تبیان، دستیار زندگی
بودن یا نبودنتلگرام در انتخابات ریاست جمهوری 96 یکی از دغدغه های روزهای اخیر اقشار مختلف جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلتر تلگرام در انتخابات 96

بودن یا نبودن"تلگرام" در انتخابات ریاست جمهوری 96 یکی از دغدغه های روزهای اخیر اقشار مختلف جامعه است.

فرآوری: آزاده مرنی –بخش سیاست تبیان

فیلتر تلگرام در انتخابات 96

نوع و نحوه ی تبلیغات و اطلاع رسانی های انتخاباتی یکی از مهم ترین ابعاد انتخابات است که تاثیرات بسزا در این مسیر خاص می گذارد. اسفند ماه گذشته و در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، بر خلاف دوره های گذشته، كمتر خبری از نام و تصاویر كاندیداها در خیابان های كشور بود. این امر كه بیشتر در تهران بروز یافت ، شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام را که درصد عظیمی از ایرانیان از آن استفاده می کنند، جایگزین تبلیغات سخت و خیابانی کرد ؛ تبلیغات بسیار تاثیر گذار و گسترده. البته این روند تنها در ایران جاری نیست ، همانطور که مشاهده شد در انتخابات اخیر ایالات متحده آمریکا نیز شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام نقش عمده داشت.

از ابتدای سال 1394 هر روز كه به هفتم اسفند ماه نزدیك تر می شدیم، از یك سو تبلیغات كاندیداها در شبكه های اجتماعی بیشتر و بیشتر می شد و از سوی دیگر ، مسائلی در خصوص مختل شدن برخی شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام تا روز انتخابات طرح می شد.

با توجه به حق استفاده مردم از ابزار روز ارتباطات جهانی و همچنین سالم سازی فضای انتخاباتی جامعه ؛ برای انتخابات ریاست جمهوری 96 شرایط به گونه ای پیش بینی شده است که مردم بتوانند از ابزارها و فضاهایی که اطلاعات را افزایش می‌دهد ، استفاده کنند.

فضای مجازی جای تبلیغات انتخاباتی را گرفت

با این حال، شبكه های مجازی در كنار پوسترهایی كه جایشان بر سر دیوارها و بیلبوردهای شهر بود ، به یكی از بهترین و در عین حال راحت ترین ابزار تبلیغاتی كاندیداها تبدیل شده و این شبکه ها تا روز انتخابات بر خلاف شایعات فراوان در خصوص مختل شدن آن ، بدون كمترین مشكلی فعال بوده تا این روزها باز هم با توجه به اهمیت آن ، توجهات همه را به خود جلب كند.

با نزدیك شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ، باز هم مسائلی پیرامون فیلتر برخی شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام مطرح می شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هر چند بر طرح مسائلی با هدف محدود ساختن تلگرام را تأیید می كند اما ابراز امیدواری می نماید كه مشكل خاصی بر سر راه این شبكه ی اجتماعی پیش نمی آید.

آمار وزیر اطلاعات از شرایط تلگرام درست است

"محمود واعظی" در پاسخ به اینکه وزیر اطلاعات به تازگی اعلام کرد ، "تنها نیم درصد کانال‌های تلگرامی ضد دین است، این آمارها چقدر جدی است و با توجه به این آمار، آیا همچنان برای فیلتر تلگرام، عده‌ای به دولت فشار می‌آورند یا خیر؟" اظهار کرد : وزارت اطلاعات بر فضای تلگرام بیشتر از ما اشراف دارد و قطعاً آمار وزیر اطلاعات در این باره نیز درست است.

وی در عین حال تأكید كرد : تلاش ما همواره بر این بوده که مطالب و کانال‌های ضداخلاقی و ضد دین ، از همین میزان بسیار اندک نیز که هست ، بیشتر کاهش یابد.

درباره تلگرام به ویژه در ایام انتخابات نظرات مختلفی وجود دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینكه آیا این وضعیت باعث کاهش فشار برای بستن "تلگرام" شده است یا خیر ، گفت : درباره تلگرام دیدگاه‌های مختلفی مطرح است، به ویژه با توجه به فضای انتخابات ، مسائلی در حال وقوع است که چندان به این آمارها ارتباطی ندارد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از ابتدا با فضای مجازی مخالف بودند و فقط هم بحث تلگرام مطرح نیست ، ادامه داد: فشارها همواره بوده ، ولی سعی ما بر این بوده که فضای مجازی، فضای پاکی باشد و همه بتوانند از آن استفاده کنند.

فراهم سازی زمینه استفاده از ابزارهای نوین را برای مردم

با توجه به حق استفاده مردم از ابزار روز ارتباطات جهانی و همچنین سالم سازی فضای انتخاباتی جامعه ؛ برای انتخابات ریاست جمهوری 96 شرایط به گونه ای پیش بینی شده است که مردم بتوانند از ابزارها و فضاهایی که اطلاعات را افزایش می‌دهد ، استفاده کنند و همه تلاش مسئولین در وزارت ارتباطات ، سالم سازی فضای مجازی و فراهم آوردن زمینه استفاده مردم از ابزارهای نوین ارتباطی است.

منابع : تابناک / راسخون / پایگاه اطلاع رسانی نواندیش