تبیان، دستیار زندگی
کپی رایت در معنای ساده خود به معنای حمایت از اموال فکری انسان است. در شرایطی که نقض کپی رایت، در برخی از اوقات، نقض حقوق فکری صاحبان صنعت فناوری اطلاعات است (مثل وقتی که قفل یک نرم افزار شکسته شود و بدون پرداخت حقوق مادی لازم در دسترس افراد مختلف قرار گیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروی بر گزارش تأثیر کپی رایت در اقتصاد آمریکا

کپی رایت کارگران را نجات داد

کپی‌رایت در معنای ساده خود به معنای حمایت از اموال فکری انسان است. در شرایطی که نقض کپی‌رایت، در برخی از اوقات، نقض حقوق فکری صاحبان صنعت فناوری اطلاعات است (مثل وقتی که قفل یک نرم‌افزار شکسته شود و بدون پرداخت حقوق مادی لازم در دسترس افراد مختلف قرار گیرد) و در بسیاری از اوقات نیز از بستر فناوری اطلاعات برای نقض کپی‌رایت استفاده می‌شود، می‌توان مدعی شد که حتی با فرض پذیرش مطالعه کپی‌رایت به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی، این حوزه ارتباط بسیار وثیقی با حوزه فناوری اطلاعات دارد.

بخش ارتباطات تبیان
کپی رایت

در روزهای آغازین از آخرین ماه میلادی امسال، اتحاد جهانی برای مالکیت فکری International  Intellectual Property Alliance (IIPA)  در گزارشی به تاثیر اقتصادی صنایع مرتبط با کپی‌رایت بر اقتصادی آمریکا پرداخت. خلاصه‌ای از این گزارش را به همراه اظهار نظر برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بخوانید تا هم روشن شود که کپی‌رایت در اقتصاد آمریکا چه نقش بزرگی دارد و هم چطور، یک مبداء اقتصادی می‌تواند انگیزه‌ای بسیار مناسب برای مقررات‌گذاری در حوزه اقتصاد باشد. ترجمه اطلاعیه مطبوعاتی مربوط به انتشار این گزارش در ادامه می‌آید:

با همراهی اعضای مجلس نمایندگان، گزارش دقیقی توسط اتحادیه بین‌المللی مالکیت فکری منتشر شده که در آن آمده‌ است صنایع مرتبط با کپی‌رایت در آمریکا، یک رکورد 2/ 1 تریلیون دلاری برای مشارکت اقتصادی در اقتصاد ثبت کرده‌اند. این صنایع به معنای صنعت کتاب، موزیک، ویدئوگیم، نرم‌افزار کامپیوتر، هنرهای تصویری، پخش رادیو تلویزیونی، روزنامه و نشریات دوره‌ای هستند.

این گزارش مشخص می‌کند این صنایع بیش از ۵/۵ میلیون کارگر آمریکایی را، که برابر با حدود چهار درصد از کل نیروی کار این کشور و پنج درصد اشتغال در سراسر کشور است، بر عهده دارند. ارزش افزوده این صنایع هم برابر است با هفت درصد از کل اقتصاد آمریکا. جالب است بدانید این صنایع صرفاً به اقتصاد کلان آمریکا کمک نمی‌کنند، بلکه نتایج این تحقیق می‌گوید میزان حقوق سالیانه‌ای که به کارگران این بخش پرداخت می‌شود، حدود ۹۳ هزار دلار است که ۳۸ درصد بیش از میزان درآمد همه کارگران آمریکایی است که به طور متوسط ۶۷ هزار دلار حقوق می‌گیرند. آمار دیگری که در این گزارش آمده می‌گوید در بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ این صنایع به صورت سالانه پنج درصد رشد کرده‌اند. این میزان ۲۷ درصد بیش از کل اقتصاد آمریکا در این دوره است که حدود 11/ 2 درصد بوده است. از سوی دیگر فروش کالای کپی‌رایتی در آمریکا در خارج از مرزها، ۱۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ بوده که رشد چشمگیری نسبت به سال‌های قبل داشته و از میزان صادرات دیگر صنایع آمریکا پیشی گرفته است.

مارشا بلک برن، معاون کمیته انرژی و تجارت مجلس نمایندگان، در این زمینه می‌گوید خلاقیت امکانات بی‌پایانی را آزاد کرده است، همان‌گونه که ما در نتیجه این گزارش شاهد آن هستیم. مشارکت ایجادشده به وسیله این صنایع در اقتصاد آمریکا بی‌نظیر است، از این رو ضروری است که ما به حمایت از حقوق مالکیت فکری ادامه دهیم.

