تبیان، دستیار زندگی
: بسیاری از طراحان حرفه ای دوره های آموزشی از این منابع رایگان برای غنی سازی دوره های آنلاین خود بهره می برند، حتی اگر از نظر بودجه و یا زمان از سمت کارفرمایان خود (که عموما شرکت های بزرگ هستند) تحت فشار باشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از منابع آموزشی آزاد برای دوره های آنلاین استفاده کنیم (3)

بسیاری از طراحان حرفه ای دوره های آموزشی از این منابع رایگان برای غنی سازی دوره های آنلاین خود بهره می برند، حتی اگر از نظر بودجه و یا زمان از سمت کارفرمایان خود (که عموما شرکت های بزرگ هستند) تحت فشار باشند. در اینجا به توضیح ادامه نکات برای استفاده از این منابع آموزشی رایگان خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که اگر شما خود به تنهایی قصد یادگیری یک موضوع جدید دارید برای دانلود از اینترنت بد نیست به این نکات توجه نمایید چرا که می تواند در دسترسی به محتوای با کیفیت به شما کمک کند. دسترسی آزاد به منابع در هر زمانی امکان به حداکثر رساندن ضریب یادگیری را افزایش می دهد.

بعد از آن که توانستید منابع مورد نیاز با کیفیت قابل قبول خود را انتخاب کنید و مجوز لازم برای دوره خود را اخذ کردید به سراغ فراگیران خود بروید. آن ها را تشویق کنید تا خود به دنبال کسب مهارت بروند. تشکیل تیم می تواند در آن ها شور و اشتیاقی ایجاد کند که برای نمایش توانایی خود بیش از پیش تلاش کنند.

چگونه از منابع آموزشی آزاد برای دوره های آنلاین استفاده کنیم (3)

تشویق افراد به کشف خودآموز

یکی از مزایای آموزش های آنلاین پیدا کردن شیوه های خودآموز است. کارکنان فرصت دارند تا به ایجاد دانش و کسب مهارت با سرعت خود بپردازند. به همین ترتیب آن ها می توانند بر روی نیازها و اهداف خود متمرکز شوند و بدین گونه اجازه دارند شکاف عملکرد خود را پر کنند. به منظور تسهیل فرایند فوق الذکر، به افراد (مخاطبان خود) اهداف را ارائه کنید. ارائه این اهداف می تواند شخصی باشد به عنوان مثال به کی نفر بگویید نیاز است تا ریاضیات خود را تقویت کند و دیگری باید بر روی زبان انگلیسی کار کند. همچنین OER ها را در اختیار آن ها قرار داده و اجازه دهید آن ها شخصا به تنظیم برنامه خود بپردازند. این یکی دیگر از دلایلی است که نیاز به انبار منابع آنلاین را نشان می دهد. این دسترسی به افراد داده می شود تا به بالا بردن مهارت خود پرداخته و بهبود بهره وری در محل کار را برایشان در پی خواهد داشت. حتی اگر جلسات برنامه ریزی و رسمی آنلاین وجود نداشته باشد حتی شما می توانید برای آن ها یک (Mission) ماموریت تعریف کنید و گروه بندی داشته باشید تا افراد در گروه های خود به فعالیت بپردازند. زمانی که مخاطبان در تیم قرار می گیرند، می توانند جمع اوری اطلاعات را بین خودشان تقسیم کنند و در نهایت با یکدیگر به اشتراک گذارند. این موضوع به گسترش منابع کتابخانه ای آنلاین شما هم کمک خواهد کرد.

چگونه از منابع آموزشی آزاد برای دوره های آنلاین استفاده کنیم (3)

کارگاه های Live برگزار کنید.

هنگام استفاده از OERها با دو چالش بزرگ رو به رو هستیم. اول نداشتن آگاهی کافی از وجود چنین ........ است و دیگری کمبود و فقدان تجربه کار با تکنولوژی است. آیا تاکنون با کسی برخورد کرده اید که کاملا با جستجو در وب بیگانه باشد یا نتواند موضوع مورد نظر خود را بیابد؟ آیا کسانی را می شناسید که در مورد موضوعی نیاز به اطلاعاتی دارند که مثلا شما فایلی با همان مضمون در اینترنت دیده اید؟ هنوز افرادی هستند که آگاهی کافی ندارند و با تکنولوژی هم راستا نشده اند. به منظور حل این دو مشکل خوب است که جلساتی تشکیل دهید و برای این دسته افراد که در شرکت ها کم هم نیستند منابع را معرفی کنید، در اختیارشان قرار دهید. آن ها را آموزش دهید تا چگونه به منابع مورد نیاز خود دست یابند. چگونه در سایت های مناسب ثبت نام کنند و درخواست منبع مورد نیاز خود را کنند. شما باید مخاطبان خود را برای عبور از موانع حمایت مداوم کنید!

OER ها می توانند هزینه های آموزش آنلاین شما را به صورت قابل توجهی کاهش دهند و مزایای زیادی برای برای مخاطبان شما دارند اما با این وجود برای استفاده از ان ها نیازمند رفتاری محتاطانه و با برنامه ریزی هستید تا به نتایج مورد نظر برسید. اگر مربیان منابع آموزشی آزاد را در اختیار کاربران خود قرار دهند بدون شک فرصت های بسیاری را برای فراگیران خود به وجود می آورند. اکثر دانشجویان به دنبال مطالعه محتوای درسی قبل از شروع دوره هستند. در صورتی که شما بتوانید این فرصت را در اختیارشان بگذارید مطمئنا در انتخاب دوره مورد نظر آگاهانه تر عمل خواهند کرد و با داشتن پیش زمینه از اطلاعات می توانند خود را برای دوره آماده کنند.با 7 راهنمایی عنوان شده می توانید به طور موثر به بهبود فرایند آموزش و کاهش هزینه ها بپردازید.

منابع:

7 Tips To Use Open Educational Resources In Online Training” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Utilizing Open Educational Resources To Advance Online Learning

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی