تبیان، دستیار زندگی
فراهانی و مسئله ی اعتلای تئاتر بهزاد فراهانی:اعتلای تئاتر زمانی ممكن است كه زمینه و بستر رشد درام نویسی را فراهم كنیم. بهزاد فراهانی – نویسنده، كارگردان و بازیگر تئاتر – در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: اگر تلاش شورا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهزاد فراهانی و مسئله ی اعتلای تئاتر

بهزاد فراهانی:اعتلای تئاتر زمانی ممكن است كه زمینه و بستر رشد درام نویسی را فراهم كنیم.

بهزاد فراهانی – نویسنده، كارگردان و بازیگر تئاتر – در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: اگر تلاش شورای نظارت و ارزشیابی در جهت اعتلای تئاتر بود، مركز هنرهای نمایشی بخش عمده ی فعالیت هایش را بر درام نویسی متمركز می كرد.

وی با اشاره به ناتوانی دانشگاه ها در پرورش نمایشنامه نویسان توانا گفت: در تمام تاریخ تئاتر ایران، هیچ یك از هنرمندان، درام نویسی را در دانشگاه نیاموخته اند، بنابراین مركز باید راه و روش دیگری برای درام نویسی انتخاب كند كه یا این راه را نمی داند یا به آن علاقه ندارد.

به اعتقاد وی، تا زمانی كه سیاست كلان بر رشد، تربیت و تأمین بودجه سنگین درام نویسی، متمركز نباشد اعتلای تئاتر ممكن نیست.

وی با اشاره به سخن « حسین مسافر آستانه» مبنی بر تلاش شورای نظارت در جهت ارتقای سطح كیفی نمایش ها به ایسنا، گفت: این نظر، نیك اندیشانه است اما باور ندارم كه در عمل هم چنین باشد، زیرا گرایش مسلط بر تئاتر در مركز هنرهای نمایشی به سمت فستیوال گرایی و كار كردن برای جشنواره های خارجی است و هنوز ندیده ام كه از این كه در ورامین 500 هزار نفری یا كرج 2 میلیون نفری حتی یك تئاتر هم نتوانسته ایم درست كنیم دلشان بتپد، یا از این مسئله ناراحت باشند، اما دغدغه این را دارند كه اجرای فلان گروه در خارج از كشور سر و صدایی به راه انداخته یا نه. این نگرش نمی تواند در اعتلای تئاتر، ما را به جایی برساند.