تبیان، دستیار زندگی
طلاق عاطفی جدایی زن و مرد اما این بار بدون سند فانونی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق، بدون سند قانونی!

طلاق عاطفی جدایی زن و مرد اما این بار بدون سند فانونی است.

title

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طلاق عاطفی شامل جدایی زن و مرد از لحاظ روحی و عاطفی است. زن و مرد در یک خانه کنار هم زندگی می‌کنند ولی نسبت به هم بی‌تفاوت هستند. در بین زوج‌های قدیمی این موارد فراوان دیده می‌شود چرا که آنها اغلب به دلیل داشتن فرزند، عروس و داماد و نیز برای حفظ آبروی خود ادامه زندگی را به طلاق ترجیح می‌دهند.


فرشته کریمی روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش طلاق عاطفی، اظهار داشت: مشکل این زوج‌ها این است که فرد انتخاب درستی نکرده است و حالا هم با گذشت زمان برای حفظ آبروی خود ساده‌ترین راه یعنی طلاق عاطفی را انتخاب کرده‌اند.


کریمی با اشاره به مراحل شروع طلاق عاطفی، گفت: زن و مرد به نیازها و خواسته‌های یکدیگر ارزشی قائل نمی‌شوند، به طوری كه انگار یكدیگر را می‌بینند ولی صدای هم را نمی‌شنوند و این مرحله آغازین شروع طلاق عاطفی است. در مرحله بعد نزاع زناشویی رخ می‌دهد انتظاراتی كه قبلا به آرامی مطرح می‌شد حالا با صدای بلند و داد و بیداد بیان می‌شود.


این روان‌شناس در ادامه تصریح کرد: در طلاق عاطفی هیچ ارتباط عاطفی و اعتمادی وجود ندارند و می‌توان گفت گاهی مرحله قبل از طلاق رسمی است.


وی بیان داشت: اختلافات زوج‌های جوان دلایل متعددی دارد هر چند برای همه اختلاف‌ها نمی‌توان عدم آموزش مهارت‌های زندگی را به جوانان نسبت داد. اما مواردی همچون رابطه صحیح كلامی و مهارت‌های لازم برای سخن‌گفتن و بیان خواسته‌ها از همسر از جمله مواردی است كه در قالب مهارت‌های زندگی قرار می‌گیرند که بیشتر جوانان ما فاقد آن هستند. همین امر تأثیر فراوانی در شروع اختلافات دارد.


نبود نهاد عاطفی برای فرزندان


فاطمه عبدی روان‌شناس با اشاره به ضربه‌ای که کودکان این گونه خانواده‌ها می‌بینند، تصریح کرد: بیشترین ضربه در طلاق عاطفی نصیب فرزندان این خانواده‌ها می‌شود. چرا که آنها شاهد مشاجرات مداوم پدر و مادرشان هستند و از امکان داشتن یک محیط مناسب و آرام محروم می‌شوند.


وی در ادامه بیان کرد: در این نوع گسست، فرزندان از رسیدگی عاطفی کمتری برخوردار هستند و در نتیجه برای پیدا کردن این محبت به سمت عشق‌های کوچه و خیابان گرایش پیدا می‌کنند. علاوه بر این ممکن است برای اینکه وجودشان را به پدر و مادر ثابت کنند به موادمخدر روی  آورند.


این روان‌شناس تأکید کرد: نهادهایی مانند آموزش و پرورش و سایر نهادهای اجتماعی که به نحوی در این زمینه فعالیت می‌کنند باید بخشی از برنامه‌ریزی‌های خود را به این افراد و ارائه آموزش‌های رفتاری و شیوه‌های برخورد صحیح اختصاص دهند.


تومور را به سرطان تبدیل نکنید


بنابراین نباید از کدورت‌های کوچک ساده گذشت چرا که امکان دارد هر روز بزرگتر شود و مانند یک تومور به سرطان تبدیل شود. اگر زن و مرد با هم در مورد مسائل مختلف گفت‌وگو کنند، هرگز دچار طلاق عاطفی نمی‌شوند.


زمانی که آزردگی‌ها برطرف شود، دوستی و محبت در محیط خانه جریان پیدا می‌کند اما اگر آزردگی‌ها برطرف نشود، هر روز از هم دورتر می‌شوند تا جایی که نتیجه‌ای جز تبدیل شدن منزل به میدان جنگ ندارد. زن و مرد باید نسبت به هم با عدالت رفتار کنند و از یک طرفه قضاوت کردن بپرهیزند و این را بدانند که در یک رابطه هر دو طرف باید برای هم هزینه کنند چرا که مشکل آنها یک مشکل میان فردی است نه فردی.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.