تبیان، دستیار زندگی
در بخش های بزرگ کشور از Big Data به منظور کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری استفاده می کنند. استفاده از چنین روشی در آموزش آنلاین می تواند به شخصی سازی آموزشی بپردازد و مشکلاتی همچون توان مالی، میزان حافظه و یادگیری و .... را حل کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از Big Data برای داشتن تجربه ای بهتر در آموزش الکترونیک (2)

در بخش های بزرگ کشور از Big Data به منظور کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری استفاده می کنند. استفاده از چنین روشی در آموزش آنلاین می تواند به شخصی سازی آموزشی بپردازد و مشکلاتی همچون توان مالی، میزان حافظه و یادگیری و .... را حل کند. همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم استفاده از داده های بزرگ می تواند به مربیان این توانایی را بدهد که بر تک تک افراد نظارت داشته و میزان پیشرفت ان ها را تحت نظر داشته باشند و الگویی واحد برای برنامه های درسی پیاده سازی کنند.

افزایش فرصت ها

Big Data می تواند در جهت دسترسی به آموزش نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. به عنوان مثال طی سال گذشته دانشگاه جورجیای آمریکا از آنالیز داده استفاده کرد تا با استفاده از آن بتواند ارتباط بین مشاوره های تحصیلی و فارغ التحصیلان استفاده کرد تا بتوانند بر این اساس میزان دانشجویان کم درآمد را افزایش داده و از این طریق به بالا بردن فارغ التحصیلان بپردازند. تجربه نشان داده که با استفاه از Big Data و تحلیل های صورت گرفته توسط این دانشگاه و اعمال ان بر دروس، نرخ فارغ التحصیلان را تا 27%  افزایش داده است.

استفاده از big data برای داشتن تجربه ای بهتر در آموزش الکترونیک (2)

همچنین علاوه بر شخصی سازی آموزش، مسائل و مشکلاتی که دانشجویان با آن درگیر بودند مانند میزان حافظه، توان مالی، دوره های درمانی و ... تحت  تاثیر قرار داد و موجب شد تا اثرات مثبت Big Data در ان نفوذ کند و افراد به موفقیت بیشتری دست یابند. این امر باعث می شود تا افراد فرصت های یادگیری بیشتری را در اختیار داشته باشند. در حقیقت آموزش الکترونیک یک عنصر مهم در آموزش کارکنان شرکت هاست و این خود فرصتی برای پیشرفت شغلی آن ها محسوب می شود. در نهایت استفاده از Big Data سبب ایجاد دوره های موثرتری می شود تا به صاحبان مشاغل و افراد این اطمینان را بدهد که می توانند درک بهتر و کامل تری از موضوعات مختلف داشته باشند و با ترکیب محتوای فراگرفته و کار عملی خود نتایج بهتری را کسب کنند تا همه در بازار کار راضی باشند.

تجزیه و تحلیل یادگیری هم به بخش آموزش کارکنان و هم بخش کسب و کار کمک می کند. اطلاعات کسب شده از تجزیه و تحلیل داده ها می تواند تسلط کاربران در استفاده از نرم افزارهای شرکتی را افزایش دهد تا از این طریق بتوانند تعاملات را بین یکدیگر افزایش دهند. آگاهی مدیران از نقاط قوت و ضعف کارکنان می تواند به آن ها در جهت بهبود مدیریت سازمان کمک کند تا در این مسیر بتوانند کمال استفاده را از نقاط قوت کارکنان خود ببرند.

پیش بینی با استفاده از تجزیه و تحلیل ها

زمانی که در مدارس، دانشگاه ها و یا در کسب و کار به استفاده از تجزیه و تحلیل های پیش بینی شده می پردازیم مطمئنا می توانیم اطلاعات مهم و با ارزشی را به دست آوریم. همچنین می توانیم از روش های پیشرفته دیگری استفاده کنیم تا عصاره ای با ارزش از داده های خام خود استخراج کنیم. داشتن اطلاعات دقیق باعث می شود تصمیم گیری های بهتری داشته باشیم و با کاهش هزینه های جانبی به بهره وری بیشتری برسیم. به این وسیله مربیان این توانایی را دارند که بدانند مخاطبان به چه صفحاتی بیشتر رجوع می کنند و کدام یک را به همسالان خود پیشنهاد می دهند. با توجه به همین اطلاعات مربیان دوره می توانند تک تک افراد را مورد بررسی قرار دهند و زمان یادگیر بهتر در هر شخص را تشخیص دهند.

استفاده از big data برای داشتن تجربه ای بهتر در آموزش الکترونیک (2)

معلمان از راهنماهای متنی مبنی بر ابر الکترونیک استفاده می کنند تا بتوانند آن ها را با برنامه های آموزش الکترونیک ترکیب کرده و این امکان را در اختیار افراد بگذارند تا هر یک متناسب با سرعت خود به یادگیری بپردازند. با تنظیم نرم افزارها، مدیران قادر به دریافت بازخوردهای فوری هستند و در هر زمانی می توانند با دانشجویان خود در تعامل باشند.

تمامی عناصری که در این نوشتار به آن ها اشاره شد سبب ایجاد یک تجربه آموزش الکترونیک آنلاین و معنادار می شود. با استفاده از ردپای دیجیتالی باقیمانده (منظور همان صفحات مطالعه یا گشته شده توسط کاربران است)، Big Data می تواند نحوه پیشرفت هر یادگیره را در طول سفر آموزشی به اساتید نشان دهد تا بتوانند سطح یادگیری و میزان بهبود افراد را بررسی کنند. با تنظیم موارد و برنامه های مورد نیاز می توان به طور مستقیم و دقیق، سبک های یادگیری و قابلیت های هر فرد را منعکس کرد. بدین ترتیب با استفاده از Big Data، مربیان قادر خواهند بود تا سفر اموزشی را برای تک تک افراد مفید بدانند و مطمئن شوند که این نوع آموزش برای افراد موفقیت امیز خواهد بود. ناشناخته بودن Big Data ممکن است افراد از استفاده آن اجتناب کنند. کسانی که پیش تاز در استفاده از Big Data برای کسب و کار خود هستند می توانند از این فرآیند و تکنولوژی جدید استفاده کنند و با مهار کردن آن، به عنوان ابزاری در جهت تامی منافع خود آن را به کار گیرند. استفاده از تجزیه و تحلیل های ارائه شده در Big Data ایجاد محیطی را به دنبال دارد که هم برای مربیان و هم برای یادگیرندگان منافع بسیاری در پی خواهد داشت، نتایجی که متقابلا برای هر دو قشر سودمند بوده و محیطی بهتر و سازنده تر را به ارمغان خواهد اورد.

منابع:

Using Big Data To Improve Workplace Learning" TRACY SCOTT"

www.elearningindustry.com

5 Types Of Big Data To Extract From Your LMS And How To Use It

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی