تبیان، دستیار زندگی
در پی حوادثی که در مناسک حج در سال گذشته رخ داد که منجر به شهادت صدها تن از هم وطنان مان شد، حضور در مراسم حج تمتع برای ایرانیان، موقتا تعطیل شد و حالا مدتی است که اخبار مختلفی مبنی بر روند مذاکرات ایران با عربستان در ارتباط با حضور در حج 96، مطرح شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلی حج، باید ها و نبایدها!!

در پی حوادثی که در مناسک حج در سال گذشته رخ داد که منجر به شهادت صدها تن از هم وطنان مان شد، حضور در مراسم حج تمتع برای ایرانیان، موقتا تعطیل شد و حالا مدتی است که اخبار مختلفی مبنی بر روند مذاکرات ایران با عربستان در ارتباط با حضور در حج 96، مطرح شده است که تناقض هایی هم، در این باره وجود دارد.

فاطمه ناظم زاده-بخش اجتماعی تبیان

تعطیلی حج، باید ها و نبایدها!!

حجاج ایرانی به حج 96 می روند؟

فاجعه منا، اتفاقی عظیم و دردناک بود که هرگز برای مسلمانان به فراموشی سپرده نمی شود. ضمن اینکه بی تدبیری دولت عربستان در مدیریت این اتفاق هولناک و بی تفاوتی در برابر حفظ جان مسلمانان، خشم زیادی را در میان کشورهای مسلمان ایجاد کرد. هرچند در این میان تنها کشور ایران بود که برخوردی قاطعانه در این رابطه داشت و تا پای قطع روابط دیپلماتیک با دولت عربستان، پیش رفت.

اما در این میان، به آتش کشیدن سفارت عربستان از سوی عده قلیلی از مردم عصبانی، دلیل قطع کامل روابط دو کشور شد که این اتفاق به نفع ما نبود. چرا که بهانه ای شد برای شانه خالی کردن دولت عربستان از بیان حقایق و واقعیت هایی که در رابطه با فاجعه منا، وجود داشت. به هر حال این موضوع، فراز و نشیب های زیادی را سپری کرده و حرف و سخن در این رابطه هم بسیار است، که کم نیستند افرادی که سالهاست در انتظار رفتن به سفر حج هستند و این موضوع هم نباید نادیده گرفته شود.

چند روز قبل، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: «اگر عربستان واقعا می‌خواهد حجاج ایرانی به حج بروند باید از تعلل و ایجاد تاخیر در روند صدور ویزا و مذاکرات پرهیز کرده و در استقبال از زائران ایرانی مصمم باشد.»

چند روز قبل، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: «اگر عربستان واقعا می‌خواهد حجاج ایرانی به حج بروند باید از تعلل و ایجاد تاخیر در روند صدور ویزا و مذاکرات پرهیز کرده و در استقبال از زائران ایرانی مصمم باشد.»

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری درباره تمهیدات لازم برای اعزام هیئت ایرانی به عربستان اظهار کرد: اگر عربستان واقعاً می‌خواهد حجاج ایرانی به حج بروند باید از تعلل و ایجاد تاخیر در روند صدور ویزا و مذاکرات پرهیز کرده و در استقبال از زائران ایرانی مصمم باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت در پایان مذاکرات با طرف سعودی با دستاورد مثبت به کشور باز گردد و شرایط برای انجام حج مطلوب زائران ایرانی فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین از کمیته‌ها و کارگروههای تخصصی حج خواست تا به صورت فشرده برنامه‌های حوزه خود را پیگیری و راهکارهای جدید برای هر مورد را ارائه کنند.(1)

مصلحت زایران مورد توجه است

حمید محمدی؛ سرپرست سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به اینکه کمیته‌های کارشناسی به صورت جدی ابعاد مختلف حوزه مسئولیت خود را منطبق با شرایط روز بررسی می‌کنند، اظهار کرد: آنچه که به خیر و صلاح زائر و نظام است در این جلسات مورد توجه قرار می‌گیرد و همه دست اندرکاران درصدد هستند تمامی تمهیدات لازم را برای انجام حجی مطلوب همراه با عزت زائران ایرانی فراهم سازند.(2)

آنچه که به خیر و صلاح زائر و نظام است در این جلسات مورد توجه قرار می‌گیرد و همه دست اندرکاران درصدد هستند تمامی تمهیدات لازم را برای انجام حجی مطلوب همراه با عزت زائران ایرانی فراهم سازند.

در ارتباط با برگزاری مراسم حج 96، نکات مهمی وجود دارد که باید درباره آنها، برنامه ریزی دقیق و منظمی صورت گیرد تا شرایط مناسبی برای حجاج فراهم شود. با توجه به اینکه ایام مناسک حج به فصل تابستان وارد شده است و گرمای هوا در کشور عربستان، شدت دارد، لازم است درباره تغذیه حجاج به طور مثال، برنامه ای منظم وجود داشته باشد و تمهیدات بهداشتی و درمانی مضاعفی را می طلبد تا از بروز هر گونه مشکل و آسیب به حجاج جلوگیری شود.

چه بسا، گزارش های متعددی که دلیل شهادت حاجیان بسیاری را در فاجعه منا، گرمای هوا و کمبود آب بیان کردند و اگر قرار باشد که حاجیان در حج امسال شرکت کنند، مسئولیت سخت و بزرگی برای دست اندرکاران سازمان حج و زیارت وجود دارد که بتوانند شرایطی مهیا کنند تا از بروز هر گونه خطر در مورد حاجیان، جلوگیری کنند. ضمن اینکه لازم است حجاج عزیز هم به توصیه ها و راهکارهای ارائه شده از سوی سازمان حج و مسئولین مربوطه، توجه ویژه ای داشته باشند تا احتمال بروز خطر در هر زمینه ای، کاهش یابد.

پی نوشت:

1-" هشدار سرپرست حجاج ایرانی به سعودی‌ها درباره مناسک حج ۹۶"، خبرآنلاین،1395

2-همان