تبیان، دستیار زندگی

6 روش کنترل هورمون هایی که شما را چاق می کنند

همیشه متخصصان برای لاغر شدن توصیه کرده اند که کمتر غذا بخورید و بیشتر ورزش کنید. اما اخیراً توجه زیادی به هورمون ها و ژنتیک می شود. چون این دو عامل نقش مهمی در کنترل وزن دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میوه ها، فیبر، ماهی، قندها، لبنیات، سبزیجات،

بدون شک با ژنتیک کاری نمی توان کرد اما می توانید با کنترل هورمون ها مانع از تجمع چربی های اضافه و چاقی شوید. در این مطلب شما را با مؤثرترین روش های کنترل هورمون ها آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

فیبر بیشتر و قند کمتری مصرف کنید

انسولین یکی از هورمون های اصلی در زمینه کنترل وزن است. این هورمون در واقع مسئول تحریک مصرف قند و ذخیره آن به صورت چربی در بدن دارد. این چرخه یک دور باطل ایجاد می کند. به تدریج که شما چاق می شوید انسولین بیشتری تولید می کنید تا قند در سلول ها تبدیل شود. این چرخه باعث چاقی می شود. اگر در رژیم غذایی تان قند کم و فیبر بیشتری بگنجانید مشکل کمتری در کنترل میزان انسولین تان خواهید داشت. چون فیبرها به آرامی در بدن تجزیه شده و تأثیر زیادی در کنترل قند خون دارند. فیبرها همچنین به هضم غذا کمک کرده و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کنند. در نتیجه روند لاغری سرعت بیشتری می گیرد.

در طول روز پروتئین بخورید

قهوه و چای سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و برای سلامتی بدن مفید هستند. با این حال اگر شما می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید بهتر است مصرف کافئین را نیز محدودتر کنید. کافئین می‌تواند باعث افزایش میزان هورمون کورتیزول شود که هورمون استرس نامیده می شود و در بروز چاقی ناحیه شکمی تأثیر دارد

پروتئین ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند چون به تنظیم هورمونی به نام گرلین کمک زیادی می کنند. شاید نام این هورمون چندان برایتان آشنا نباشد. اما باید بدانید که هورمون گرلین تأثیر زیادی در افزایش وزن دارد و به آن هورمون اشتها یا گرسنگی نیز می گویند. میزان بالای این ترکیب در بدن باعث می شود که مغز دستور به غذای خوردن دهد در حالی که نیازی به غذا ندارد. با این حال پروتئین ها مانع از فعالیت زیاد این هورمون می شوند و جلوی سیگنال های اشتباه گرسنگی را می گیرند. نیازی نیست خودتان را وادار به مصرف پروتئین های حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات بکنید. میوه های خشک، دانه ها و مغز و همچنین حبوباتی مانند لوبیاها و عدس نیز به میزان کافی حاوی پروتئین های سالم است و شما می توانید به طور منظم از آنها استفاده کنید.

لبنیات را با دقت و با میزان کمتر انتخاب کنید

اگر دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز نباشید محصولات لبنی مشکلی برایتان ایجاد نخواهند کرد. اما در هر حال لازم است که در انتخاب این محصولات غذایی دقت بیشتری به خرج دهید. اکثر کارخانجات تولیدکننده محصولات لبنی و دامی از هورمون های رشد مصنوعی برای افزایش شیر و گوشت گاوهایشان استفاده می کنند.

این هورمون ها برای انسان مناسب نیستند و ممکن است با ورود به بدن باعث بروز چاقی شوند. توصیه می کنیم حتماً از محصولات لبنی مطمئن و طبیعی استفاده کنید. باید خیالتان راحت باشد که در تولید شیر مصرفی تان از هورمون استفاده نشده است. در این صورت می توانید از تمام فواید محصولات لبنی بهره ببرید بدون اینکه تحت تأثیر هورمون های مصنوعی آنها قرار گرفته و چاق شوید.

حواستان به غلات و دانه های مصرفی تان باشد

دانه ها و غلاتی که حاوی گلوتن هستند، بخصوص انواع کامل آنها، اتفاقاً برای بدن مفید نیز هست. با این حال اگر غده تیروئیدتان به خوبی کار نکند توصیه می کنیم که مصرف این مواد غذایی را محدودتر کنید. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از گلوتن باعث کاهش تولید هورمون تیروئیدی می شود. این هورمون نقش مهمی در افزایش وزن دارد چون وظیفه کنترل و تنظیم سوخت و ساز بدن را به عهده دارد. هر چه میزان هورمون تیروئید پایین باشد سوخت و ساز بدن نیز دچار افت شده و قدرت دفع کالری های اضافی را از دست می دهد.

غلات، دانه ها، سویا، نان، کنترل وزن،

از مصرف سویا و مشتقاتش بپرهیزید

سویا یکی از خوراکی هایی است که حرف و حدیث زیادی پشت سر خود دارد. اگرچه سویا کم چرب و کم کالری است اما سرشار از پروتئین های گیاهی و همچنین حاوی ترکیبات شیمیایی به نام فیتواستروژن است. این ترکیبات مانع از فعالیت هورمون استروژن در بدن می شوند. اگر میزان استروژن بدن شما ثابت باشد برای تولید هورمون لپتین مفید خواهد بود. باید بدانید که لپتین نقش مؤثری در ایجاد احساس سیری در بدن دارد. بنابراین به کنترل وزن کمک زیادی می کند. زمانی که میزان لپتین نرمال باشد شما با سرعت بیشتری احساس سیری خواهید کرد که این مسئله به کنترل وزن کمک می کند. بنابراین اگر قصد لاغری و کنترل هورمون هایتان را دارید بهتر است از مصرف سویا و مواد غذایی تهیه شده از آن بپرهیزید.

دانه‌ها و غلاتی که حاوی گلوتن هستند، بخصوص انواع کامل آنها، اتفاقاً برای بدن مفید نیز هست. با این حال اگر غده تیروئیدتان به خوبی کار نکند توصیه می‌کنیم که مصرف این مواد غذایی را محدودتر کنید

 

مصرف کافئین را کاهش دهید

قهوه و چای سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و برای سلامتی بدن مفید هستند. با این حال اگر شما می خواهید وزنتان را کاهش دهید بهتر است مصرف کافئین را نیز محدودتر کنید. کافئین می تواند باعث افزایش میزان هورمون کورتیزول شود که هورمون استرس نامیده می شود و در بروز چاقی ناحیه شکمی تأثیر دارد. چون باعث می شود که میزان چربی در بازوها، ران ها و شکم تجمع پیدا کند. اگر به دنبال راهی برای لاغری عمومی هستید بهتر است مصرف کافئین را کاهش دهید.

حرف آخر

با همین تغییرات به ظاهر ساده در عادت های غذایی تان می توانید تحولی اساسی در وزنتان ایجاد کنید. چون این تغییرات ربطی به کاهش کالری دریافتی ندارند اما نقش مؤثری در کنترل ترکیبات غذایی که وارد بدنتان می شود ایفا می کنند. هورمون ها نقش مؤثری در کنترل و تثبیت وزن بدن دارند. اگر کنترل آنها را در دست بگیرید می توانید با سرعت بیشتری به هدفتان نزدیک شوید. اگر تصور می‌کنید به تنهایی از عهده شناسایی این هورمون ها و کنترلشان بر نمی آیید می توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.