تبیان، دستیار زندگی
ند  عضو حقوق‌دان شورای نگهبان امروز در شهرستان ایذه گفت: طبق قانون اساسی و اندیشه امام خمینی (ره) هم جمهوریت و هم اسلامیت در نظام ما نهادینه شده و اسلامیت می‌تواند ضامن اجرا و حافظ جمهوریت نظام باشد. به گزارش خبرن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی می‌خواهند اسلامیت را به پای جمهوریت عرفی ذبح یا اسلامیت را منهای جمهوریت مطرح كنند

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان امروز در شهرستان ایذه گفت: طبق قانون اساسی و اندیشه امام خمینی (ره) هم جمهوریت و هم اسلامیت در نظام ما نهادینه شده و اسلامیت می‌تواند ضامن اجرا و حافظ جمهوریت نظام باشد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین كعبی در دیدار خانواده‌های معظم شهدا، بسیجیان و مردم شهرستان ایذه با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره)‌ درباره نقش مردم در حكومت اسلامی، تصریح كرد: هیچ‌كس نمی‌گوید كه امام راحل (ره) به جمهوریت معتقد نبود. اصلاً نظام ما جمهوری اسلامی است و حضرت امام خمینی (ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یك كلمه زیاد نه یك كلمه كم. مردم‌سالاری دینی هم كه مطرح شده است دارای دو عنصر است؛ هم مردم سالاری هم اسلامی. پس در نظام ما، طبق قانون اساسی و اندیشه حضرت امام (ره) هم جمهوریت و هم اسلامیت نهادینه شده است.
وی آیه 62 سوره انفال را درباره نقش مردم در تحقق حكومت پیامبر اسلام (ص) مد نظر قرار داد و گفت: اسلامیت می‌تواند ضامن اجرا و حافظ جمهوریت نظام باشد. در این زمینه كسی شك و شبهه‌ای ندارد و من گمان نمی‌كنم كسی بر این باور باشد كه امام خمینی (ره) مخالف جمهوریت بود. خیر، امام هم موافق جمهوریت بود و هم موافق اسلامیت؛ اما دیدگاه‌های دیگری وجود دارد كه می‌خواهند اسلامیت را به پای جمهوریت عرفی ذبح یا اسلامیت را منهای جمهوریت مطرح كنند كه این دو شدنی نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تصریح كرد: جمهوریت، شكل و قالب نظام و اسلامیت محتوای نظام است. اسلامی قید توضیحی جمهوری است یعنی آن كه در عبارت جمهوری اسلامی «واو عطف» وجود ندارد بلكه مراد آن جمهوریتی است كه اسلامی باشد. یعنی شكل نظام جمهوری كه محتوای آن اسلامی باشد. جمهوری اسلامی از هم تفكیك ناپذیر است.