تبیان، دستیار زندگی
زمانی که سلامت قلب تهدید شود، علائم متعددی از درد قفسه سینه گرفته تا نفس نفس زدن بروز می کنند. در این مطلب به شش علامتی که ممکن است جزو علائم زودهنگام بیماری های قلبی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 علامت زودهنگام بیماری قلبی

زمانی که سلامت قلب تهدید شود، علائم متعددی از درد قفسه سینه گرفته تا نفس نفس زدن بروز می کنند. در این مطلب به شش علامتی که ممکن است جزو علائم زودهنگام بیماری های قلبی باشند، اشاره می کنیم.

فاطمه حلوایی - بخش سلامت تبیان

علائم بیماری قلبی

ضربان نامنظم قلب

نامنظم شدن نبض می تواند نشان دهنده آریتمی (غیرطبیعی بودن ضربان قلب)، برادی کاردی (ضربان کند قلب) و اکستراسیستول باشد. اگرچه برخی از این اختلالات زودگذر و خوش خیم هستند، اما در صورت برطرف نشدن بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سرگیجه

زمانی که قلب بیمار باشد، نمی تواند به خوبی خون مورد نیاز بدن را پمپاژ کند. در این صورت میزان ناکافی خون به مغز رسیده و این مسئله باعث سرگیجه می شود.

خستگی

زمانی که قلب بیمار باشد، ضعف ناشی از آن باعث می شود که نتواند خون و اکسیژن کافی و مورد نیاز بافت های بدن را تامین کند. این مسئله با علائم دیگری مانند نفس نفس زدن و به صورت خستگی مفرط بروز می کند.

اختلالات مربوط به حافظه

زمانی که قلب ضعیف باشد، خون مورد نیاز ارگان ها را به درستی پمپاژ نمی کند. میزان ناکافی خون در مغز نیز مشهود بوده و ممکن است با علائمی مانند اختلال در حافظه و از دست دادن تمرکز بروز کند.

درد قفسه سینه

این مشکل به واسطه میزان ناکافی اکسیژن در ناحیه قلب بروز می کند. در اکثر موارد، یک یا چند رگ کرونری که وظیفه حمل خون تا قلب را بر عهده دارند، به واسطه وجود پلاک ها (کلسترول بالا) تنگ می شوند. اگر این رگ ها تنگ شوند، علائم آن قابل مشاهده است. اگر این عروق مسدود شوند، بسیار خطرناک بوده و حتی منجر به مرگ می شوند.

اگر قلب ضعیف باشد، نمی تواند خون مورد نیاز برای تغذیه تمام اعضای بدن را تامین کند. این مسئله باعث تجمع زیاد خون و مایعات در ریه ها شده و فرد دچار نفس نفس زدن می شود

بهتر است بدانید اگر درد در ناحیه قفسه سینه به طور شدید و ناگهانی بروز کند، ممکن است نشان دهنده آنژین قفسه سینه و حتی سکته میوکاردی و یا نارسایی قلبی باشد. به همین دلیل نیاز فوری به پزشک دارد.

در برخی مواقع نیز ممکن است درد سبک و جزئی باشد و حتی ارتباطی با قلب نیز نداشته باشد. در این مواقع پای مشکلاتی مانند ریفلاکس معده و همچنین استرس و  اضطراب در میان است.

نفس نفس زدن

اگر قلب ضعیف باشد، نمی تواند خون مورد نیاز برای تغذیه تمام اعضای بدن را تامین کند. این مسئله باعث تجمع زیاد خون و مایعات در ریه ها (البته دیگر قسمت های بدن مانند اعضای پایین تنه) شده و فرد دچار نفس نفس زدن می شود. این مسئله می تواند از علائم اصلی نارسایی قلبی باشد.

نفس نفس زدن می تواند در طول تحرک بدنی، ورزش و غیره بروز کند و با استراحت برطرف شود. زمانی که این علامت زیاد بروز کند، تا جایی که فرد در حالت استراحت نیز نفس نفس بزند عادی نبوده و می تواند نشان دهنده نارسایی قلبی در حال پیشرفت باشد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.