تبیان، دستیار زندگی
آموزش در کلاس درس شخصی تر و تعاملی تر به نظر می رسد، اما آموزش الکترونیک مزایایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشید.برای مثال راحتی و قابل استفاده بودن آن در هر محیط، ویژگی هایی استثنایی هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزایا و معایب اموزش الکترونیک

آموزش در کلاس درس شخصی تر و تعاملی تر به نظر می رسد، اما آموزش الکترونیک مزایایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشید.برای مثال راحتی و قابل استفاده بودن آن در هر محیط، ویژگی هایی  استثنایی هستند.

مزایا و معایب اموزش الکترونیک

دسترسی به اینترنت علاوه بر مزایایی چون دانلود، ارتباط با دوستان و جستجو، یک مزیت بزرگ دارد، آموزش الکترونیک!

همه ما این روزها به اینترنت دسترسی داریم و از آن برای انجام کارهایی نظیر جستجو، دانلود، به روز کردن برنامه ها، ارتباط و پیام رسانی  استفاده می کنیم. اما آیا می دانید یکی از مزایای اینترنت اموزش است؟ بله شما می توانید از طریق اینترنت آموزش ببینید و حتی مدرک تحصیلی هم دریافت کنید. به راستی باید گفت، با پیشرفت فن آوری، امروزه ناممکن ها هم ممکن شده اند.

آموزش مبتنی بر اینترنت ، امروزه به آموزش الکترونیک معروف شده است.این مدل آموزشی در کل شامل آموزش از طریق دوره هایی که از طریق اینترنت در اختیار شما قرار می گیرد تشکیل شده است. سخنرانی های انلاین، ای میل ها و کنفرانس های ویدئویی همگی از طریق اینترنت ممکن هستند.اینکار باعث می شود شرکت کنندگان نظرات خود ارائه کنند و راجع به آن بحث و تبادل نظر بپردازند. همچنین صفحاتی را به عنوان منبع در اختیار مشارکت کنندگان قرار می دهند تا همگی از آن بهره ببرند. یکی از مزایای دسترسی به صفحات اینترنتی این است که آنها خود دارای لینک هایی به مراتب بهتر و مهم تر هستند و می توان از آنها به عنوان منابع آموزشی استفاده نمود.

شما زمان ندارید که به دانشگاه بروید، قبلا این یک معضل بزرگ برای علاقمندان به تحصیل بود.اما امروزه از طریق آموزش الکترونیک شما می توانید از زمان های بلا استفاده خود برای آموزش و گرفتن مدرک تحصیلی استفاده کنید. حتی می توانید زمان کلاس ها و دوره ها را خود انتخاب کنید و از دوره های متعدد آموزشی بهره ببرید. دیگر نیازی نیست صبح زود از خواب بیدار شوید، اموزش ها همیشه در دسترس شما هستند. یک دوره مبتنی بر اینترنت معمولا شامل درس های دوره، زمان مورد نیاز، مقالات و ارائه های مرتبط و ابزار ارتباطی می شوند.

مزایا و معایب اموزش الکترونیک

در گذشته زمان مورد نیاز برای تحصیل و شرکت در کلاس های دانشگاه یک معضل برای افراد شاغل بود، با آموزش الکترونیک می توانید با وجود یک کارمند تمام وقت بودن، تحصیلات خود را ادامه دهید.

اما جدای از این مزایا، آیا این دوره ها محدودیت هایی نیز دارند؟ بگذارید نگاهی به مزایا و معایب این دوره ها داشته باشیم.

مزایای اموزش الکترونیک

1. شما می توانید به لینک های متعددی در فرمت های گوناگون در موضوع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

2.  آموزش الکترونیک  یک راه موثر برای یادگیری از طریق اینترنت است.

3. به خاطر راحتی و منعطف بودن آن، منابع  از هر جایی و در هر زمانی در دسترس هستند.

4. هرکسی، از دانشجوی نیمه وقت تا کارمند تمام وقت، می تواند از این اموزش بهره ببرد.

5. آموزش مبتنی بر اینترنت آموزشی مستقل و تعاملی ارائه می کند.

6. از آنجایی که شما به اینترنت دسترسی کامل دارید، می توانید در هر زمان و در هر مکانی تمرین کنید.

7. شما به هیچ دستیار یا استادی وابسته نیستید.

8. هیچ قانون سخت  و خاصی درباره آموزش وجود ندارد، حتی اخر هفته ها نیز می توانید آموزش ببینید و تمرین کنید.

9. از طریق چت ها و بحث های گروهی ، می توانید اموزش های خود را با سایرین به اشتراک بگذارید و یا سوالات خود را پاسخ دهید.

10. با استفاده از آموزش های ویدئویی می توانید بهتر اموزش ببینید و حتی از ابتدا دوباره و دوباره اموزش ها را بازبینی کنید.

معایب اموزش الکترونیک

خوب، باید گفت به معایب زیادی درباره اموزش الکترونیک اشاره نشده است. یکی از بزرگترین این معایب این است که شما فقط از نظر تئوری اموزش می بینید و خبری از کاربرد عملی این آموزش ها نیست و در عمل تفاوت و مشکلاتی بروز خواهند کرد. تجربه آموزش رو در رو را از دست می دهید که این ممکن است برای بعضی از فراگیران مشکلاتی ایجاد کند.

1. بسیاری از ابزارهای آرزیابی آنلاین به سوالات محدودی، محدود شده اند و آسان هستند.

2. در مورد امنیت دوره های آموزشی سوالاتی مطرح شده است.

3. مسئولیت نوشتاری مقالات دانشجویان جای سوال دارد چرا که وقتی دانشجو را نمیبییم هر کسی می تواند به جای وی کار پژوهشی انجام دهد.

4. ارزیابی های کامپیوتری بیشتر تمایل به دانش محوری دارند تا عمل- محوری.

البته بحث درباره ی این مزایا و معایب از حوصله این مقاله به دور است، اما اکثر معایبی که در منابع ذکر شده اند در آموزش های حضوری نیز اتفاق می افتند. امروزه سیستم های آزمون و طراحی آزمون ویژه آموزش الکترونیک طراحی شده اند که در آن ها اساتید سوالات خود را طرح می کنند و از سوالات پیش ساخته خبری نیست. همچنین بعضی دوره ها به صورت حضوری – الکترونیک انجام می شود که در آنها امتحان و ارزیابی دوره ها حضوری انجام می شود.

درباره کار پژوهشی دانشجویان نیز اگر ارتباط بین دانشجو و استاد در دوره ارتباطی مبتنی بر آگاهی و دوستی باشد، دانشجویان با علاقه و اشتیاق حاضر به انجام کار و تکالیف خواهند بود و از تقلب خبری نخواهیم شنید.

با مشاوره با طراحان دوره های آموزشی، سعی کنید دوره های مناسب و بهتری صرف نظر ازاین معایب ایجاد کنید.

منابع:

elearningindustry.com

advantages-and-disadvantages-of-elearning

authenticity of a particular student's work

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی