تبیان، دستیار زندگی
کتاب «همایش پرندگان» که بازنویسی و تصویرگری پیتر سیس از کتاب «منطق الطیر» عطار است، منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت «منطق‌الطیر» عطار در اثر داستانی از نویسنده چک

کتاب «همایش پرندگان» که بازنویسی و تصویرگری پیتر سیس از کتاب «منطق‌الطیر» عطار است، منتشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

نخستین چاپ کتاب «همایش پرندگان»؛ بازنویسی و تصویرگری «پیتر سیس» از کتاب «منطق‌الطیر» عطار را با ترجمه زهره قایینی منتشر کرده است.

پیتر سیس، نویسنده، تصویرگر و فیلم‌ساز اهل چکسلواکی با بازنویسی و تصویرگری منطق‌الطیر عطار؛ یکی از برجسته‌ترین آثار منظوم عرفانی سده‌ دوازدهم میلادی و شاهکار ادبیات فارسی، معناهای پنهان در آن را برای خوانندگان آشکار کرده است. او همچنین در «همایش پرندگان» رنج و زیبایی را در سفر انسان از جهان مادی تا جهان معنا به نمایش گذاشته است. کتاب «همایش پرندگان» در شمار محدود کتاب‌های تصویری قرار دارد که برای مخاطبان جوان و بزرگسال خلق شده است.

در این کتاب، گونه‌های گوناگون پرندگان با هدایت «هُدهُد» به جست‌وجوی پادشاه واقعی خود «سیمرغ» می‌روند. هدهد، پرندگان را آگاه می‌کند که تا رسیدن به کوه قاف، جایی که سیمرغ زندگی می‌کند، خطرهای بسیاری در کمین آنهاست. به همین سبب شماری از پرندگان از ترس رویارویی با این خطرها، از ادامه راه بازمی‌ایستند. شماری دیگر در گذر از هفت وادی؛ کاوش، عشق، شناخت، وارستگی، یگانگی، شگفتی و مرگ، جان خود را از دست می‌دهند و در نهایت آن پرندگانی که با کوشش بسیار به کوه قاف می‌رسند، درمی‌یابند که سیمرغ پادشاه، کسی جز خود آنها نبوده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم که؛ «پرندگانی از سراسر جهان گرد هم آمدند و هدهد رو به آنها چنین سخن راند: "پرندگان! چه ناگوار رخدادها که بر جهان ما می‌بارد! هرج و مرج – نابرابری – آشوب! نبردی بیهوده بر سر زمین، آب و غذا! هوای آلوده! ماتم و غصه! می‌ترسم که نابود شویم! کاری باید بکنیم! من دنیادیده‌ام! رازهای بسیاری می‌دانم. به من گوش سپارید: پادشاهی را می‌شناسم که برای همه‌ی پرسش‌های ما پاسخ دارد. باید برویم و او را بیابیم".

پیتر سیس حق انتشار این اثر را برای کمک به ترویج برنامه کتابخوانی «با من بخوان» در مناطق محروم ایران و در یک چاپ، به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان واگذار کرده است. نخستین چاپ کتاب «همایش پرندگان» در شمارگان دو هزار نسخه و در 160 صفحه رنگی گلاسه با قیمت 35 هزار تومان با جلد نرم و 41 هزار تومان با جلد سخت منتشر شده است.


منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .