تبیان، دستیار زندگی
فردی را در نظر بگیرید که برای برطرف کردن تشنگی فردی می خواهد به او از شیر آتش نشانی آب دهد! بی شک به نتیجه نخواهد رسید فرد سیر نمی شود حتی ممکن است آسید بیند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حافظه و یادگیری (1)

فردی را در نظر بگیرید که برای برطرف کردن تشنگی فردی می خواهد به او از شیر آتش نشانی آب دهد! بی شک به نتیجه نخواهد رسید فرد سیر نمی شود حتی ممکن است آسید بیند! این مثال در انتقال اطلاعات نیز صادق است زمانی که فرد تشنه اطلاعات است به او جرعه جرعه بنوشانید ...

ماه گذشته شروع به ارائه یک سری مقالات در مورد شناخت و محدودیت های حافظه و ذهن کردیم. محدودیت هایی که ذهن ما برای یادگیری دارد ممکن است با دیگر عواملی که به صورت بیرونی با آنها درگیر هستیم، تداخل داشته باشد که از جمله آن زمان است، این بدان معناست که ما قصد یادگیری موضوعی را در زمان محدود و مشخصی داریم ولی حافظه مان یاری نمی کند! بنابراین باید خود را با محدودیت های ذهنی مان منطبق سازیم درحقیقت چاره ای نداریم!

حافظه و یادگیری (1)

در ادامه بحث حافظه و یادگیری قصد داریم شما را با آنچه که در سری مقالات قبلی خواندید به چالش بکشیم:

اگر مقالات قبلی که در مورد نحوه طراحی دوره برای کمک به حافظه است را مطالعه کرده باشید

نحوه طراحی دوره برای کمک به حافظه (1)

نحوه طراحی دوره برای کمک به حافظه (2)

نحوه طراحی دوره برای کمک به حافظه (3)

به یاد می آورید که در آن قسمت مقاله را با بازیابی اطلاعات آغاز کردیم و عنوان کردیم که بازیابی یک عمل بسیار ساده و در عین حال قدرتمند است. بازیابی اطلاعات در ذهن انسان توسط حافظه بلندمدت (LTM) صورت می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که بازیابی پی در پی اطلاعات از حافظه بلند مدت، سبب بهبود قدرت فراخوانی شده و اطلاعات را سریع تر به یاد می آوریم. تکرار بازیابی به تقویت فراخوان ها کمک می کند. در مورد استراتژی فراخوانی در مقاله بعدی صحبت خواهیم کرد. حال اجازه دهید تا شما را به یک فراخوانی اطلاعات دعوت کنیم.

تحقیقات نشان می دهد که بازیابی پی در پی اطلاعات از حافظه بلند مدت، سبب بهبود قدرت فراخوانی شده و اطلاعات را سریع تر به یاد می آوریم. تکرار بازیابی به تقویت فراخوان ها کمک می کند، به بیانی وقتی از حافظه خود بیشتر کار بکشید بهتر کار می کند!

در زیر سوالاتی را عنوان می کنیم که در مورد آن ها در مقالات قبلی صحبت کرده ایم. سعی کنید به سوالات مربوطه پاسخ دهید بدون آن که به منابع مراجعه کنید.(سعی کنید به یاد آورید.) قبل از تلاش برای حفاری ذهن خود به مقالات رجوع نکرده و آن ها را نخوانید! پاسخ این سوالات را خلاصه وار در این سری مقالات نیز ارائه خواهیم کرد.

به سوالات زیر پاسخ دهید:

عمل بازیابی اطلاعات:

1. چرا حافظه کاری برای یادگیری حیاتی است؟

2. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ما بیش از اندازه به حافظه کاری خود فشار آوریم و بخواهیم اطلاعات را با حجم بالا وارد مغز خود کنیم؟

3. برای داشتن یک آموزش حرفه ای چه کارهایی باید انجام شود که اطلاعات بیش از اندازه به حافظه کاری ندهیم؟

همان طور که در مقالات قبلی توضیح دادیم، دکتر سوئلر روان شناس آموزشی است که بر روی حافظه و فرایند یادگیری به صورت گسترده ای تحقیقات داشته و توضیح می دهد که فرایند یادگیری چگونه است؟ و ذهن ما از چه طریقی به ادراک مسائل جدید می پردازد؟

این روند را معماری شناختی انسان نام می نهند. به عبارت دیگر این معماری عنوان می کند که ذهن ما چگونه اطلاعات را ادغام کرده و آنها را پردازش می کند تا بتوانیم از دانش جدیدمان استفاده کنیم. نسخه ساده شده این فرایند در شکل شماره 1 نشان داده شده است. (جزییات بیشتر در مورد این شکل را می توانید در مقالات قبلی مطالعه کنید.)

حافظه کاری از دو نظر دارای محدودیت است: میزان اطلاعاتی که می تواند نگه دارد و مدت زمانی که اطلاعات در آن باقی می ماند و برای درک اطلاعات جدید دو عملیات را به صورت همزمان انجام می دهد: پردازش اطلاعات جدیدی که به آن داده می شود، قرار دادن اطلاعات در اختیار حافظه بلندمدت به منظور ذخیره سازی.

گفتیم که یکی از مسائل مهم در فرایند یادگیری، محدودیتی است که حافظه کاری دارد.

حافظه کاری از دو نظر دارای محدودیت است:

• میزان اطلاعاتی که می تواند نگه دارد.

• مدت زمانی که اطلاعات در آن باقی می ماند.

به یاد داشته باشید که حافظه کاری برای درک اطلاعات جدید دو عملیات را به صورت همزمان انجام می دهد:

• پردازش اطلاعات جدیدی که به آن داده می شود

• قرار دادن اطلاعات در اختیار حافظه بلندمدت به منظور ذخیره سازی

حافظه و یادگیری (1)

حافظه کاری علاوه بر دریافت اطلاعات جدید، در حال بازیابی یک سری اطلاعات از حافظه بلندمدت است تا بتواند این دو را در کنار یکدیگر قرار دهد. واقعیت این است که وقتی به عملکرد حافظه کاری نگاه می کنیم این احساس به ما دست می دهد که این حافظه مانند یک سیستم معیوب عمل می کند و بسیار آهسته پیش می رود اما این فرایند عمدی است! ذهن ما به این شکل طراحی شده.

منابع:

Memory And Learning, Part 2”PATTI SHANK, PHD”

www.elearningindustry.com

Why Attention Is Essential To Learning And The Formation Of Memory

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی