تبیان، دستیار زندگی
رد اگر خون پاک شهدای 19 دی و سایر شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی نبود به طور قطع این انقلاب شکوهمند به ثمر نمی‌رسید و شاید دین در این مملکت احیا نمی ‌شد، قیام 19 دی دین را در کشور احیا کرد. به گزارش تبیان از مهر حجت الاسل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیام 19دی مردم قم دین را احیا کرد

اگر خون پاک شهدای 19 دی و سایر شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی نبود به طور قطع این انقلاب شکوهمند به ثمر نمی‌رسید و شاید دین در این مملکت احیا نمی ‌شد، قیام 19 دی دین را در کشور احیا کرد.

به گزارش تبیان از مهر حجت الاسلام احسانی، مسئول ستاد اقامه نمازقم که زمان واقعه قیام 19 دی، طلبه جوان 18 ساله مدرسه خان بوده است،   اظهار داشت:  روز هفدهم دی ماه سال 56 در روزنامه اطلاعات که یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار زمان طاغوت محسوب می‌شد مقاله توهین آمیزی نسبت به ساحت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت امام خمینی(ره) چاپ شد که این خبر به اطلاع امت انقلابی قم رسید و صبح روز هجدهم یعنی روز بعد جمعی حدود 50،60 نفر از طلاب برای دفاع از امام خمینی(ره) به عنوان رهبر نهضت اسلامی و انقلاب، مقابل مدرسه خان تجمع کردند که همه این افراد طلبه بودند.

وی افزود: این گروه از آنجا به خدمت آیت ‌الله گلپایگانی رسیدند و ایشان نیز با استقبال خوبی از طلاب، از حضرت امام(ره) اعلام حمایت و ما را در حرکت خود تشویق کردند. وقتی از منزل آیت ‌الله گلپایگانی به سمت بیرون حرکت می‌ کردیم در مقابل با مأموران ساواک روبرو شدیم و آنها با وسایل خودشان حمله و طلاب را متفرق کردند ولی قرار شد جمعیت همان روز به منزل یکی دیگر از مراجع تقلید حرکت کند و از کوچه پس کوچه‌ها خود را به آنجا برسانند.

حجت الاسلام احسانی با یادآوری اینکه بعد ازظهر همان روز هم قرار بود خدمت حضرت آیت ‌الله مرعشی نجفی برسیم و در آن جلسه جمعیت بیشتری حضور داشتند، گفت: روز 19 دی با هماهنگی انجام شده و با حضور مردم حزب اللهی و انقلابی قم در اوایل صبح جمعیت به سمت منزل آیت‌ا الله شیخ هاشم آملی، حرکت کردند و ایشان هم با کمال گشاده ‌رویی از ما استقبال و از این حرکت دفاع کرد.

وی در مورد میزان جمعیت آن روز گفت: جمعیت زیادی بود و لحظه به لحظه هم زیادتر می ‌شد. البته منزل ایشان کوچک بود ولی بر تعداد جمعیت افروده می ‌شد تا اینکه قرار بود ساعت 5/3 عصر همان روز جمعیت در منزل آیت‌ الله نوری همدانی حاضر شوند. در آنجا جمعیت خیلی زیاد شده بود و اهالی قم و طلاب حضور گسترده ‌ای داشتند .

حجت الاسلام احسانی افزود: پس از صحبتهای پرشور آیت ‌الله نوری همدانی جمعیت به صورت آرام به طوری که بهانه ‌ای به دست نیروهای طاغوت ندهند به سمت مسجد اعظم حرکت کردند و قرار بر این بود که نماز مغرب و عشا همان روز در حرم مطهر باشند. در حین حرکت آرام این گروه، یکی از مأموران رژیم سنگی به کرکره بانک صادرات زد و بلافاصله کماندوهای رژیم به سمت جمعیت حمله ور شدند و شروع به تیراندازی به سمت مردم بی‌ دفاع کردند. پس از حمله یکی از طلاب مدرسه حجتیه که از حجره خود بیرون را نگاه می ‌کرد بر اثر اصابت گلوله مأموران به شهادت رسید. در آن روز عده زیادی از مردم قم به شهادت رسیدند و پس از آن جمعیت به تدریج متفرق شد.

وی یادآورشد: روز بعد یعنی روز بیستم که پیام امام خمینی(ره) در مورد قیام 19 دی صادر شد و پس از آن حمایتهای مستمر علما و مراجع تقلید قم، سرآغازی شد برای سرعت بخشیدن به قیام مردم انقلابی و مسلمان کشورمان و ثمره این قیام را در روز 22 بهمن 57 نمایان شد.

حجت الاسلام احسانی در مورد شرایط قم پس از واقعه 19 دی تا پیروزی انقلاب گفت: پس از آن روز خونین قم در اکثر روزهای سال تا 22 بهمن 57 به حالت تعطیل درآمده بود و بطور دائم در آن راهپیمایی بود، چهلم شهدای قم نیز در مسجد اعظم و در شهرهای دیگری چون تبریزو یزد برگزار شد.

وی افزود: البته اگر جز این بود جای تعجب داشت چرا که قم پایگاه اصلی انقلاب بود، عمده نیروهای انقلابی در این شهر بودند و انقلاب از قم تزریق فکری می ‌شد و در ابتدا نیز افکار انقلابی حضرت امام(ره) از اینجا شروع شد و لذا دشمن فکر می‌ کرد اگر فیضیه و قم را ساکت کند موفق خواهد بود که خوشبختانه مردم انقلابی قم تا آخر از پای ننشستند و بر علیه رژیم طاغوت مقتدرانهبه پا خاستند.

حجت الاسلام احسانی خطاب به جوانانی که از نزدیک شاهد این قیام نبوده اند، گفت: نسل جوان باید بدانند اگر خون پاک شهدای 19 دی و سایر شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی نبود به طور قطع این انقلاب شکوهمند به ثمر نمی‌رسید و شاید دین در این مملکت احیا نمی‌شد. قیام 19 دی دین را در کشور احیا کرد. کسانی که آن روزها را ندیده ‌اند و الآن  بر سفره پر برکت این انقلاب هستند باید بدانند که مدیون خون شهدا هستند و لذا باید راه امام و اسلام را تا آخر ادامه دهند.