تبیان، دستیار زندگی
دکتر سوئلر ادعا می کند که مغز ما صرفا برای محافظت از اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت دارد، تلاش می کند و نمی خواهد که اطلاعات این حافظه خدشه دار شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حافظه و یادگیری (2)

دکتر سوئلر ادعا می کند که مغز ما صرفا برای محافظت از اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت دارد، تلاش می کند و نمی خواهد که اطلاعات این حافظه خدشه دار شود! و این دلیلی است مبنی بر اینکه نمی تواند تغییرات سریع و بزرگ را در داخل آن بپذیرد. سوال اینجاست که چگونه به حافظه کاری کمک کنیم؟

در بخش قبل همین مطلب  که به طور خلاصه مطالب پیشین را عنوان نمودیم، محدودیت های حافظه کاری و نحوه عملکرد آن ارائه شد در ادامه مثالی عنوان می شود که به فهم بهتر مطلب کمک کند و به ارائه موانع دیگری یادگیری بپردازیم...

دکتر سوئلر ادعا می کند که مغز ما صرفا برای محافظت از اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت دارد، تلاش می کند و نمی خواهد که اطلاعات این حافظه خدشه دار شود! و این دلیلی است مبنی بر اینکه نمی تواند تغییرات سریع و بزرگ را در داخل آن بپذیرد. به بیان دیگر این نوع از عملکرد ذهن ما یک مکانیزم بقاست. برای آن که ما و اطلاعات ذهنی ما باقی بماند این مکانیزم بسیار هوشیارانه و قوی طراحی شده است. این به معنای تاکید بیشتر بر طراحی مناسب برای کمک رسانی به حافظه کاری در آموزش است. حال چگونه به حافظه کاری کمک کنیم؟ این مهم با حذف مطالب غیر ضروری و هجو و البته تعامل با یک عنصر عملی امکان پذیر است.

در سری مقالات قبلی (نحوه طراحی دوره برای کمک به حافظه (1) (2) (3)) سه مانع که توسط دکتر سوئلر شده بود را توضیح دادیم و این که چگونه می توانیم به حافظه کاریمان در طول فرایند آموزشی کمک کنیم.

در این سری مقالات (حافظه و یادگیری (1) (2) (3) (4) ) به بحث در مورد سه مورد دیگر می پردازیم. همچنین سوال یکی از خوانندگان که در مقالات قبلی عنوان کرده بود، پاسخ خواهیم داد. قصد داریم مثالی را عنوان کنیم و براساس آن در تمامی گفتگو پیش رویم.

چگونه می توان از پراکندگی ذهنی جلوگیری کرد؟

این مهم با حذف مطالب غیر ضروری و هجو و البته تعامل با یک عنصر عملی امکان پذیر است. مثالی که قصد دارم برای درک بهتر مفهوم با کار بر روی آن تا انتهای مطلب پیش رویم بدین شرح است:

مثال: تغییرات در کدگذاری های پزشکی (ICD-9 به ICD-10)

تصور کنید که بر روی توسعه و یادگیری صدور صورت حساب های مراقبت های پزشکی در بخش پزشکی مشغول به کار هستید.  کدنویسان پزشکی و سایر پزشکان بخش بهداشت و درمان عمومی به بررسی کدهای پزشکی پرداخته تا بتوانند به بررسی اظهاراتی که در خصوص مراقبت های پزشکی نوشته شده بپردازند و ببینند آیا کدهای تخصیص داده شده به این کار صحیح است یا خیر؟

حافظه و یادگیری (2)

این کدها براساس موارد مختلف اختصاص داده می شود که عبارت اند از:

آناتومی بدن

مشکلی که در بدن فرد وجود دارد

لوازم و تجهیزات مورد نیاز

محلی از بدن که می بایست عمل شود

و ......

کدگذاری های انجام شده توسط مراکز درمان و خدمات پزشکی در کشور تنظیم می شود که کاری بسیار تخصصی است. دقت در نوشتن این کدها بسیار حائز اهمیت است چرا که رخداد یک اشتباه هر چند کوچک ممکن است شما را متهم به تقلب کند و عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال اگر شما یک عدد یا کد کوچک را جا به جا بزنید سبب می شود تا محلی که فرد در آن مشکل دارد تغییر کند، در نتیجه تشخیصی که ارائه می شود اشتباه بوده و محل عمل تغییر کند، اگر کمی فکر کنید متوجه عواقب آن خواهید شد! اگر چه این کدها مرتبا توسط مراکز درمانی و متخصصان چک می شود و امکان وقوع خطاهای بزرگ را کاهش می دهند اما فراموش نکنید که حداقل عاقبت آن اتهام تقلب است. (این فعالیت در ایالت متحده انجام می شود.)

در سال 2015 بخش بزرگی از این کدها دستخوش تغییر شد. (در واقع این طور در نظر بگیرید که مراکز درمانی به این نتیجه رسیدند که برای گستردگی لوازم و تجهیزات پزشکی و نوع عمل نیاز به تغییرات کدینگ وجود دارد.)  توجه کنید که اعمال هر گونه تغییر در این کدها نیاز به آموزش مجدد و گسترده کدنویسان پزشکی دارد.

این مثال ممکن است که واقعیتی عینی در دنیای واقعی نباشد اما آن را در این مقاله ساده عنوان کردیم تا به واسطه آن بتوانیم مسائل یادگیری را مطرح کنیم. (افراد زیادی وجود دارند که کارشان کار کردن بر روی این کدهاست اما کدگذاری بخشی از وظایف شغلی آنها محسوب می شود و مسئولیت های دیگری نیز وجود دارد که به لحاظ پزشکی با آن درگیر هستند و این امر می تواند فرایند آموزش دادن کدها را پیچیده تر کند.)

منابع:

Memory And Learning, Part 2”PATTI SHANK, PHD”

www.elearningindustry.com

Why Attention Is Essential To Learning And The Formation Of Memory

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی