تبیان، دستیار زندگی
هدف داشتن در زندگی آن قدر مهم است که نمی شود آن را انکار کرد یا نادیده گرفت.اگر هدفی در زندگی نباشد نمی توان یک زندگی معنادار داشت و حتی بدون برنامه ریزی، احتمالا ازپشت میز کارمان هم بلند نمی شویم، چرا که اهداف عمدتا انگیزه ای برای زندگی در افراد هستند و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امسال سال توست

هدف داشتن در زندگی آن قدر مهم است که نمی شود آن را انکار کرد یا نادیده گرفت.اگر هدفی در زندگی نباشد نمی توان یک زندگی معنادار داشت و حتی بدون برنامه  ریزی، احتمالا ازپشت میز کارمان هم بلند نمی شویم، چرا که اهداف عمدتا انگیزه ای برای زندگی در افراد هستند و به همین دلیل است که باید اهداف تان را بشناسید و برایشان برنامه ریزی داشته باشید.

مریم عطاریان-بخش خانواده ی تبیان

امسال سال توست

بعد از این همه شور و هیاهوی اسفند و بعد از نو شدن سالی جدید، شما هم باید اهداف تان را برای یک سال آینده، برنامه ریزی کنید. یک سالی که می تواند آغاز گر سالهایی پربار در زندگی آتی تان باشد. قدم هایی که برای رسیدن به اهداف تان باید بردارید بسیار ساده است اما نیاز به نخستین گام دارد:

نوشت و نویس را فراموش نکنید

قطار کردن لیستی از اهداف در ذهن، عمدتا موثر نیست. تاثیر گذاری اهداف زمانی خود را نشان می دهد که دست به قلم شوید و اهداف تان را به طور دقیق بر روی کاغذ بیاورید. به خاطر داشته باشید که در ثبت اهداف حتما اولویت بندی را مد نظر داشته باشید و تا زمانی که به آن خواسته نرسیده اید این هدف را از صفحه کاغذتان پاک نکنید.

واقع بین باشید

وقتی قرار شد اهداف تان را روی کاغذ بنویسید مراقب یک مساله باشید:

قرار نیست هر آمال و رویایی که داشتید ثبت کنید بلکه در انتخاب اهدافتان حتما واقع بین باشید تا دلسردی گریبان گیرتان نشود. پس با توجه به قوای جسمی، مالی و روانی تان به تعیین اهداف بپردازید.

معنویات فراموش نشود

شاید وقتی صحبت از هدف گذاری می شود، ذهن اکثریت افراد به سمت هدف گذاری های مادی معطوف می شود، حال آنکه لزوما تعیین هدف نباید به این شکل باشد.

برای اهداف معنوی نیز برنامه ریزی کنید مثلا یکی از خصلتهای بدتان را که موجب آزار خودتان و اطرافیان شده است، بیابید. با خودتان قرار بگذارید که در این سال جدید برای از بین بردن یا به حداقل رساندن این خصلت چه کارهایی می توانید انجام دهید؟ هر روز که از خواب بیدار می شود بر رو این مساله تمرکز کنید؛ در نهایت خواهید دید که در این زمینه پیشرفت چشم گیری کرده اید.

حتی توصیه می کنیم یک روز در هفته یا ماه را صرف انجام یک کار معنوی کنید. همین گامهای کوچک می تواند از شما انسان دیگری بسازد.

به مادیات هم توجه کنید

مادیات همیشه در زندگی ما انسانها نقش مهمی داشته و دارد. بهتر است امسال راه های دیگری برای مدیریت جدی تر مسایل مادی را انتخاب کنید. مثلا استفاده از یک قلک بسیار می تواند موثر باشد. حتی توصیه می کنیم این اقدام در راستای یک هدف خاص باشد مثلا بر روی قلک تان بچسبانید: هزینه سفر در نوروز 97.

مثبت اندیشی را در وجودتان تقویت کنید

برای افزایش حس مثبت اندیشی در خود، در هر واقعه ای، به دنبال نکات مثبت پدید آمده از آن باشید و در هر مساله ای به این فکر کنید که بدتر از آن هم امکانش هست؟ برای نمونه اگر در کار خود مشکلی دارید که شما را دچار استرس کرده، به این فکر کنید که اگر بیکار بودید، وضع نامناسب تری داشتید در ضمن، پیش از تمرین مثبت اندیشی، تفاوت آن را با بی خیالی و سهل انگاری بررسی کنید.

امسال سال توست

زمان را مدیریت کنید

مدیریت زمان، یکی از مهارت های زندگی برای ایجاد آرامش است. شما این اصل را وقتی به طور کامل اجرا کرده اید که برای همه کارهای تان، وقت کافی داشته و توانایی این را داشته باشید که از سرعت در کارها، دچار استرس نشده و از تأخیر در آن ها نیز دچار دلشوره نگردید چرا که  برای مسائل غیرقابل پیش بینی هم، زمانی را در نظر گرفته اید.

ورزش کنید

استفاده از تکنیک‌ های آرام ‌بخش و ورزش‌ های نرم باعث می ‌شود هورمون‌ های شادی ‌بخش بیشتری از دستگاه عصبی و غدد مربوطه، ترشح شود  و احساس آرامش عمیق تری را تجربه کنید.

سالم زندگی کنید

امسال یک تصمیم راسخ برای زندگی سالم بگیریید. قطع مصرف خوراکی های مضر، ورزش منظم، معاشرت با افراد شاد و سر زنده، چکاپ منظم وضعیت جسمانی، رسیدگی و توجه به وضعیت روحی  و .. از جمله اقداماتی است که در این سال جدید حتما در اولویت فعالیتهایتان قرار دهید. تا جایی که می توانید به سلامت خودتان اهمیت دهید تا بیماری های جسمی و روحی از شما دور شوند.

اغلب مشاهده می شود که بسیاری از مردم در شروع سال، اهدافی را در ذهن می پرورانند و برخی دیگر یک گام هم بیشتر برداشته و اهداف و آرزوهای خود را روی کاغذ می آورند اما در نهایت آن را در پوشه ای بایگانی کرده و تا پایان سال نیز دیگر به آن کاری ندارند. اما امسال وقت آن رسیده که اهدافی را برگزینید و با استفاده از یک جدول زمان بندی شده، مدام آن را بررسی کنید و آخرین وضعیت پیشرفت خود را دایما مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. به این ترتیب، اگر پیشرفتی به سوی خود مشاهده کنید، احساس رضایت و خرسندی خواهید کرد و خود به خود به ادامه  راه، ترغیب می شوید و هرگاه به بی راهه کشانده شوید، خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد.

پس شک نکن؛ امسال سال توست.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.