تبیان، دستیار زندگی
نوجوانی حد فاصل کودکی و جوانی است یعنی 12 تا 17 سالگی که این دوران خیلی گذر است و بسیار حساس است به دلیل اینکه نه در دنیای کودکان پذیرفته می شوند و نه در جوانی،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوران نوجوانی برزخ زندگی

بلوغ و اختلالات جنسی

نوجوانی حد فاصل کودکی و جوانی است یعنی 12 تا 17 سالگی که این دوران خیلی گذر است و بسیار حساس است به دلیل اینکه نه در دنیای کودکان پذیرفته می شوند و نه در جوانی

بخش خانواده ایرانی تبیان
دوران نوجوانی برزخ زندگی

نوجوانی دوره تحول در زندگی است. این دوران ویژگی های محدودی دارد ولی تحول گرا است یعنی فرد را کُن فیکون و متحول می کند و فرزند بعد از وابستگی کودکی یک مرتبه استقلال طلب می شود نوجوانی دوره بروز مشکلات است. بسیاری از مشکلات دوره های جوانی و بزرگسالی در دوره نوجوانی کلید می خورد اعتیاد بزهکاری انحرافات جنسی به دلیل عدم سلامت کودک در دوران نوجوانی و ناتوانی پدر و مادر در سلامت نوجوان است. از نظر دینی هم گفته شده است که نباید در این سن رها شوند و بچه در این سن وزیر (مشاور) است. یعنی بیکار، رها نشود.

7 سال اول زندگی دوره شکل گیری و 7 سال دوم دوره بازسازی و 7 سال سوم دوره تثبیت شخصیت است. در تربیت دینی 7 سال اول باید رها باشند ولی در 7 سال سوم اصلاً نباید رها شود بلکه مسئولیت  پذیر و مشاور باشد و نباید بیکار باشد چرا که بیکاری آسیب است.

ویژگی دوره نوجوانی

1- استقلال طلبی: نوجوان قبل از رسیدن به سن استقلال طلبی باید مورد اطمینان و حمایت مالی والدین قرار بگیرد تا از بروز مشکلات در این دوره جلوگیری شود. 2- طغیان گری: طغیان گری در برابر مراجع قدرت یعنی مادر پدر معلم و ... از ویژگی این دوران است. 3- تحول جنسی یا بلوغ: بلوغ از دیگر ویژگی های دوره نوجوانی است.

نکاتی در مورد بلوغ

- مسائل مربوط به اختلالات جنسی در مورد دختران فراوان است و یکی از مشکلات جامعه روابط محارم با دختران است که این یک دغدغه در میان دختران بوده است.

- اینترنت راهی برای اشاعه فحشا است به طوری که قبح و زشتی مسائل جنسی را ریخته است.

- حال این سوال پیش می آید که آیا بلوغ زود هنگام خوب است یا خیر؟ چرا؟ خیر خوب نیست زیرا فرد وقتی می خواهد بالغ شود باید همه رشدها را با هم داشته باشد یعنی کودک به بلوغ فکری نرسیده پس زودتر منحرف می شود.

علل انحراف و اختلالات جنسی دوره بلوغ

1- عدم جدا خوابی

2- تنبیه بدنی یکی از آسیب های تنبیه بدنی اختلالات جنسی است. تنبیه بدنی؛

الف) آرامش روحی را به هم می ریزد. ب) فرد به دنبال شیوه هایی جهت رسیدن به آرامش می گردد.

ج) یکی از راه ها همین اختلال است یعنی انحراف جنسی در میان دختران به علت تغییرات هورمونی سبب گوشه گیر و در نتیجه افسردگی دختر می شود و همین امر باعث می شود دست به اختلالات جنسی بزند و گاهی نیز منجر به همجنس گرایی می شود.

3- سومین علت نوع پوشش است که شامل رنگ و نوع می شود. رنگ: لباس های زیر یا رنگ های گرم و یا لباس های تنگ و چسبان آسیب آور است. نوع: نوع پوشش اطرافیان هم مهم می باشد یک اختلال در میان نوجوانان اختلال به پوشیدن لباس جنس مخالف است پس مادر پدر خواهر و برادر باید لباس مناسب و با پوشش مناسب بپوشند.

4- نیمکت های مدرسه یکی از علل اختلال جنسی است. نیمکت های مدرسه دو یا سه نفره است و چون در سن نوجوانی تحریک پذیری بالاست و کوچک ترین تماس گاهی باعث اختلال جنسی می شود و گاهی نوجوانان شوخی های بدی با هم می کنند. لذا یک راهکار خوب جهت جلوگیری از این اختلالات نیمکت‌های یک نفره است.

 

صنعت پورنوگرافی٬ بالای ده میلیارد دلار سود برای آمریکا دارد و به نقل از برخی از شبکه های آمریکایی؛ ۱۲۰ میلیون سایت و وبلاگ وجود دارد که تصاویر مبتذل در آن است. اکنون ناتوانی جنسی در مردها بیشتر است چون پای تصاویر مبتذل می نشینند. و همین صنعت در دنیا سبب لاابالی٬ بی حیایی٬ زیاده طلبی و سرد مزاجی در میان مردم شده است باید بر اساس ظرفیت کودک به او امکانات و آزادی داد.

5- انزوا:

اختلال جنسی بیماری تنهایی است تنها بودن نوجوان مضر است لذا نباید به بچه ها اتاق مجزا داد و در دوره نوجوانی مالک اتاق شخصی خود باشند و درب را قفل کنند و یا پدر و مادر که با اجازه وارد اتاق فرزند خود می شوند این یک فرهنگ غربی است. فرزندان باید وقت خواب در اتاق خود باشند و مثلاً وقت مطالعه در اتاق والدین باشند. عمده انحرافات جنسی در پشت درب های بسته است.!

بچه از حدود 10 سالگی تمایلات جنسی در آن ها ایجاد می شود و در مرحله بلوغ این میل احیاء می شود و باید در این سنین بچه را مشغول کرد و نباید در محیط خانه تنها و در معرض آسیب قرار بگیرد. تربیت فرزند تا 21 سالگی باید لحظه به لحظه باشد فرزند صالح باید میوه قلب والدین باشد.

6- دوستی های آلوده؛ زمینه اختلالات جنسی می شود. اختلالات جنسی مانند خود ارضایی راهکار راحتی دارند. فرزندان در نوجوانی استقلال طلب هستنند و خودشان دوست پیدا می کنند به همین دلیل باید از دو سالگی والدین مدیریت دوست یابی فرزند را به عهده بگیرند.

7- توجه به جنس مخالف: در دختران توجه عاطفی مطرح است به بیان شهید مطهری دختران بنده محبت‌اند و از این جهت آسیب پذیرترند.- در پسران تمایل جنسی وجود دارد به بیان شهید مطهری، پسرها بنده شهوت اند به همین دلیل است که خداوند حیا را در زن خیلی بیشتر از مرد قرار داده است، نیز در مبحث اختلالات جنسی، اصل بر پیشگیری است زیرا درمان سخت است.

عوامل پیشگیری از اختلال جنسی

۱. اطلاع رسانی و بالا بردن دانش افرادی که با نوجوانان سر و کار دارند. از جمله؛ الف) پدر ومادر

ب) معلمین  ج) رسانه ها  د) مسؤلین برنامه ریز فرهنگی.

محورهای آگاهی رسانی به ۴ گروه بالا

۱. ویژگی های نوجوان را بشناسند. ۲. مسائل مربوط به دوران بلوغ را باید بشناسند و آگاه کنند. مسائل مربوط به بلوغ٬ لزوما شرایط بلوغ نیست بلکه باید با تحولات این دوران آشنا شد. به طور مثال؛ تحریک پذیری بالا در این دوران که با لمس٬ نگاه٬ شنیدن و...حاصل می شود. ۳. برنامه ریزی برای نوجوانان؛ باید بودجه فرهنگی در این راه و به نحو احسن خرج شود و نباید تلف شود و افرادی که در این زمینه برنامه ریزی می کنند٬ باید نوجوان را بشناسند. در یک کشور خارجی در سر هر کوچه زمین های بازی فوتبال٬ بسکتبال و... برای نوجوانان ساخته بودند. با برنامه ریزی صحیح باید نوجوان را کنترل کرد و در ۷ سال سوم به جای مدیریت و برنامه ریزی نباید نوجوان را به حال خود رها کرد و باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری بر سه محور؛ تهذیب٬ تحصیل و ورزش برای نوجوان برنامه ریزی کرد. ورزش جسم را خسته می کند. در این سن نوجوانان به دنبال هویت یابیِ دینی هستند و اگر به سمت اهل بیت (علیهم‌السلام) سوق داده نشوند به سمت سایر ادیان می روند. بچه ها اگر دو ساعت هم در روز وقت برای تحصیل و درس خواندن بگذارند کفایت می کند و در شب امتحان راحتند و در کنار درس٬ بازی٬ ورزش و تفریح و ... داشته باشند. در ۷ سال اول٬ زندگی مساوی است با بازی ولی در دوره های بعدی بازی جزئی از زندگی است. خداوند بیکاری را دوست ندارد. ۲. دومین عامل پیشگیری٬ ایجاد محیط های سالم است. و مراد از محیط در این جا فقط محیط های جغرافیایی نیست. الف. مدرسه؛ بچه ها را باید در مدرسهٔ خوب گذاشت. بهترین مدرسه٬ نزدیک ترین مدرسه نیست.

۳ پارامترارزیابی مدرسهٔ خوب

۱. معلمین و کادر آموزشی. ۲. برنامه مناسب. باید در کنار برنامهٔ درسی برنامهٔ نماز در برنامه فرهنگی بچه ها وجود داشته باشد. ۳. همکلاسی های مناسب. بچه ها در ۴-۶ سال نوجوانی٬ به دنبال رفیق و دوست هستند. لذا باید وقت بچه ها پر باشد.

ب. فضای مجازی. صنعت پورنوگرافی٬ بالای ده میلیارد دلار سود برای آمریکا دارد و به نقل از برخی از شبکه های آمریکایی؛ ۱۲۰ میلیون سایت و وبلاگ وجود دارد که تصاویر مبتذل در آن است. اکنون ناتوانی جنسی در مردها بیشتر است چون پای تصاویر مبتذل می نشینند. و همین صنعت در دنیا سبب لاابالی٬ بی حیایی٬ زیاده طلبی و سرد مزاجی در میان مردم شده است باید بر اساس ظرفیت کودک به او امکانات و آزادی داد.

ج.محیط های فرهنگی٬ مذهبی. گرایش نوجوانان در یک سنینی به محافل مذهبی زیاد است. باید توجه داشت که محیط های فرهنگی باید محیط سالم و با محتوای جذاب و متناسب با نوجوان باشد.

۳. سومین عامل پیشگیری٬ دوستی ها هستند که می باید بسیار در انتخاب دوست دقت کرد و والدین هم باید از دوست و دوستی ها با خبر باشند.

منبع: کودک ، شماره 125،حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون/کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.