تبیان، دستیار زندگی
پارک های فناوری، اهمیت زیادی برای رسیدن به تحول اقتصادی دانش بنیان دارند، پارک هایی که با خلق یک ایده یا محصول برای یک بیماری چاره می یابند یا یک حوزه جدید معرفی می کنند و این گونه دنیا و نوع نگاه مردم به دنیا را دگرگون می کنند. با کمی تسامح شاید بتوان گف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 کتاب مهم حقوق فناوری اطلاعات در سال 2017

سیاست گذاری روی پیشخوان کتابفروشی ها

این گزارش نگاهی دارمی‌اندازد به پنج کتاب از مجموع ده‌ها کتابی که قرار است در حوزه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آینده، به بازار نشر جهانی عرضه شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب الکترونیک

1- قانون، سیاست‌گذاری و اینترنت

این کتاب برای دانشجویان و فعالان عرصه فناوری اطلاعات نوشته شده و تلاش می‌کند از زاویه اروپایی و بریتانیایی، در مورد حقوق اینترنت و سیاست‌گذاری در این زمینه، به آنها اطلاعاتی به‌روز و البته قابل فهم ارائه کند. ایده نویسنده این است که اینترنت حالا دیگر به یک ابزار برای همه تبدیل شده است و از این رو هر کسی باید بداند که این پدیده چگونه مقررات‌گذاری می‌شود. در شرایطی که در کشور خود ما دیده می‌شود که به مدد فضای تلگرام، افراد عادی و حتی نوجوانان، به تولیدکنندگان محتوایی تبدیل شده‌اند که می‌تواند اثرات حقوقی خاص خود را داشته باشد، لزوم فهم نحوه مقررات‌گذاری در محیط اینترنت هم یک دانسته ضروری است. البته نویسنده می‌گوید مقررات گذاری در حوزه اینترنت در حال حاضر موضوعی نیست که فقط به حقوق مربوط باشد، بلکه بیش از هر زمان دیگری با فناوری، اقتصاد و سیاست آمیخته شده است. از این روست که این کتاب، علاوه بر حقوق به بررسی سیاست‌گذاری‌ها نیز پرداخته است. تمرکز اصلی کتاب بر حوزه‌هایی مثل تجارت الکترونیکی، حریم خصوصی، حفاظت از اطلاعات به طور آنلاین و جرائم الکترونیکی است. نویسنده این کتاب لیلیان ادواردز نام دارد که استاد دولت الکترونیکی در دانشگاه استرثکلاید است. کتاب ۴۴۸ صفحه دارد و توسط انتشارات هارت در ۱۳ جولای سال ۲۰۱۷، یعنی تابستان سال ۱۳۹۶، به بازار عرضه خواهد شد.

2- اینترنت و دولت ملت: چشم‌اندازهای میان‌رشته‌ای به حاکمیت اینترنت

این کتاب را یوتا کوهل نوشته که یک استاد ارشد در دپارتمان جرم‌شناسی دانشگاه آبریثتویث است. مساله کانونی کتاب این است که اینترنت در عصر جدید به عنوان یک دشمن اصلی برای مفهوم دولت – ملت درآمده است. نقطه کانونی در این تحقیق، مفهوم مرز است. دولت - ملت مفهومی است که از ترکیب سه عامل سرزمین، جمعیت و حاکمیت خلق می‌شود و هر سه این موارد، به خصوص مساله سرزمین، با مفهوم تمامیت ارضی و مرز نسبت مستقیم دارد. از این روست که باید به اینترنت، به عنوان عامل تهدیدکننده مرز نگاه کرد. از سوی دیگر، اینترنت، خود ایجادکننده مرزهایی است که می‌توان آن را مرز سایبری نامید. در این کتاب و به این مناسبت از حوزه‌های دیگری مثل آزادی بیان، تجارت آزاد، دموکراسی و هویت نیز صحبت خواهد شد، بنابراین بستر کتاب صرفاً حقوقی نیست و جغرافیای انسانی و سیاست هم در آن نقش بازی می‌کنند. کتاب ۲۵۰ صفحه دارد و در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷، یعنی ابتدای تابستان، توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به بازار عرضه خواهد شد.

