تبیان، دستیار زندگی
سنندج- ایرنا- همایش تحلیل ازدواج های بین قومی روز چهارشنبه با حضور رئیس، اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور سنندج در این دانشگاه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش تحلیل ازدواج های بین قومی برگزار شد

همایش تحلیل ازدواج های بین قومی روز چهارشنبه با حضور رئیس، اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور سنندج در این دانشگاه برگزار شد.

title

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان کردستان، رئیس دانشگاه پیام نور سنندج در این همایش با اشاره به اینکه خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه در طول تاریخ و در تمام جوامع دنیا دارای اهمیت خاصی است، گفت: ازدواج روزگاری اتفاقی مثبت و فراتر از آن مقدس بود، اما این روزها ازدواج یکی از زخم‌های بزرگ قشر جوان جامعه شده است.
یعقوب احمدی افزود: این زخم تا جایی عمیق شده که به رگ و پی روح افراد رسیده است.
وی با اشاره به این موضوع که الگوهای ازدواج در بین کشورها و حتی در درون یک کشور در میان گروه های قومی گوناگون، متفاوت است، بیان کرد: چنین نوسانی می تواند هم ناشی از عوامل قومی- فرهنگی، و هم متاثر از عوامل اقتصادی- اجتماعی باشد.
وی افزود: نتایج تحلیل چند متغیره یافته ها بیانگر این است که بعد از کنترل مشخصه های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، تفاوت های قومی در الگوهای ازدواج باقی می ماند و به عبارتی قومیت نقش مستقلی در تبیین الگوهای ازدواج در ایران دارد.
این عضو علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور سنندج اظهار کرد: هرچند هنجارها و ارزش های قومی فرهنگی در ورای نوسازی اقتصادی اجتماعی اثر خود را اعمال نموده و به تفاوت در الگوهای ازدواج منجر شده است، با این حال عوامل اقتصادی اجتماعی نیز در تعدیل و کاهش اثر قومیت نقش داشته است.
وی گفت: مطالعات جمعیت شناسی- مردم شناسانه با بکارگیری روش های کیفی می تواند شناخت عمیق تری نسبت به تاثیر هنجارها، ارزش ها و اعمال قومی بر الگوهای ازدواج و خانواده در ایران ارایه نماید.
احمدی با بیان اینکه زندگی مشترک زن و مرد اگر مبتنی به یک سری فاکتورهای مشترک باشد دوام آن بیشتر است افزود: ازدواج بین قومی شاید پیش زمینه و پیش نیاز اولیه را داشته باشد اما قطعیت زندگی موفقیت آمیز را نمی توان در آن اثبات کرد.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.