تبیان، دستیار زندگی
اغلب اطلاعات به سرعت فراموش می شوند و این امری است که نمی توان آن را انکار کرد. مغز آدمی نمی تواند تشخیص دهد کدام اطلاعات به حافظه سپرده شده برای شما از اهمیت بالاتری برخوردار است و کدام نیست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا افراد آنچه که یاد می گیرند، فراموش می کنند؟ (3)

اغلب اطلاعات به سرعت فراموش می شوند و این امری است که نمی توان آن را انکار کرد. مغز آدمی نمی تواند تشخیص دهد کدام اطلاعات به حافظه سپرده شده برای شما از اهمیت بالاتری برخوردار است و کدام نیست. به همین دلیل آن هایی را که بعد از گذشت مدت ها کنار گذاشته اید و سری به ان ها نمی زنید را پاک می کند تا جایی برای اطلاعات جدیدتر باز شود!!

هر چه اطلاعات را از طریق مراجعات پی در پی با اهمیت تر نشان دهید مطمئنا دیرتر دچار پوسیدگی و محو شدن خواهند شد. در صورتی که بتوانید با برنامه ریزی های مناسب مطالب فراگرفته را در فعالیت های روزمره خود به کار بگیرید می توانید از فراموشی آن ها هر چه دیرتر جلوگیری کنید. استفاده هر چه بیشتر از مهارت عای کسب شده به عنوان فرصت های تقویتی ذهن به شمار می ایند.

چرا افراد آنچه که یاد می گیرند، فراموش می کنند؟ (3)

اگر هدف شما این است که مطالب را هر چه طولانی تر در ذهن خود نگه دارید، این نکته را فراموش نکنید که آنچه که بعد از یادگیری انجام می دهید مهم تر از چیزی است که در حین یادگیری انجام می دهید. فراموش نکنید که مراجعه نکردن به اطلاعات مساوی با محو شدن آن هاست.

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم حافظه familiarity کاری با جزییات ندارد و دقیقا در مقابل حافظه Recollection قرار گرفته است. حافظه تجدید خاطره ما را در به یاد آوردن موضوعات با جزییات بیشتر یاری می دهد تا به راحتی قادر به انجام دادن فعالیت مربوطه باشید.

حافظه آشنایی و تجدید خاطره در بخش های متفاوتی از مغز ذخیره می شوند. آیا می توانید حدس بزنید که کدام یک از حافظه های عنوان شده در مقابل تداخل مقاوم ترند؟ کدام یک به مدت طولانی تری در حافظه ما باقی می مانند؟ اگر حدس شما حافظه خاطره ای (Recollection) است به درستی پاسخ داده اید. این نوع حافظه در مورد مشکل تداخل مقاوم تر عمل کرده اما در مقابل مسئله پوسیدگی نمایش ضعیفی دارد. (در صورت عدم مراجعه به آن، محو می شود.) حال از موارد ذکر شده چگونه می توان برای طراحی مفاهیم آموزشی و نوع عملکرد استفاده کرد.

چرا افراد آنچه که یاد می گیرند، فراموش می کنند؟ (3)

جمع بندی

تداخل: هر چیزی که عمیقا به دست نیاید به دست فراموشی سپرده می شود. هر موضوعی که آن را فرا می گیرید اگر در زندگی روزمره و یا کارتان از آن استفاده نکنید و یا با آن درگیری نشوید، بی شک تمامی آموخته های خود را فراموش خواهید کرد. اگر قصد طراحی دوره ای را دارید که قرار است به راحتی فراموش شود بهتر است منابی را برای افراد فراهم کنید که در عمل با آن ها رو به رو شده و از آن ها استفاده کنند.

پوسیدگی: طراحی کاربردی برای یک شغل بدین معناست که بدانید شغل افراد چیست؟ افراد در طول روز مشغول چه کاری هستند؟ مواردی که عمیقا یاد گرفته نشوند در معرض فروپاشی و محو شدن قرار می گیرند. علوم شناختی ما نشان می دهد که چطور می توانیم در برابر پوسیدگی و محو شدن مقاومت کنیم. بهترین راه حل استفاده منظم و به یاد آوردن مرتب موضوعات است. حفظ کردن طوطی وار مطالب و گذشتن از ان ها فراموشی را بیشتر به رخ افراد می کشد. هر چه درک ما نسبت به موضوعی که می خواهیم آن را بیاموزیم بیشتر باشد حافظه در نگه داشتن آن بهتر عمل می کند به شرط آن که مطالعه حول آن موضوع را فراموش نکنیم. سعی کنید مهارت هایی که به شما آموزش می دهند از عمق وجودی درک کرده و با علاقه آن ها را به ذهن خود بسپارید. این اصل به طور قابل توجهی قدرت یادآوری شما را افزایش می دهد.

اطلاعات ورودی به ذهن به هیچ وجه فراموش نمی شوند و به صورت ناخود آگاه در ذهن شما وجود دارند تنها دلیلی که باعث می شود به اطلاعات دسترسی پیدا نکنیم، عدم مراجعه به آن ها و تداخل آن با اطلاعات دیگر در ذهن شماست.

راه های زیادی در جهت مقاوت در برابر پوسیدگی وجود دارد. شما می توانید کاری کنید تا افراد از موارد آموزش دیده به صورت منظم در کار خود استفاده کرده و آن ها را به یاد آورند. آیا می توانید برخی از این موارد را نام ببرید؟ نکته ای به ذهنتان می رسد؟ اگر راهی ارائه دهیم تا افراد از نکات آموزش دیده در اتفاقات روزمرده خود استفاده کنند، در پاسخ دادن به این سوال موفق خواهیم بود. چگونه می توان آموزشی به افراد ارائه کرد که تا حد زیادی تاثیرگذار باشد و تا مدت ها آن را به خاطر داشته باشند؟ بهتر است آیتم هایی ارائه شود تا افراد آن را به یاد داشته و از معادله فراموشی خارج شود. به زودی از روش هایی می گوییم تا فراگیران بتوانند بیشتر اطلاعات دریافتی را به یاد داشته باشند.

منابع:

What Do You Know: Why Do People Forget What They Learn?” Patti Shank”

www.td.org

Replication and Analysis of Ebbinghaus’ Forgetting Curve

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی