تبیان، دستیار زندگی
بر اساس گزارش هایی که هر ساله از سوی وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی در مورد آسیب های ناشی از چهارشنبه سوری منتشر می شود، مهم ترین آسیب های جسمی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب های جسمی در چهارشنبه سوری

بر اساس گزارش هایی که هر ساله از سوی وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی در مورد آسیب های ناشی از چهارشنبه سوری منتشر می شود، مهم ترین آسیب های جسمی شامل آسیب های چشمی که گاه و بیگاه به تخلیه چشم و نابینایی منجر می شود، پارگی های پرده گوش و سوختگی های شدید و عمیق و معلولیت است که سالانه تعداد زیادی از افراد به ویژه گروه سنی 10 تا 24 سال را درگیر می کند.

بخش سلامت تبیان

چهارشنبه سوری

در آداب سنتی ، خانواده و دوستان در چهارشنبه آخر سال دور هم جمع شده و با روشن کردن آتشی کوچک و پریدن از روی آن، روزگاری همراه با سلامتی و خوشی را آرزو می کردند، اما با ورود مواد آتش زا و منفجره به این سنت، خانواده ها با نگرانی و معضلی مهم روبرو شده اند.

بر اساس گزارش هایی که هر ساله از سوی وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی در مورد آسیب های ناشی از چهارشنبه سوری منتشر می شود، مهم ترین آسیب های جسمی شامل آسیب های چشمی که گاهی به تخلیه چشم و نابینایی منجر می شود، پارگی های پرده گوش و سوختگی های شدید و عمیق و معلولیت است که سالانه تعداد زیادی از افراد به ویژه گروه سنی 10 تا 24 سال را درگیر می کند.

به گفته دکتر سید فرزاد محمدی، مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم مرکز بیماری های غیرواگیر، بر اساس مطالعات و برآوردهای تخمینی انجام شده در بیمارستان چشم پزشکی فارابی سالانه سه هزار نفر (محدوده سنی 15 تا 20 سال) دچار آسیب دیدگی چشمی در چهارشنبه سوری می شوند و 15 نفر به مرحله تخلیه چشم می رسند.

آسیب های چشمی ناشی از چهارشنبه سوری

دکتر مهدی خداپرست، معاون درمان بیمارستان فارابی در مورد آسیب های چشمی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری گفت: آسیب های ناشی از رفتارهای خطرناک در شب چهارشنبه سوری، به نسبت شدت و وسعت حادثه و ورود جسم خارجی به داخل چشم شامل پارگی سطح قرنیه، تاری و افت دید دائمی، آسیب شبکیه، تخلیه چشم و از بین رفتن بینایی است.

افرادی که به هر دلیل با آسیب های چشمی مواجه می شوند، باید بلافاصله خود را به مراکز درمانی برسانند و از دستکاری چشم ها و خوددرمانی پرهیز کنند.

صدای انفجار مواد محترقه به ویژه اگر در فاصله کمی از افراد رخ دهد، می تواند سبب افت شنوایی و یا حتی پارگی پرده گوش و کری شود

ضربه، احتراق و یا انفجار می تواند سبب پاره شدن چشم شود، بنابراین افرادی که با چنین حوادثی روبه رو می شوند باید از شستن چشم ها و مالیدن آنها پرهیز کنند، چرا که اگر چشم باز شده باشد، این کارها سبب تخلیه چشم می شود.

اما در مواردی که مواد شیمیایی وارد چشم می شوند، باید چشم ها را شست و شو داد و سپس به پزشک مراجعه کرد.

آسیب های گوش ناشی از چهارشنبه سوری

صداهای بلند از جمله صدای انفجار مواد محترقه به ویژه اگر در فاصله کمی از افراد رخ دهد، می تواند سبب افت شنوایی و یا حتی پارگی پرده گوش و کری شود.

الهام رجایی، عضو هیات مدیره انجمن شنوایی شناسی ایران اظهار کرد: قرار گرفتن حتی برای یک بار در معرض صدای بلند مانند صدای انفجار می تواند باعث آسیب بسیار شدید سیستم شنوایی افراد شود.

یکی از آسیب هایی که صدای انفجار مواد محترقه می تواند بر شنوایی افراد وارد کند، افت شنوایی است. کم شنوایی در بسیاری از موارد هیچ علامتی ندارد و تنها گاهی با وزوز خفیف گوش همراه است. بنابراین لازم است افرادی که با چنین علایمی مواجه می شوند، آزمایش اولیه شنوایی انجام دهند.

در مواردی که فرد دچار پارگی پرده گوش می شود، با علایمی مانند درد، گرفتگی گوش، شنیدن صدای سوت، وزوز گوش و کم شنوایی ناگهانی مواجه می شود که در این حالت انجام آزمایش شنوایی شناسی و درمان دارویی توصیه می شود.

آستانه شنوایی افراد سالم بین 15 تا 20 دسیبل است و یک گفتار معمولی حدود 60 دسی بل صدا دارد. بر این اساس 120 دسیبل آستانه دردناکی است و در صداهای 130 دسیبل به بالا، پارگی پرده گوش رخ می دهد.

سوختگی ها

سوختگی های سطحی و عمیق که گاهی همراه با عفونت های شدید است، از دیگر آسیب های ناشی از انجام کارهای خطرناک در چهارشنبه پایان سال است که سالانه آمارهای تکان دهنده ای از آن در استان های مختلف از سوی مراکز بهداشتی و درمانی منتشر می شود.

توصیه های کلی

- میانسالان و کودکان که قدرت محافظت از خود را به قدر کافی ندارند، بهتر است از مکان هایی که جوانان در آن به آتش بازی می پردازند، دوری کنند.

از انداختن موادی مانند کپسول، اسپری ها، بطری های شیشه ای، آمپول و قوطی های فلزی مانند قوطی های کنسرو به درون آتش پرهیز شود، چراکه سبب بروز انفجار و پرتاب ذرات به داخل چشم ها و پوست صورت می شود

- باید از افرادی که اقدام به انجام رفتارهای خطرناک می کنند، دوری کرد.

- تماشاگران این حوادث یکی از مجروحان اصلی این حوادث هستند. بنابراین بهتر است از ایستادن در پیاده روها و تماشای آتش بازی ها خودداری شود.

- از خرید و استفاده از مواد محترقه دست ساز خودداری شود و به جای آن از فشفشه ها و ترقه های کوچک، کم صدا و استاندارد استفاده شود.

- فشفشه ها و ترقه ها در مکان های باز مورد استفاده قرار بگیرند.

- از آتش بازی در کنار مواد محترقه مانند نفت، الکل، بنزین، گازوئیل و کپسول های گاز پرهیز شود.

- از روشن کردن همزمان چند فشفشه و ترقه پرهیز شود.

- از نگه داشتن ترقه و فشفشه در دست ها و یا داخل جیب لباس ها دوری شود، چراکه حرارت دست ها می تواند منجر به احتراق آنها و بروز حادثه شود.

- مواد محترقه در مکان های خشک و خنک و دور از حرارت و گرما نگهداری شوند.

- هنگام روشن کردن مواد محترقه تا آنجایی که امکان دارد آنها را دور از چشمانتان قرار دهید.

- از انداختن موادی مانند کپسول، اسپری ها، بطری های شیشه ای، آمپول و قوطی های فلزی مانند قوطی های کنسرو به درون آتش پرهیز شود، چراکه سبب بروز انفجار و پرتاب ذرات به داخل چشم ها و پوست صورت می شود.

- در صورت امکان یک کپسول آتش نشانی پودری در نزدیکی محل آتش بازی نگهداری شود تا در صورت بروز حادثه در دسترس باشد.

- پس از اتمام آتش بازی، حتما باقی مانده آن خاموش شده و از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید.


منبع: ایرنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.