تبیان، دستیار زندگی
غذا ها و نوشیدنی هایی که بلایِ جانِ دندان کودکانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که بلایِ جانِ دندان کودکانند

می‌دانستید غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که کودکتان هر روز می‌خورد، تأثیر زیادی بر مینا و سفیدی دندانش دارد؟ شکلات‌های کاکائویی، آب‌نبات‌ها و شکلات‌های میوه‌ای چسبنده!

بخش خانواده ایرانی تبیان
title

آب‌نبات‌های شیرین و چسبناک به معنای واقعی به دندان می‌چسبند. هرچند شکلات‌های میوه‌ای چسبناک بیشتر اوقات به اشتباه برای یک میان وعده سالم در نظر گرفته می‌شوند، اما اجزای چسبنده پاستیل‌های خرسی هم مانند آب‌نبات‌ها شیرین و چسبناک هستند.

اگر کودکتان نمی‌تواند بعد از خوردن این غذا‌های چسبناک دندان‌هایش را مسواک بزند، شستشوی دندان‌ها و گرداندن آب در دهان تا اندازه‌ای می‌تواند کمک کند. اما تکه‌ها و قطعات ریز شکلات و شیرینی بین دندان‌ها می‌مانند یا برای چندین ساعت در شیار دندان‌ها باقی می‌مانند.

نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی

هم نوشابه‌های شیرین معمولی و هم نوشیدنی‌های رژیمی برای دندان‌ها بد است. چون نوشابه اسیدی است پس واقعا می‌تواند ساختار دندان را تضعیف کند. سطح PH خیلی از نوشیدنی‌ها بین 2 تا 3 است که به اسید باتری نزدیک‌تر است تا آب! اگرچه نوشیدنی‌های ورزشی گازدار نیستند، اما با PH معادل با 2.9 خیلی اسیدی هستند.

به خاطر داشته باشید: اگر کودکتان می‌خواهد نوشابه یا آبمیوه‌های شیرین بخورد، بهتر است به جای اینکه در طول روز و در مدتی طولانی آن را بخورد، یک‌باره آن را بخورد. چون در صورتی که دندان‌ها به‌طور مکرر در معرض شکر و اسید قرار بگیرند، ریسک کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان‌ها خیلی بیشتر بالا می‌رود. بهتر است دهان کودک را با آب بشویید.

انواع شیرینی‌ها و کراکر‌ها

شاید این دسته از مواد غذایی زیاد هم شیرین نباشند اما کراکر‌های غنی از کربوهیدرات می‌توانند پوسیدگی دندان را افزایش دهند. دلیلش این است که خوراکی‌هایی مانند کراکر در دهان خورد می‌شوند و باکتری موجود در دهان از شکر آن برای تولید اسید استفاده می‌کند که می‌تواند مینای دندان را حل کند. آن اسید‌ها نیم ساعت بعد از خوردن غذا به اطراف ناحیه دهان می‌چسبند. بنابر‌این خطرِ این نوع اسید بسیار بالاتر از مواد غذایی است که بچه‌ها در طول روز می‌خورند.

البته غذا‌های خاصی هم هستند که برای دندان‌ها مفیدند. سیب‌ها سرشار از فیبر هستند و مانند پاک‌کننده طبیعی دندان‌ها عمل می‌کنند. پنیر هم خواص ضد کرم‌خوردگی زیادی دارد که به خنثی شدن اسید‌هایی که باکتری‌ها می‌سازند کمک می‌کند. به علاوه پنیر حاوی کلسیم است که به ساختن دوباره مواد معدنی دندان کمک می‌کند. همچنین برای بچه‌هایی که بین دندان‌هایشان فاصله نیست، نخ دندان بسیار مهم است.

بنابر‌این قبل از اینکه کودکتان دچار مشکلات دندانی شود از آن پیشگیری کنید.


منبع: نی نی سایت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.