جان کانیرز، عضو ارشد کمیته قضایی مجلس نمایندگان، معتقد است با این گزارش روشن شد صنایع مرتبط با مالکیت فکری توانسته‌اند نقش مهمی در تولید شغل و ارتقای سلامت اقتصاد کشور ما داشته باشند. اطلاعات موجود در این گزارش به کمیته قضایی برای کار کردن در زمینه قانون کپی‌رایت قرن بیست و یکم کمک می‌کند.

داف کلین، معاون کمیته فرعی درباره دادگاه‌ها، مالکیت فکری و اینترنت - که معاون انجمن حقوق خلاقانه (Creative Rights Caucus)  در مجلس نمایندگان نیز هست- معتقد است خلاقیت ظهور یافته در مالکیت فکری، عاملی ضروری برای اقتصاد قرن بیست و یکم ماست و حقوق مالکیت فکری قوی این تضمین را می‌دهد که اقتصاد ما از خلاقیت و شجاعت کارگرانی که بسیاری از رویاهای ما را به زندگی ما آورده‌اند، بهره خواهد برد. بنیانگذاران این کشور با خرد خود، مالکیت فکری را زیر چتر حقوق اساسی محافظت‌شده ما قرار دادند. از آغاز، کنگره این مسئولیت را داشت که قوانین و مقررات این حوزه را که در واقع موتور محرکه نبوغ در کشور است، تقویت و از آن حمایت کند و من به آینده نگاه می‌کنم که در این مسیر به جلو برویم. جودی چو، که یکی دیگر از مقامات ارشد کمیته و انجمن مرتبط در مجلس نمایندگان است، می‌گوید انجمن حقوق خلاقانه برای تقویت کردن صدای افراد خلاق در کنگره آمریکا به راه افتاده است و حالا با استفاده از این گزارش موثر، اثر عمیق این صنایع بر اقتصادمان را می‌بینیم. صنایع خلاق یک بخش اقتصادی در سرتاسر کشور ما به شمار می‌روند و شغل‌های خوب با پرداخت خوب را فراهم کرده‌اند و همچنین بخشی هستند که بیش از اقتصاد ما به طور میانگین رشد می‌کنند. من مفتخرم که بسیاری از این کارگران را در منطقه نمایندگی خود، یعنی در لس‌آنجلس، دارم. این گزارش نشان داده که محافظت از کپی‌رایت امری ضروری برای منطقه نمایندگی من و سراسر کشور است.

دارل ایسا، رئیس کمیته مرتبط در مجلس نمایندگان، هم می‌گوید ظرفیت خلاق این کشور، محدودنشدنی است. این افراد مشارکت باورنکردنی‌ای در ساخت شغل و عملکرد مثبت اقتصادی ملت ما داشتند، همان‌طور که در نتایج این گزارش معلوم است. من امیدوارم عددهای منتشرشده در این گزارش، یک تصویر روشن برای اعضای کنگره، تیم اجرایی جدید رئیس‌جمهور ترامپ و صاحبان سهام کشور بسازد که اهمیت این صنایع را درک کنند.

تد تاچ، عضو کمیته مرتبط در مجلس نمایندگان و معاون انجمن حمایت از ترانه‌سرایان در مجلس نمایندگان، معتقد است کارهای خلاقانه‌ای که با اکوسیستم قوی کپی‌رایت ما حمایت می‌شوند - از جمله موسیقی، فیلم، کتاب و نرم‌افزار- به طور درستی ما را، به عنوان یک ملت، به هم گره می‌زند. آنها به آمریکایی‌ها و دیگر افراد از سراسر جهان، راه‌های شگفت‌آوری برای اشتراک‌گذاری دانش یاد می‌دهند. مردمی که در خانه‌ها به کارهای هنری مشغول‌اند، از ترانه‌سرایان گرفته تا هنرمندان گرافیکی، یک انگیزه مهم هستند برای اهمیت گسترده و اثر اقتصادی یک اکوسیستم قدرتمند کپی‌رایت.

در پایان، مشاور اتحادیه بین‌المللی برای کپی‌رایت نیز گفت مفتخر است، به دلیل حمایت فراحزبی‌ای که از این گزارش صورت گرفته. استیون متالیز گفت ما مطمئن هستیم که این گزارش برای اعضای کنگره، تیم اجرایی جدید و همه کسانی که از توسعه قوانین و سیاست‌های کپی‌رایت فایده می‌برند، به کار خواهد آمد. همان‌طور که گزارش نشان می‌دهد، این سیاست‌ها برای اقتصاد ما، در ایجاد اشتغال و رقابت در سطح جهانی اهمیت ویژه‌ای دارند.


منبع : مجله پیوست / شماره 42