تبیان، دستیار زندگی
کوچه باغ های سرسبز، باغات میوه ، هوای پاک، رودخانه و چشمه ها چیزهایی هستند که باهم در روستای زرین دشت یافت می شوند و همین باعث می شود، ما به شما پیشنهاد کنیم برای سیزده بدر امسال به روستای «زرین دشت» سفر کنید و سیزده بدری فراموش نشدنی و به یاد ماندنی را د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی هایی که در زرین دشت چشم انتظار شماست

کوچه باغ های سرسبز، باغات میوه ، هوای پاک، رودخانه و چشمه ها چیزهایی هستند که باهم در روستای زرین دشت یافت می شوند و همین باعث می شود، ما به شما پیشنهاد کنیم برای سیزده بدر امسال به روستای «زرین دشت» سفر کنید و سیزده بدری فراموش نشدنی و به یاد ماندنی را در دفتر عمرتان ثبت کنید.

فرآوری:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

زیبایی هایی که در زرین دشت چشم انتظار شماست

روستای زرین دشت در 40کیلو متری جنوب فیروزکوه و ۱۲۰کیلومتری تهران واقع شده است و نمادی از زیبایی های خداوند است که باید آن را از نزدیک دید. بعد از گذشتن از شهر دماوند به 40 کیلومتری شهر فیروزکوه می رسیم که روستای زرین دشت در جاده ای فرعی و زیبا قرار دارد.

در فصل بهار و تابستان، مردم از شهرهای مختلف برای هواخوری و گشت و گذار به این روستای سرسبز می آیند و البته لازم به ذکر است که این روستا با زیبایی خاص خود نظر توریست ها را نیز به خود جلب کرده است و هر ساله تعداد زیادی توریست به این روستا می روند و از جاهای دیدنی آن بازدید می کنند که یکی از زیبایی های این روستا رودخانه «حبله رود» است که جاذبه خاصی دارد و دیگر جاذبه های آن چشمه های آب معدنی «خمده» و «دریابک» است که این آبها خواص درمانی بسیار موثری نیز دارند.

چنانچه در فصل بهار مسافر زرین دشت باشید، علاوه بر استفاده کردن از هوای پاک و تازه این دشت و قدم زدن در کوچه های سبز و زیبای آن میتوانید از خوردن میوه های تازه و خوش رنگ باغات اطراف نیز لذت ببرید و موجب گردش چرخه اقتصاد مردم این منطقه نیز بشوید.

زیبایی هایی که در زرین دشت چشم انتظار شماست

چشمه آب معدنی «خمده»

چشمه آب معدنی خمده یكی از دیدنی‌ترین نقاط این روستا به حساب می‌آید. این چشمه استخری طبیعی دارد. آبی كه از دل كوه بیرون می‌آید در این استخر كه دورش را سنگ‌چین كرده‌اند، جمع شده و قابل استفاده می‌شود. البته با كشیدن دیواری دور تا دور آن، هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند در ساعات مختلف از آب چشمه استفاده كنند.

برای رسیدن به این چشمه پس از دیدن تابلوی «زرین دشت» در 10 کیلومتری فیروزکوه،  از این مسیر به اندازه 10 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید تا به یک فرعی خاکی برسید که تابلوی  قدیمی «روستای خمده» کنارش نصب شده است. پس از طی مسافت 5 کیلومتر از جاده خاکی و عبور از پلی که از روی رودخونه رد می‌شود، به چشمه آب معدنی خمده می رسید که از اینجا تا خود روستا کمتر از یک کیلومتر فاصله است.

این منطقه زیبای تفرجگاهی به عنوان دومین نقطه گردشگری شهرستان فیروزکوه پس از منطقه توریستی تاریخی تنگه واشی مطرح است که در فاصله 30 کیلومتری آن واقع است و به خصوص در فصل تابستان و ایام گرم سال پذیرای هزاران گردشگر است.

زیبایی هایی که در زرین دشت چشم انتظار شماست

چشمه «دریابک»

در مسیر جاده فیروزکوه، پس از رسیدن به جاده فرعی زرین دشت و بعد از طی مسیری که حدودا پس از طی20 کیلومتر به سمت روستای «آتشان» می رود،  چشمه ای واقع شده که از دل کوه در قسمت دامنه آن و باغهای اطراف به حوضچه ای سرازیر میشود و آب آن بسیار سرد و زلال و گوارا است و بعد از طی مسیر به باغهای اطراف سرازیر می شود و دارای نیستانی زیبا است. درختان کهن کنار چشمه نیز در تابستان مامن مردمی هستند که برای فرار از گرما به کنار این چشمه پناه می آورند.

زیبایی هایی که در زرین دشت چشم انتظار شماست

این چشمه دارای آبی بسیار زلال است که دارای خاصیت های فراوانی از جمله درمان بیماری های پوستی است. نکته بسیار جالب اینکه در گرمای تابستان، این آب آنقدر خنک است که گویی آب را از داخل یخچال به این چشمه سرازیر کرده اند.


منابع : دانا، باشگاه خبرنگاران جوان،دولان