تبیان، دستیار زندگی
همزمان با برنامه ریزی ناسا برای اعزام تعدادی فضانورد به کره مریخ، برخی آزمایش های حیاتی برای تضمین سلامت آنان آغاز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش جلیقه ضداشعه برای سفر به مریخ

همزمان با برنامه ریزی ناسا برای اعزام تعدادی فضانورد به کره مریخ، برخی آزمایش های حیاتی برای تضمین سلامت آنان آغاز شده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

جلیقه ضداشعه

بزرگترین تهدید برای فضانوردانی که به مریخ سفر می کنند تغییرات شدید آب و هوایی یا کاهش ذخایر ضروری نیست، بلکه این تهدید تشعشعات اشعه گاما است که به تدریج بدن آنها را ضعیف می کند.

محققان برای حل این مشکل جلیقه ویژه ای را طراحی کرده اند که AstroRad نام دارد و قرار است اولین بار در جریان ارسال تعدادی فضانورد به سفری فضایی به دور مدار کره ماه مورد آزمایش قرار بگیرد. سفر یاد شده در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی صورت می گیرد.

جلیقه یاد شده غیرآهنی و چندلایه بوده و دقیقا بر مبنای شرایط بدنی فضانوردان سفر مریخ طراحی می شود تا از اندام های حیاتی آنها در برابر تشعشعات گاما حفاظت کند و البته مانع از انجام وظایف محول شده به آنان هم نشود.

اولین نمونه عملیاتی این جلیقه ها در اواخر سال ۲۰۱۷ قابل استفاده خواهد بود و اولین آزمایش آن نیز بر روی انسان ها صورت نمی گیرد. در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش های ضروری، از این جلیقه به طور گسترده در سفرهای فضایی استفاده خواهد شد.


منبع:خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .