تبیان، دستیار زندگی
دونالد ترامپ یکی از پرحاشیه ترین رئیس جمهورهای ایلات متحده آمریکا است که هر روز خبری خاص و حواشی جنجالی از وی در رسانه ها منتشر می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شطرنج سیاسی ترامپ را ببینید /فیلم نوشت

"دونالد ترامپ" یکی از پرحاشیه ترین رئیس جمهورهای ایالات متحده آمریکا است که هر روز خبری خاص و حواشی جنجالی از وی در رسانه ها منتشر می شود.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

فیلم شطرنج سیاسی "دونالد ترامپ"

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور جدید آمریکا ، از نخستین روزهایی که حکومت ایالات متحده را به دست گرفت یکی از جنجالی ترین رئیس جمهورهای آمریکا نام گرفت. رئیس جمهوری که در میان خیل عظیمی از مخالفت ها روی کار آمد و اینک با صدور فرامین خاص زمینه ی ایجاد حواشی و شایعات فراوانی را ایجاد کرده است.

تکرار یک جنگ داخلی

وی که در رقابت با "هیلاری کلینتون" گوی سبقت را از او ربود ، با اعتراضات خیابانی اقشار مختلف آمریکا مواجه شد ؛ اقشاری که هنوز هم پس از حدود 2 ماه به تقلب انتخاباتی معتقد و ترامپ را رئیس جمهور تقلبی می نامند. معترضان با شعارِ "مخالفت با سیاست های داخلی ترامپ" به خیابان ها ریخته و همچنان در گوشه و کنار ، به اعتراضات خود می پردازند و گاهی این اعتراضات چنان بالا می گیرد که برخی تحلیلگران سیاسی و صاحب نظران ، آن را به جنگ داخلی آمریکا تشبیه می کنند ؛ جنگی که شاید سال های دور نیز تجربه آن را داشته اند. در سال 1860 و در پی انتخاب "آبراهام لینکلن" به عنوان شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده ، جنگی داخلی میان موافقان و مخالفان "لینکن" به راه افتاد و تا مدت ها اوضاع داخلی آمریکا را متشنج کرد.

اینک تحلیلگران سیاسی آمریکا از رخداد دوباره ی آن تجربه ی تلخ در هراسند و بارها به "ترامپ" درباره ی اتخاذ سیاست های داخلی تذکر داده اند اما وی همچنان بر مواضع خود پافشاری کرده و قدمی کوتاه نمی آید.

ترامپ علاوه بر سیاست های داخلی خاص ، سیاست های خارجی پُرحاشیه ای را نیز دنیال می کند که مخالفت بسیاری از کشورهای جهان را در پی داشته است. از صدور فرمان "ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا" و "احداث دیوار حائل بین مکزیک و آمریکا" گرفته تا "خروج از پیمان اقیانوس آرام"  و ... همه و همه باعث تزلزل حکومت وی می شود ؛ موضوعی که ترامپ به آن اعتقاد نداشته و این دستورات را بهترین راه قدرتمند سازی آمریکا قلمداد می کند.

بی تردید اگر "دونالد ترامپ" این روند را ادامه دهد با مشکلاتی جدی مواجه می شود که ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره ی حکومتش وارد خواهد آورد ، پس بهتر است هرچه زودتر بر توصیه های تحلیلگران سیاسی اندیشه ای کرده و مسیر خود را تغییر دهد.