و غیرمالی، ساخت سری جدید کلاه قرمزی مقابل دوربین رفته و در ایام نوروز پخش می شود. علاوه براین تابستان سال ۱۳۹۱ ناگهان شایعه شد که شخصیت «جیگر» ممنوع‌التصویر شده‌ اما این شخصیت عروسکی در نوروز ۱۳۹۲ دوباره در تلویزیون نمایش داده شد.

توافق مالی برای نوروز ۹۳

تولید «کلاه قرمزی 93» و توافق قابل ‌پیش‌بینی بین تیم تولید و تلویزیونی‌ها ظاهراً برای رسانه ملی خیلی گران تمام شده بود. اخبار بیرون آمده از مبلغ قرارداد «کلاه قرمزی» برای تولید و پخش آن در سال 93 نشان می‌دهد روی مبلغی کمتر از ۲ میلیارد تومان توافق شده بود. رقمی که در مقیاس قراردادهای تلویزیونی برای برنامه کم‌هزینه‌ای مثل «کلاه قرمزی» باورنکردنی به نظر می‌رسید. در آن دوران مدیران شبکه دو دائماً اعلام می‌کردند که امسال هم «کلاه قرمزی» ویژه ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شود و ایرج طهماسب در سوی دیگر ماجرا اعلام می‌کرد که امسال برنامه ندارند، چون با تلویزیون به توافق نرسیدند. این ماجرای قابل‌پیش‌بینی سرانجام با توافق دو سمت ماجرا پایان یافت. تلویزیون هم اعلام کرد که امسال «کلاه قرمزی» پخش می‌شود و طهماسب هم در نامه دیگری اعلام کرد که این اتفاق خواهد افتاد و این برنامه به پخش رسید و مورد استقبال مخاطبین رسانه ملی هم قرار گرفت.

اما و اگرهای کلاه قرمزی برای نوروز 96

اما بنا به سنت چند سال گذشته در تلویزیون، امسال هم این ماجرا بین تولیدکنندگان «کلاه قرمزی» و مدیران تلویزیون جریان داشت و پیش‌بینی می‌شد در این اوضاع بی‌رمق مالی تلویزیون، احتمالاً وسوسه درآمد میلیاردی تبلیغات بازرگانی قبل و بعد و مابین برنامه، مسئولین تلویزیون را به پرداخت این‌گونه مبالغ راضی کند.

چندی قبل ایرج طهماسب از اضافه شدن چند عروسک جدید به مجموعه «کلاه قرمزی 96» خبر داده بود و محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز درباره حضور قطعی مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» در نوروز امسال اعلام کرده بود:‌ نوروز 96 شاهد یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های «کلاه قرمزی» خواهیم بود.‌ در حال حاضر این مجموعه تلویزیونی به سرعت در حال پیش تولید است و طی روزهای آینده وارد مرحله تولید می‌شود.»

کلاه قرمزی

درحالکیه تا نوروز 96 زمان زیادی باقی نمانده صحبت هایی از حمید مدرسی تهیه‌کننده مجموعه «کلاه ‌قرمزی» درباره تولید این مجموعه منتشر شده که خبر از توقف تولید مجموعه «کلاه قرمزی 96» می دهد، مدرسی با بیان اینکه ما امسال می‌خواستیم «کلاه‌ قرمزی» را تولید کنیم اما نه اسپانسر داشتیم و نه شبکه بدهی‌های ما را برگرداند و الان هم با کمبود بودجه مواجه شده‌ایم ادامه داد: «کار ما به دلیل بی‌پولی از هفته پیش متوقف شده است و من از طرفی می‌بینم که سازمان صدا و سیما، این مجموعه را در کنداکتور قرار داده و درباره آن اطلاع‌رسانی کرده اما وقتی درباره این بدهی‌ها با شبکه جلسه می‌گذاریم، مساله را به بالا ارجاع می‌دهند. سازمان از سه سال پیش به ما بدهی دارد و برای مجموعه‌ای که قرار شد امسال تولید کنیم، تنها یک قسط به ما پرداخت شده است در حالی که گروه ما امسال از ۵۰ تا ۶۰ نفر به حدود ۱۰۰ نفر رسیده و بسیار گسترده شده است.

مدرسی با اشاره به ویژگی‌های مجموعه «کلاه قرمزی» در سال ۹۶ توضیح داده: این مجموعه امسال بسیار جالب‌تر شده، دکور ما دو برابر شده و می‌تواند پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون باشد. ما از چند ماه پیش با جدیت کار را شروع کردیم و آیتم‌های ۱۳ قسمت مجموعه به طور ناقص تولید شده، اما مساله این است که شبکه برای مناسبت‌های سال هم از ما کار می‌خواهد ولی ما بودجه لازم را برای تکمیل کار نداریم. متأسفانه ما زمان را هم از دست دادیم، پروژه قرار بود مشارکتی باشد، اما نه ما توانستیم این مشارکت را فراهم کنیم و نه خود سازمان. تلویزیون هم شاید تقصیر نداشته باشد و اکنون در بی‌پولی قرار دارد، اما ما و گروه این کار واقعاً نمی‌دانیم چگونه باید مساله را رفع کنیم.

بهانه ها در سال های مختلف متفاوت بود اما همه شان یک نتیجه داشت؛ اینکه مخاطبان بلافاصله بعد از انتشار این خبر، در شبکه هیا اجتماعی اعتراض راه می انداختند و هر بار مدیران را متهم می کردند که در اوج بی برنامگی، تلویزیون دارد همین سرمایه ها را هم از دست می دهد. مدیران هم مجددا وارد مذاکره می شدند و نهایتا به توافق مالی می رسیدند و «کلاه قرمزی» روی آنتن می رفت.

توضیح حمید جبلی درباره توقف تولید "کلاه قرمزی"

جبلی در خصوص توقف سری جدید کلاه قرمزی برای نوروز96  در اینستاگرامش نوشت: « وقتی بودجه های رسانه ملی به برنامه هایی که مردم چندان به آنها علاقه ای ندارند تعلق میگیرد، مسلم است که برای برنامه هایی همچون کلاه قرمزی، بودجه ای باقی نمی ماند... . هنوز دستمزد برنامه های سه سال قبل هم پرداخت نشده اما گروه کلاه قرمزی، آمدند بار دیگر برای خاطر مردمانشان... . اما حالا دیگر واقعا ادامه دادن غیر ممکن است... . بی بودجه...، بی حمایت...، و صرفا برای پر کردن آنتن سیما... . با این حال، کلاه قرمزی در نوروز ۹۶ نمی تواند مهمان خانه های مردمانش باشد.»

باید دید مدیران تلویزیون با عوامل کلاه قرمزی وارد مذاکره می شوند و نوروز امسال هم این مجموعه در جمع برنامه های پرمخاطب قرار می گیرد یا اینکه رسانه ملی یکی از شانس های موفقیت اش در نوروز96 را از دست می دهد؟


منابع: صبا/ مشرق/ هفت صبح