تبیان، دستیار زندگی
آیا کارمندان شما نیاز به افزایش بهره کاری دارند؟ آیا مهارت های آنان نیاز به بازنگری دارد؟اگر اینطور است یک آموزش ویدئویی می تواند برای آنان بهترین راهکار باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 راهکار برای ایجاد آموزش های موثر آموزش آنلاین

آیا کارمندان شما نیاز به افزایش بهره کاری دارند؟ آیا مهارت های آنان نیاز به بازنگری دارد؟اگر اینطور است یک آموزش ویدئویی می تواند برای آنان بهترین راهکار باشد.در این مقاله 8 راهکار برای ایجاد آموزش های موثر را بررسی و ارائه می نمائیم.

8 راهکار برای ایجا آموزش های موثر آموزش آنلاین

آموزش آنلاین باید برای افراد جذاب و قابل استفاده باشد و نکاتی مناسب با وظیفه افراد را به آنان یادآور شود تا موثر واقع شود.

چگونه  آموزش های موثر ایجاد کنیم؟

آموزش های الکترونیک  به کارمندان راهنمای بصری  ارائه می کنند.به جای اینکه آنها عادت کنند راجع به مسائل کاری مطالعه کنند، می توانند به راحتی آن فرآیند کاری را ببینند و نکات اصلی آن را به خاطر بسپارنداینکار به آنان  فرصت مناسبی برای بازیابی دانش و یادآوری می دهد که باعث افزایش  بهره وری کارمندان نیز می شود. در ادامه 8 راهکار برای آموزش جذاب و تعاملی ارائه می کنیم.

1.  یک تحلیل شغلی ارائه کنید.

شما  باید برای ارائه اطلاعات درست به کارمندانتان  درک صحیحی در آنها ایجاد کنید. اینکار معمولا یک تحلیل شغلی دقیق برای شناسایی هر بخش از کار  را شامل می شود.همچنین شما این توانایی را خواهید داشت که مهارت ها و اطلاعات مورد نیاز را شناسایی کنید.راز موفقیت یک آموزش ساده کردن محتوا و آسان سازی آن برای خلاصه نمودن است.مدیران نیز مبنع ارزشمند دیگر این اطلاعات هستند آنها می توانند محیط کار را ارزیابی کنند و شکاف ها را شناسایی نمایند.

2. یک استوری برد آموزش کامل تهیه کنید.

از ساخت استوری برد اموزشی دو هدف اصلی داریم، یکی اینکه آنها  خط اصلی فرآیند کار را مشخص می کنند و از اینکه همه با هم طی آموزش ، مطالب را فرا میگیرند مطمئن می شوند.هر عضو تیم آموزشی شما می داند کارش شامل چه مسائلی می شود بنابراین همگام با وظیفه خود قدم برمیدارد .دوم اینکه ایجاد استوری برد راهبری آموزش شما را آسان می کند. به این وسیله می توانید نقشه آموزشی خود را به آسانی تهیه کنید و در نتیجه  فراگیران می توانند سریع تر مراحل آموزشی را طی کنند.

3. روی مزایای آموزش تاکید کنید.

به فراگیران دید کلی از مزایای این اموزش ارائه کنید در واقع شاید شما بخواهید دوباره در طی آموزش  روی این مزایا تاکید کنید. یک نمودار زمانی تهیه کنید تا مخاطبان متوجه پیشرفت خود شوند و چرایی هر مرحله از آموزش را  درک کنند. اینکار مشارکت فراگیران را نیز افزایش می دهد چرا که ارتباط بسیاری با پیشرفت شان در محیط کار دارد.

4. از ترکیب صوت و تصویر برای بهبود بازیابی دانش استفناده کنید.

افراد به روش های مختلفی می آموزند.بنابراین شما باید یک آموزش مولتی مدیا برای بهبود آموزش خود استفاده کنید. اینکار شامل  بهره بردن از موسیقی، افکت های صوتی و گرافیک های تصویری می شود.

8 راهکار برای ایجا آموزش های موثر آموزش آنلاین

5. از لینک های اضافی و منابع آنلاین بهترین استفاده را  ببرید.

یکی از ویژگی های آموزش الکترونیک امکان استفاده از آموزش های گذشته در آن است. کارمندان معمولا بعد از مدت زمانی  آموزش را ادامه می دهند و ممکن است چیزی به خاطر نیاورند. اما شما این قدرت را دارید که  از این موقعیت استفاده کنید و از آموزش های گذشته بهره ببرید.

اگر برای آنان سوالی ایجاد شد، لینک هایی به منابع آنلاین در اختیار آنان قرار دهید. مهارت های ارتباطی را برای آنان افزایش دهید.

لینک هایی به منابع آنلاین در اختیاز فراگیران قرار دهید تا بتوانند در هنگام بروز مساله به آنها رجوع کنند و خود پاسخ سوالات خود را به دست آورند.

6. یک ابزار نوشتن سریع مخصوص آموزش الکترونیک تهیه کنید.

این کار یک سرمایه گذاری محسوب می شود! این ابزارها معمولا شامل قالب ها، انیمیشن ها و سایر ابزارهایی است که کیفیت تولید محتوای آموزشی را بالا می برند. یکی از ویژگی های مهمی که باید روی آن تمرکز کنیم قابلیت ذخیره از  تصاویر صفحه کار است. از تیم طراحی خود در این باره مشورت بگیرید و یکی از این ابزارها را تهیه کنید. اگر تمامی شرایط مورد نیاز شما را داشته باشد، به هزینه اش می ارزد!

7. سعی نکنید همه چیز را در آموزش تان پوشش دهید.

آموزش های انلاین  معمولا آموزش در لحظه و با حجم کم هستند. بنابراین باید در همان حجم کم، کیفیت را بالا ببرید. استفاده از منابع بسیار ، حوصله مخاطبین را سر خواهد برد و نتیجه خوبی نخواهد داشت. برای همین دوباره تاکید می کنیم یک استوری برد دقیق آموزشی تهیه کنید.

8. در هر مرحله اموزش بازخور فراگیران را مورد توجه قرار دهید.

برای اطلاع از دستیابی به اهداف آموزشی و توقعات فراگیران، در هر مرحله نظر سنجی کنید. ابزارهای متنوعی در این زمینه در دسترس هستند. ابزارهای  پرسشنامه ای یا ابزارهای ارتباطات اجتماعی گزینه های خوبی در این زمینه به شمار می روند. با جمع آوری داده ها، بازخور را ارزیابی کنید تا بتوانید به طور مستمر پیشرفت کنید. هم شما و هم شاگردانتان به این پیشرفت نیاز خواهید داشت.

آموزش های الکترونیک می تواند اثربخشی شرکت شما را افزایش دهند.هم چنین،مهم ترین نتیجه اینکار داشتن فضایی بهتر و کارمندانی شادتر خواهد بود. در نتیجه شما قادر خواهید بود هزینه های اموزش را کاهش داده و از مزایای آن نیز بهره ببرید.

منابع:

elearningindustry.com

best practices create effective online training tutorials

create multiplatform-friendly online training

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی