تبیان، دستیار زندگی
یکی از دره های جالب همدان که در فصل تابستان پاتوق همدانی هاست و اسم جالب توجهی را هم برای خود انتخاب کرده «دوزخ دره» است. راستش ما نمی دانیم این دره با عناصر زیبای طبیعی و چشم اندازه های بدیع چرا دوزخ دره نام گرفته است، ولی وجود آبشارها و بیشه زار و رودخا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در دوزخ دره به تماشای بهشت بنشینید+گالری عکس

یکی از دره های جالب همدان که در فصل تابستان پاتوق همدانی هاست و اسم جالب توجهی را هم برای خود انتخاب کرده «دوزخ دره» است. راستش ما نمی دانیم این دره با عناصر زیبای طبیعی و چشم اندازه های بدیع چرا دوزخ دره نام گرفته است، ولی وجود آبشارها و بیشه زار و رودخانه در عمق دره های رشته کوه الوند، بیشتر از هرچیزی بهشت را در ذهن ما تداعی می کند.

فرآوری :علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

الوند یک رشته کوهستانی وسیع  در جنوب همدان است که از سمت شمال غربی به سمت جنوب شرقی کشیده شده است. دره بسیار پرشیب و ژرف «دوزخ دره» که از دره های معروف الوند است، دارای چشمه ها و آبشارهای متعددی است که در 8 کیلومتری غرب همدان قرار دارد. این سراب ها، چشمه‌ ها و آبشارهای زیبا در بخش های شمالی الوند بیشتر به چشم می خورند و اکثر آن ها به دره بزرگ «شهرستانه» می‌ ریزند. این دره یکی از مکان هایی است که وقتی نخستین گروه آریایی ها سه هزار سال پیش به دامنه های آن رسیدند، چشم از طبیعت زیبای آن برنداشتند و در دامان آن ساکن شدند و تاریخ شکوهمند ایران همیشه جاوید را رقم زدند.

مسیر دسترسی به «دوزخ دره» از غرب همدان شروع می شود و از «مریانج» و «سولان» می گذرد و به «امامزاده کوه» می رسد. دوزخ دره از دره های صخره ای و ریزشی است و آبشار این دره که حدود 15 متر ارتفاع دارد، بسیار معروف است. در این منطقه پنج دهکده باصفا وجود دارد که آخرین آنها به نام «برفه جین»(برفین) می باشد. در کف این دره از آبریز چشمه های کوچک و بزرگ، رودخانه ای به راه می افتد که به رودخانه اصلی «برفین» دره «امامزاده کوه» می پیوندد.

در جوار این دره و بالای تپه ای در دامنه کوه، مقبره امامزاده ای قرار دارد که کف آن با قالیچه های کوچک مفروش شده و هر کس مرادی داشته باشد، چنین قالیچه ای به «امامزاده کوه» نذر می کند. هر کسی که چنین نذری می کند، پس از رسیدن به مراد خود باید به عهد خود وفا کند و قالیچه ای به این امامزاده اهدا کند.


منابع: سیری در ایران،تیشینه،سفرگردی