تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از معلمان تکنیک 2 در10 را معجزه مدیریت کلاس می دانند. چرا؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنیک 2 در 10، معجزه ای در کلاس درس

بسیاری از معلمان تکنیک 2 در10 را معجزه مدیریت کلاس می دانند. چرا؟

تکنیک 2 در 10، معجزه ای در کلاس درس

در جایگاه یک معلم آیا با موقعیتی رو به رو شده اید که دانش آموزی با چشمان درشت و خشمگین به شما نگاه کند گویی که به دشمن خود می نگرد؟ آیا دانش آموزان شرور و بد رفتاری دارید که مدام قشقرق به راه می اندازند و نظم کلاس را مختل می کنند؟ آیا دانش آموزانی دارید که به جای گوش دادن به درس  و صحبت های شما، به نقطه ای در دوردست زل می زنند و به کلاس بی اعتنا هستند؟ اگر یک یا همه این موقعیت ها را دارید پس تکنیک 2 در10 معجزه ای است که به آن نیاز دارید.

تکنیک 2 در 10 چیست؟

تعریف ساده ای از این تکنیک وجود دارد به ازای هر دانش آموز بدرفتار، روزانه تنها 2 دقیقه وقت صرف کنید و تا 10 روز این کار را ادامه بدهید. توضیح آنکه، اگر یک دانش آموز بد رفتار و بی توجه به درس دارید، هر روز تنها دو دقیقه زمان برای ارتباط خصوصی نزدیک و حرف زدن با او اختصاص دهید و از هر چیزی که او دوست داشته باشد، صحبت کنید. این گفت و گو می تواند در مورد یک مبحث درسی یا حتی موضوعات خارج از درس مثل ورزش یا هنر باشد. فقط یک موضوع جالب که مورد علاقه اوست را پیدا کنید، با محبت به چشمان او نگاه کنید لحن ملایم خود را حفظ کنید و یک گفتگوی دو دقیقه ای را آغاز کنید و ده روز متوالی این کار را تکرار کنید. معجزه رخ خواهد داد.

تکنیک 2  در10، در بین معلم هایی که آن را می شناسند محبوبیت بسیاری دارد چرا؟ به این دلیل ساده که وقتی دانش آموزان حس می کنند مورد توجه هستند، معلم نگاه دلسوز و مهربانی دارد و فارغ از بدرفتاری های آنان، به عنوان یک انسان مستقل و قابل احترام، با آنها رفتار می کند ناگهان متحول می شوند. اگر باور کنید که کودکان و نوجوانانی که نظم کلاس را به هم می ریزند یا نسبت به درس ها بی علاقه هستند، به تنها چیزی که نیاز دارند کمی توجه اختصاصی است، از بذل وقت برای آنها دریغ نخواهید ورزید.

بسیاری از دانش آموزانی که سوءرفتار دارند، با مشکلات خانوادگی، اقتصادی یا اجتماعی رو به رو هستند، احساس طردشدگی و سرخوردگی می کنند و با بد رفتاری سعی دارند عزت نفس پایمال شده خود را بازیابند. اگر این کودکان باور کنند که کسی (به خصوص معلم) به آنها توجه ویژه دارد و فارغ از پیش داوری، قضاوت منفی و برچسب زدن به شخصیت آنها علاقمند است و احترام می گذارد، نقطه عطفی در مسیر زندگیشان ایجاد می شود و به سرعت رفتار خود را بهبود می بخشند.

تمرین:

با اینکه وقت کلاس فشرده و مباحث درسی زیاد است اما تنها دو دقیقه از وقت خود را خالی کنید و به دانش آموز مورد نظر اختصاص بدهید.

-    در بین ردیف نیمکت ها حرکت کنید به طرف دانش آموز مورد نظر خم شوید و در مورد یک موضوع مورد علاقه او سوال کنید مثلا در مورد مسابقه فوتبال مدرسه، یا یک فیلم سینمایی که در حال اکران است. با زیرکی کمی سوال و جواب کنید و بعد به سمت میز خود حرکت کنید. قدم اول را برداشته اید فردا یک موضوع دیگر برای مطرح کردن پیدا کنید.

-    دفتر، کتاب یا حتی میز دانش آموز را نگاه کنید اگر ناگهان کاریکاتوری از خود دیدید به جای عصبانی شدن، او را بابت کشیدن طرحی از شما تشویق کنید و به او بگویید که منتظرید فردا تصویر دیگری از شما بکشد یا حتی بخواهید روی تخته کلاس، یک طرح از کسی که می شناسید مثلا یک شخصیت ورزشی یا ستاره موسیقی یا سینما بکشد.

-    اگر دفاتر تکالیف بچه ها یا برگه های امتحانی را بررسی می کنید، تنها به نوشتن نمره اکتفا نکنید یک جمله تشویق کننده، یک شکلک با مزه، یا یک بیت شعر کنار نمره بنویسید.

-    اگر وضعیت پاسخ به سوالات نامطوب است و دانش آموز نمره خوبی نمی گیرد تنها جلوی پاسخ های نادرست نمره صفر نگذارید یا ضربدر قرمز نکشید، یک کلمه کلیدی یا یک جمله راهنمایی کننده در پاسخ سوال امتحان بنویسید این کمک می کند دانش آموز مورد نظر بفهمد که شما در جبهه مقابل او نیستید به یادگیری او اهمیت می دهید و فارغ از اینکه چه نمره ای می گیرد دوست دارید، چیزی بیاموزد.

-    اگر در پاسخ امتحان تنها یک کلمه درست نوشته باشد آن را برجسته کنید، زیر کلمه یا جمله درست خط بکشید و یک آفرین جلویش بگذارید حتی اگر 90% پاسخ ها غلط باشد.

-    اگر هیچ پاسخ صحیحی پیدا نکردید دست کم به دنبال چیز مثبتی دیگری بگردید مثلا اگر خط خوبی دارد به دست خطش اشاره کنید. حتی اگر دست خط خوبی هم ندارد یک کلمه را بگیرید و روی کاغذ، روش درست نوشتنش را آموزش دهید و برای او بنویسید که می خواهید فردا آن کلمه را زیباتر بنویسد و هر بار این کار را تکرار کنید.

-    دنبال نقاط مثبت باشید هیچ دانش آموزی فاقد نقطه قوت نیست اگر درس نمی خواند شاید صدای خوبی داشته باشد شاید هیکل ورزشکار و ورزیده ای داشته باشد شاید موهایش را مرتب نگاه می دارد یا شاید بذله گو و اجتماعی است، خلاصه دنبال یک نکته مثبت باشید و آن را ببینید و به خودش نشان دهید.

-    خلاصه اینکه برای تحت تاثیر قرار دادن دانش آموزانتان باید صادقانه به آنها عشق بورزید و توجه مثبت نشان دهید تنها نکته ای که باید در یاد داشته باشید حفظ استمرار این رابطه است. تکنیک 2 در10، کمک می کند حتی در یک بازه کوتاه ده روزه، بسیاری از مشکلات رفتاری دانش آموزانتان را مدیریت کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان