تبیان، دستیار زندگی
در برگزاری دوره آموزشی خود از افراد بخواهید که نظرات و ایده های خود را عنوان کنند. این موضوع باعث می شود تا فرهنگ آموزشی سازمان را تغییر دهید و از این راه تعهد افراد نسبت به سازمان را بدون امضای هیچ شرایطی افزایش دهید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (2)

در برگزاری دوره آموزشی خود از افراد بخواهید که نظرات و ایده های خود را عنوان کنند. این موضوع باعث می شود تا فرهنگ آموزشی سازمان را تغییر دهید و از این راه تعهد افراد نسبت به سازمان را بدون امضای هیچ شرایطی افزایش دهید. این امر خود مسیری را ایجاد می کند تا کاربران بتوانند به کشف فناوری های جدید بپردازند و از این طریق بر ترس خود غلبه کنند.

در قسمت قبل بیان کردیم که استفاده موثر از آموزش انلاین در سازمان ها می تواند کارکنان را بیشتر از قبل با پیشرفت های جدید درگیری سازد. افزایش تعامل کارکنان سبب  ایجاد تغییر و تحول در فرهنگ سازمانی شده و ترس افراد نسبت به امنیت شغلی آن ها کاهش می یابد.

تجارت آموزش و آموزش الکترونیک در سال 2017

پیشرفت و تغییری که در فرایند آموزش در سال 2016 رخ داد بسیار فراگیر و گسترده بود. از سال گذشته به عنوان سالی یاد می شود که پتانسیل آموزش های مجازی آزاد شده و باعث افزایش آگاهی های سازمانی و ورود به عرصه آموزش عالی شده است. پیش از آن که نگاهی به آینده، سال 2017 و جلوتر از آن بیندازیم، ارزش دارد تا به بررسی اجمالی از آنچه که در سال 2016 رخ داده پرداخته و تفاوت تجارت آموزش سازمانی با آموزش عالی را برشماریم. در هر یک از دو مورد عنوان شده لازم است تا سهامداران و  طرفداران بدانند که چگونه سوالی بپرسند تا میزان اعتبار عملکردی هر یک از دو موقعیت مختلف (دانشگاه یا سازمان) قابل سنجش باشد. سپس می توانیم نیم نگاهی هم به آموزش الکترونیک در سال 2017 بیندازیم.

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (2)

کارمندان عوامل تغییر

دو مفهوم بسیار مهم که اخیرا از بررسی دنیای کسب و کار و با مشاهده تغییرات اقتصادی جهانی حاصل شده است، عبارت است از:

تعهد شخصی

توانمندسازی کارمندان به عنوان عوامل تغییر در فرهنگ سازمانی

ما چگونه می توانیم ساختار یادگیری را در یک سازمان تغییر دهیم؟ چگونه می توانیم فرهنگ سازمانی را عوض کنیم و از تجارب شخصی آموزشی افراد استفاده کنیم بدون ان که تعهد ان ها را به سازمان نداشته باشیم؟ این بدان معناست که افرادی که تجربه های واقعی در کار و سازمان شما داشته اند برای انتقال این تجربه ها در شهر سازمانی از طریق دوره های آموزش الکترونیکی باید نسبت به شما و سازمان تعهد داشته باشند، به بیان دیگر سازمان را از آن خود بدانند. به طور مثال برای تغییر فرهنگ یادگیری در سازمان افراد باید امکان ارائه نظرات و ایده های خود را در فرم ها داشته باشند و باید احساس کنند که نظرات ان ها در دستور کار سازمانی لحاظ می گردد و مورد استفاده قرار می گیرد.

استیو جابز در اپل این موضوع را به خوبی پرورش داده بود. از نظر او تعهد کارکنان به سازمان و توانمندی آن ها یک اصل است.

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (2)

نوشته عکس: معنا ندارد که شما افراد باهوش را استخدام کنید و به ان ها بگویید چه کاری انجام دهند. ما افراد باهوش را استخدام می کنیم تا آن ها به ما بگویند که چه کاری کنیم. (استیو جابز)

کارمندان مکتشفان فناوری های جدید

یکی از راه کارها به منظور غلبه کارمندان بر ترس از امنیت شخصی، ایجاد مسیری است که آن ها بتوانند با جمعیت سازمان (ولی شخصا) به کشف فناوری های جدید بپردازند. این امر از ترس سازمان برای ورود به فناوری های جدید نیز می کاهد. بهتر است در مقابل تغییر فعالانه عمل کنید تا به آن واکنش نشان دهید.

یک راه دیگر برای به دست آوردن موارد فوق الذکر روشی است که به آن گودال ماسه ای تکنولوژی  (Technology sandbox) می گوییم. در واقع این شرایط زمانی اتفاق می افتد که کارمندان می توانند 24 ساعت و 7 روز هفته در محل کار یا در خانه به موضوع مورد نظر دسترسی داشت هباشند ئ این زمانی رخ می دهد که ان ها شروع به فراگیری یک مهارت دارند از طریق فناوری که مفید است و برای آینده آن ها نیز موثر خواهد بود. Technology sandbox همچنین می تواند زمانی باشد که ممکن است یک کارمند توانایی به دست آوردن گواهی ای را داشته باشد که که کار با یک تکنولوژی خاص را می آموزد و بخشی از نیازهای یادگیری فرد فراهم می شود.

به عنوان رهبر یک سازمان تجاری شما کاملا حق دارید تا این سوال را با شک و تردید بپرسید :" با انفجار پیشرفت تکنولوژی در سال 2016، چطور من می توانم تشخیص دهم که کدام تکنولوژی سازمان مرا به رقابتی موثرتر در اقتصاد جهانی سوق خواهد داد؟

منابع:

ELearning In 2017: The Adventure Is Just Beginning – Part I “KEN TURNER(LION)”

www.elearningindustry.com

ELearning In 2017: The Adventure Continues – Part II

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی