تبیان، دستیار زندگی
مراجع عظام تقلید همواره از مدافعان اساسی نظام و انقلاب اسلامی بوده اند و هرکجا که اصل نظام با تهدید مواجه بوده در صحنه بوده اند ؛ اما ورود مراجع تقلید به مباحث سیاسی از قبیل انتخابات همواره در سطح کلان بوده و کمتر وارد مصادیق و جزئیات می شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلیل ورود جدی‌ مراجع‌تقلید به انتخابات۹۶

مراجع عظام تقلید همواره از مدافعان اساسی نظام و انقلاب اسلامی بوده ‌اند و هرکجا که اصل نظام با تهدید مواجه بوده در صحنه بوده‌اند ؛ اما ورود مراجع تقلید به مباحث سیاسی از قبیل انتخابات همواره در سطح کلان بوده و کمتر وارد مصادیق و جزئیات می ‌شده ‌اند.

فرآوری: آزاده مرنی –بخش سیاست تبیان

دلیل ورود جدی‌ مراجع‌تقلید به انتخابات۹۶

در بحث انتخابات ؛ نظر مراجع تقلید و تاییدات آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما مراجع سعی بر آن دارند در این عرصه از فرد خاصی حمایت نکرده و در واقع ورود آشکاری بر جریان انتخابات نداشته باشند. اما روند برخی مراجع در مسیر انتخابات 96 و بنا به اهمیت خاص آن ، کمی تغییر کرده. باید توجه داشت که مراجع عظام تقلید همواره از مدافعان اساسی نظام و انقلاب اسلامی بوده ‌اند و هرکجا که اصل نظام با تهدید مواجه بوده در صحنه بوده‌اند ؛ اما ورود مراجع تقلید به مباحث سیاسی از قبیل انتخابات همواره در سطح کلان بوده و کمتر وارد مصادیق و جزئیات می ‌شده ‌اند.

دیدار مراجع تقلید با برخی تشکل های سیاسی

برخی مراجع تقلید نیز همواره در بحث‌های انتخاباتی و سیاسی بنا را بر عدم اظهارنظر مصداقی گذاشته ‌‌اند و این مهم یک اصل از اصول رفتاری ایشان بوده است. اما گویا قرار است انتخابات پیش رو؛ استثنایی بر این قاعده باشد؛ آیت ‌الله مکارم شیرازی در دیدار یک تشکل سیاسی با تأکید بر اجماع جریان انقلاب روی یک گزینه، گفت که اگر تمام اصولگرایان روی یک گزینه اجماع کنند ، امیدی به نتیجه انتخابات هست.

مراجع تقلید حق دارند از شدت نگرانی از وضعیت کشور ورودی صریح به انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند و همانند دوره‌ های قبل ، به دعوت مردم برای مشارکت در انتخابات بسنده نکنند.

پس از آیت‌الله مکارم شیرازی ، آیت‌الله نوری همدانی دیگر مرجع تقلید نیز گفت: ما شخص تعیین نمی ‌کنیم اما تاکید داریم که نیروهای انقلاب باید روی یک گزینه اجماع کنند و اگر اجماع کنند می‌‌توان به نتیجه امیدوار بود ؛ آیت‌الله نوری همدانی در پیامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز بر اجماع نیروهای انقلاب اسلامی روی یک گزینه تاکید کرده بود.

و اما دلیل ورود صریح و شفاف مراجع تقلید به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟ ؛ آیت ‌الله نوری همدانی می ‌گوید : در هیچ مقطعی حتی مقطع جنگ تحمیلی وضعیت معیشتی مردم اینقدر نابسامان نبوده است؛ آیت‌الله مکارم شیرازی به منتقدان اصلی وضعیت امروز اقتصادی کشور تبدیل شده و تقریبا در اکثر دیدارها از وضعیت نظام بانک‌داری، بیکاری جوانان و تورم انتقاد می ‌کند.

نگرانی از وضعیت کم‌سابقه معیشتی و اقتصادی مردم ، امروز به دغدغه اصلی مراجع تقلید تبدیل شده است و مراجعی که کمتر در بحث‌ های مصداقی سیاسی ورود می‌کردند امروز بیش از همه درباره مسائل معیشتی مردم صحبت می ‌کند و این مهم به یک مسئله جدید در عرصه سیاسی کشور تبدیل می شود.

آیت ‌الله علوی بروجردی (نوه آیت‌الله بروجردی) درباره چرایی این رفتار اینطور می ‌گوید که دلیل افزایش اعتراضات مراجع تقلید، افزایش دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی مردم است؛ به گفته وی ، مراجع تقلید با مردم در ارتباط هستند و وقتی مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را می بینند نمی ‌‌توانند نسبت به این مهم سکوت کنند.

حجت ‌الاسلام پژمان ‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به چرایی ورود صریح مراجع تقلید به انتخابات گفت: مسلم است که مراجع تقلید از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مطلع هستند ؛ مسلم است که اعتراضات مردم از ناکارآمدی اقتصادی تشدید شده است و طبیعی است که مراجع تقلید در چنین شرایطی ورودی صریح به عرصه انتخابات ریاست‌ جمهوری داشته باشند.

وی گفت : مدعیان که 4 سال در رأس کشور بودند، هیچ دستاوردی نداشته ‌‌اند و نتایج رفتارهای آنها موجب خالی شدن سفره مردم شده است؛ مراجع تقلید حق دارند از شدت نگرانی از وضعیت کشور ورودی صریح به انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند و همانند دوره‌ های قبل ، به دعوت مردم برای مشارکت در انتخابات بسنده نکنند.

تحلیل رئیس ‌کمیسیون فرهنگی مجلس از چرایی ورود صریح مراجع تقلید به انتخابات ریاست‌جمهوری و تأکید آنها بر اجماع نیروهای انقلاب جهت اصلاح وضع موجود در حالی است که امروز کاندیداهای جریان انقلاب نیز ، رفع ناکارآمدی اقتصادی ، مدیریتی و اجرایی را مهمترین برنامه خود می ‌دانند.

کلام آخر

در مجموع ورود مراجع تقلید به برخی جزئیات انتخابات آتی ، نشان دهنده ی حساسیت این انتخابات و ترغیب به حضور حداکثری مردم می باشد. امید می رود این انتخابات نیز در فضایی کاملا سالم برگزار شده و برگ زرین دیگری در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رسد.


منابع : خبرگزاری تسنیم / تابناک