تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: کسی که درحوزه تحصیل کرده، باید به تحصیل در حوزه افتخارکند و نباید القاب و عناوینی مانند دکتر بودن را افتخار بداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر حوزه علمیه استان قم:

عناوینی مانند دکتر برای طلبه امام زمان(عج) افتخار نیست

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: کسی که درحوزه تحصیل کرده، باید به تحصیل در حوزه افتخارکند و نباید القاب و عناوینی مانند دکتر بودن را افتخار بداند.

عناوینی مانند دکتر برای طلبه امام زمان(عج) افتخار نیست

حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال صبح امروز در اجلاسیه معاونین  آموزشی مدارس علمیه استان قم که در مدرسه علمیه ملاصادق قم برگزار شد، به رسالت حوزه علمیه اشاره  کرد و گفت: حوزه های علمیه عهده دار مسئولیت بزرگی است و  در محور آن مسئولیت، علم و دانش به معنای حقیقی قرار دارد.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: پیامبر(ص)  فرمودند« علم سه چیز اعتقادات به توحید، فقه واخلاق است؛ علم های دیگر فضیلت است.

وی عنوان کرد: پرچم دار علوم توحیدی، فقه و اخلاق، حوزه  و علما می باشند؛  حتی  به کسانی که حامل این علوم می باشند، اطلاق عالم شده است و این جایگاه این علوم و حاملین آنها یعنی  علما را می رساند.

وی بابیان اینکه اطلاق عالم در این سه علوم تنها در ارتباط با حوزویان است از اطلاق عناوینی مانند دکتر برای طلابی که به دانشگاه برای ادامه تحصیل می روند انتقاد کرد و گفت: حوزه مخالف اطلاق عناوینی دانشگاهی مانند دکتربرای طلبه ای است که به دانشگاه می رود، بلکه لازم است از اطلاق عالم دین استفاده کرد .

وی بابیان اینکه اطلاق عالم در این سه علوم  تنها در ارتباط با حوزویان است از اطلاق عناوینی  مانند دکتر برای طلابی که به دانشگاه برای ادامه تحصیل می  روند انتقاد کرد و گفت: حوزه مخالف اطلاق عناوینی دانشگاهی  مانند دکتربرای طلبه ای است که به دانشگاه  می رود، بلکه لازم است از اطلاق عالم دین استفاده کرد .

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: کسی که درحوزه تحصیل کرده است  باید تحصیل در حوزه  را  افتخار خود بداند  و افتخار کند  که معرف اسلام ناب است و نباید  القابی و عناوینی مانند دکتر بودن را افتخار بداند این القاب برای دانشگاهیان است.

مدیر حوزه علمیه استان قم بابیان اینکه از بین فعالیت های پژوهش، تحقیق و تبلیغ ؛  آموزش، کار مهمی در حوزه است گفت: چون مسائل تربیتی را آمیخته با مسائل آموزشی می دانیم؛ بنابراین آموزش از کارههای عظیم مدارس علمیه به شمار می رود.

وی عنوان کرد: معتقدیم  کار اصلی مدارس علمیه آموزش وتربیت طلاب است و هم اکنون هرکدام از مدارس علمیه برای رشد آموزشی وتربیتی طلاب در حال فعالیت می باشند.

استاد حوزه  با بیان اینکه موضوع مدرسه محوری فعالیت  درستی است که مطرح شده اما بادقت و تدبیر لازم است عمل  کرد، ابراز داشت: اگر درست برنامه ریزی شود رقابت بین مدارس آغاز و جدی ترخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: معتقدیم اگر آموزش با لحاظ پژوهش و تربیت در نظر گرفته شود اثر گذار خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: اگر در موضوع آموزش به صِرف آموزش برسیم کسی که سلاح لازم را دارد تربیت کردیم ولی اهرم های پژوهشی و اخلاق را گرفتیم  و بین اخلاق و  آموزش مرز کشیدم این طلبه نه تنها انسان موفقی نخواهد بود بلکه خطرناک هم خواهد بود بود.

وی بابیان اینکه در گذشته طلاب ادبیات می خواندند ولی موفق نبودند چون کارگاه ادبیاتی نداشتند  افزود: یکی از مشکلات کتابهای گذشته با وجود محتوای غنی، عدم  کاربردی بودن آن بود.

مدیر حوزه عملیه استان قم با بیان اینکه صِرف آموزش بدون کاربردی و پژوهش در مدارس علمیه اثری ندارد ابراز داشت: براساس برنامه جدید   کارگاهای آموزشی برای اثر گذاری بهتر در نظر گرفته شده است.

این استاد حوزه ابراز داشت:  در حال حاضر بنیان گذاری علوم پایه و تربیتی و شکل گیری طلبه در مدارس علمیه است و این مسئله رسالت معاونین مدارس علمیه را سخت تر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: معاونین لازم است در کنار آموزش، به دو عنصر انسان ساز پژوهش و تربیت توجه ویژه کنند تا شاهد شکوفایی حوزه در این امور باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: نباید از منش و رفتار علمای گذشته غافل بود؛ باید الگوی گذشته علما سلف را بیشتر توجه کنیم  وبرای طلاب جوان نقل کنیم.

وی باب یان اینکه  امروز جوانانی که  ورود به حوزه دارند، قابل قیاس با جوانان گذشته نیستند ونیاز به مراقبت بیشتری از لحاظ تربیتی واخلاقی و رفتاری دارند  گفت: جامعه در اوضاع بد مجازی گرفتار شده است وبه همین نیاز به مراقبت بیشتر می باشد.

منبع: حوزه نیوز