تبیان، دستیار زندگی
نکات مهمی که به تغذیه کودک 6 تا 9 ماهه مربوط می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 نکته در مورد غذای کمکی

نکات مهمی که به تغذیه کودک 6 تا 9 ماهه مربوط می شود

بخش خانواده ایرانی تبیان
title

1. کودک در سنین میان 6 تا 9 ماهگی دوست دارد از بزرگ ترها تقلید کند، به همین دلیل در 6 ماهگی که زمان آغاز تغذیه تکمیلی و دادن غذای کمکی به کودک است باید یک سری از رفتارها و عادات غذایی را به او بیاموزیم یا در روند غذاخوردن کودک در نظر بگیریم تا او نیز از ما بیاموزد. یکی از این رفتارهای مثبت که می تواند در اشتها و میل بچه به خوردن غذا بسیار موثر باشد این است که در هنگام غذا خوردن دهان خود را باز کنیم با اشتها و لذت غذا بخوریم. چون او به ما نگاه می کند و می خواهد که از ما تقلید کند همین رفتارها را در هنگام غذاخوردن از خود نشان می دهد و بی میلی و بد غذایی او کمتر می شود. بهتر است ما از غذا تعریف کنیم تا او نیز یاد بگیرد.

2. اما اگر کودک ما غذایش را تف کرد، دهانش را بست، سرش را برگرداند، این رفتارها کاملا طبیعی است. باید بدانیم که در مقابل این رفتارها ما نباید اصرار کنیم یا اینکه بخواهیم به زور به او غذا بدهیم. باید مراقب باشید که در مقابل این واکنش ها عصبانی نیز نشوید.

3. به محض اینکه کودک توانایی نشستن را پیدا کند، باید برای غذاخوردن او را بنشانیم. در زمانی که هنوز قادر به نشستن نیست بهتر است که کودک را هنگام غذا خوردن داخل کالسکه یا  صندلی مخصوص کودک  که پشت آن شکل اریب دارد و او را تقریبا در حالت نشسته نگه می دارد، بگذاریم. توجه داشته باشید که به هیچ وجه در حالت درازکش به کودک غذا ندهید.

4. شش تا 9 ماهگی زمان شناخت دنیای پیرامون کودک از طریق حواس پنجگانه او است. به همین دلیل در این سنین مشاهده می شود که کودک دستش را به سمت ظرف غذا می برد و دوست دارد قاشق را از شما بگیرد. حتی ممکن است غذا را به دستش بمالد و سعی کند که با لمس آن، غذا را بشناسد، این واکنش ها بخشی از روند تکامل و شناخت کودک است و باید اجازه دهیم که اتفاق بیفتد. این واکنش ها کاملا طبیعی است پس نباید باعث عصبی شدن شما شود.

5. به علایق کودک خود احترام بگذارید. بهتر است اجازه دهید کودک تا حد امکان با هر میزان از سرعت و میل که می خواهد غذایش را بخورد. یعنی در دادن غذا به او عجله نکنیم و تند تند قاشق غذا را یکی بعد از دیگری در دهان کودک نگذاریم. همچنین هنگام غذا خوردن او را مجبور نکنیم یا به زور متوسل نشویم.

6. حجم غذای بچه روز به روز فرق می کند. اگر یک روز یک کاسه خورد و روز دیگر سه قاشق، دل شوره نگیریم و نخواهیم به اصرار به او غذا بدهیم. در عوض سعی کنید او را به غذا خوردن تشویق کنید یا محیطی را فراهم کنید که خودش به غذا خوردن ترغیب شود. می توانیم به جای اصرار نیز به کودک فرصت بدهیم که بعدا ادامه غذایش را بخورد. بچه ها با هم فرق می کنند. این تفاوت حتی در مورد دوقلوها نیز وجود دارد پس مادر نباید انتظار داشته باشد که همیشه از دو بچه هم سن یک رفتار را ببیند. ممکن است برای یک کودک سه قاشق غذاخوری غذای کمکی در روز کافی باشد و برای دیگری نه؛ یا اینکه کودک شما در یک روز بیشتر و با اشتهاتر غذا بخورد.


منبع: نی نی سایت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.