3- بی‌طرفی در شبکه: از سیاست‌گذاری تا قانون و مقررات

این کتاب نوشته کریستفوفر. تی. مارسدن، استاد حقوق اینترنت دانشگاه ساسکس، است. کتاب در ۲۸۰ صفحه نوشته شده و در ۲۳ مارس ۲۰۱۷ توسط انتشارات دانشگاه منچستر به بازار عرضه شده است. این کتاب مفهوم بی‌طرفی در اینترنت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای این کار، نویسنده به مساله تاریخچه مفهوم بی‌طرفی در اینترنت می‌پردازد و از عقبه تاریخی آن در سال ۱۹۹۹، مسائل مربوط به مهندسی آن، چالش‌های سیاست‌گذاری و قوانین و مقررات سخن می‌گوید. او قواعد ملی و بین‌المللی در این زمینه را با هم مقایسه می‌کند و سپس آن را از زاویه بین‌رشته‌ای و بین‌المللی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. او در نهایت نگاه می‌کند که ماجرای بی‌طرفی اینترنت در آمریکا و اروپا، و نیز در کشورهای در حال توسعه مثل برزیل یا هند، چگونه به جلو می‌رود. شاید ذکر این نکته ضروری باشد که بی‌طرفی در محیط اینترنت به معنای ارائه خدمات به صورت عادلانه توسط خدمات‌دهندگان اینترنتی است، به طوری که کیفیت دسترسی کاربران به خدمات برخی از تولیدکنندگان محتوا از نظر کیفیت، و به خصوص از نظر سرعت، تفاوت زیادی با هم نداشته باشد.

4- ریسک‌های آنلاین برای کودکان: تاثیرگذاری، محافظت و مراقبت

در این کتاب شاهد به‌روزترین نظریات، سیاست‌گذاری و بهترین راهنمای عملی برای حفاظت از کودکان و بازداشتن از آزار و اذیت از آنها در محیط آنلاین هستیم. ناگفته پیداست که با کاهش سن دسترسی به اینترنت، به‌خصوص با استفاده از تلفن‌های هوشمند، تا چه میزان سخن گفتن از پیشگیری از بزه‌دیدگی کودکان در سطح فضای مجازی ضروری است. از این رو بوده که این تحقیق با یک پژوهش در سطح جهانی تلاش کرده با بافتی کلی از بریتانیا، وضعیت این موضع استرالیا، آمریکا و اروپا را نیز پوشش دهد و در نهایت نگاهی جامع به خواننده ارائه کند. در این کتاب با سرفصل‌هایی نظیر مزاحمت سایبری، رویکرد برخورد با بزه‌دیده، استراتژی‌های اجرایی بین‌المللی مقابله با این جرم و نقش‌مداران در این زمینه روبه‌رو می‌شویم. این کتاب نوشته جان براون است و انتشارات وایلی بلک ول آن را در ژوئن سال ۲۰۱۷ منتشر خواهد کرد.

5- استفاده از گرافیک‌های دیجیتالی در دادگاه

این کتاب به شکل جالب توجهی به موضوع پزشکی قانونی و استفاده از صنعت دیجیتال برای ارائه اسناد لازم در دادگاه‌های عموماً کیفری پرداخته است. جالب است که کتاب، در واقع یک کتاب تکنیکال است و هدف آن آموزش استفاده از این روش‌ها برای بهره‌گیری در دادگاه است. از این رو نیز نزدیک به ۸۰ مثال و نمونه در کتاب ذکر شده است. جان سیمون، استاد دانشگاه مارشال در ویرجینیای غربی، نویسنده این کتاب است که در ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۷، توسط انتشارات آکادمیک پرس در ۱۶۰ صفحه به بازار عرضه خواهد شد.


منبع : مجله پیوست / شماره 42