تبیان، دستیار زندگی
کتاب «جنبش زنان در آمریکا» نوشته دان ناردو با ترجمه مهدی حقیقت خواه توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«جنبش زنان در آمریکا» به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «جنبش زنان در آمریکا» نوشته دان ناردو با ترجمه مهدی حقیقت‌خواه توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

کتاب «جنبش زنان در آمریکا» نوشته دان ناردو با ترجمه مهدی حقیقت خواه توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب شصت و نهمین عنوان مجموعه «تاریخ جهان» است که این ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی‌اش در سال ۲۰۱۱ چاپ شده است.

پیکار زنان در آمریکا برای برابری کامل با مردان، که هنوز هم ادامه دارد، به چند سده پیش بر می‌گردد. از همان دوران ابتدایی شکل‌گیری آمریکا، ابتدای دوره مهاجرنشینی، زنان به لحاظ حقوقی، سیاسی و اجتماعی در جایگاه دوم قرار داده شدند. نگرش تحقیرآمیز به زنان و جایگاه اجتماعی شان اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم، آهسته اما پیوسته تغییر کرد و با گذشت زمان، به طور فزاینده‌ای، پسندیده تلقی می‌شد که برخی از زنان، به کارهایی چون آموزگاری، سرپرستی یا مددکاری اجتماعی بپردازند. این امر به آن‌ها اجازه داد که برای خود در بازار کار جا باز کنند.

در سرتاسر قرن بیستم، فرصت‌های فزاینده برای آموزش زنان و افزایش کتاب‌ها و دیگر منابع بررسی تاریخ زنان با رشد فمینیسم همراه بود. فمینیسم، تلاش سازمان یافته و مستمر زنان برای کسب حقوق برابر با مردان در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و... است. سارا ام. اَوِنز دانش پژوه دانشگاه مینسوتا گفته است زنان آمریکایی خواستار رفتار ویژه‌ای نیستند، بلکه تنها می خواهند در راه تحقق رویای آمریکایی مشارکت کامل داشته باشند.

این کتاب ۶ فصل موضوعی اصلی دارد که به ترتیب عبارتند از: «آزمونِ دشوار نخستین زنان آمریکایی»، «زنان می‌آموزند چگونه سازمان یابند»، «راه دراز به سوی صندوق رای»، «پیدایش زن اجتماعی جدید»، «خواست فزاینده برابری جنسیتی» و «تلاش پیگیر برای منزلت اجتماعی و حقوق».

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در دوران بحران، از میلیون‌ها زنی که جزو طبقه متوسط به حساب می‌آمدند، عده کمی شغل نیمه وقت یا تمام وقت داشتند. دیگران مرتب در پی کار بودند اما نمی‌توانستند کاری پیدا کنند. تعصب جنسیتی در هر دوی این گروه ها تاثیر می گذاشت. برخی بی جهت گمان می کردند کار کردن زنان مشاغل را از دسترس مردان خارج می کند و آن‌ها بی‌کار می‌مانند و نمی توانند خانواده خود را تامین کنند. به سبب چنین تبعیضی، در نیمه دوم دهه ۱۹۳۰، ۶۳ درصد شرکت های خدمات عمومی، ۶۵ درصد بانک ها، و ۸۴ درصد شرکت های بیمه از استخدام زنان خودداری می کردند. نورمن کازینز، روزنامه نگار مشهور، از روی نادانی به خود می بالید که برای اقتصادی بیمار یک راه درمان سریع دارد و به طعنه می گفت: «خیلی ساده است: زنان را، که به هر صورت نباید کار می کردند، اخراج کنید و مردان را استخدام کنید! خیلی سریع! نه بی کاری باقی می ماند، نه پرداخت اعانه، و نه بحران اقتصادی.»

اکثریت زنان طبقه متوسط خانه دار خانه نشین باقی ماندند و مردانی نظیر کازینز را خشنود ساختند. آن ها تمام سعیشان را می کردند که صرفه جویی کنند تا دخل و خرجشان با هم بخواند و خود و خانواده شان بتوانند همچنان سقفی بالای سرشان داشته باشند.

این کتاب با ۱۱۵ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.


منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .