تبیان، دستیار زندگی
Big Data اتفاقی است که در تمامی جنبه های زندگی مدرن بشر نفوذ کرده و قطعا آموزش نیز از این اتفاق مستثنا نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از Big Data برای داشتن تجربه ای بهتر در آموزش الکترونیک (1)

Big Data اتفاقی است که در تمامی جنبه های زندگی مدرن بشر نفوذ کرده و قطعا آموزش نیز از این اتفاق مستثنا نیست. با استفاده از این شیوه می توان به میزان بهم پیوستگی و ارتباطات بین انسان ها دست یافت. هر تماس تلفنی، هر متن و یا هر جستجوی که بر روی صفحات وب انجام می شود همانند برگی است که به دفتر اطلاعات قبلی اضافه می شود.

براساس تخمین های صورت گرفته می توان گفت که با استفاده از نرخ اطلاعات یک جامعه بشری در یک 24 ساعت می توان 15 بار کتابخانه ملی یک کشور را پر کرد.  ممکن است که اضافه شدن حجم عظیمی از اطلاعات به جامعه بشری برای بسیاری از افراد نگران کننده باشد اما همین اطلاعات مزایای بی شماری را به دنبال خواهد داشت. از جمله مزایای آن تجزیه و تحلیل مقادیر بسیار زیادی از داده های پیچیده است. حال که حجم و تنوع داده ها در دنیای فناوری هر روزه رو به افزایش است می بایست به دنبال روشی بود تا به مدیریت، کنترل و پردازش آن ها پرداخت و از آن ها در جهت بهبود ساختارها و سودآوری بیشتر بهره جست.

شاید در ظاهر تجزیه و تحلیل این تعداد از داده گاهی بی ثمر به نظر آید اما تکنولوژی راه های جدیدی را به ما نشان داده و به ما اجاه می دهد تا حجم انبوهی از اطلاعات را به گونه ای تحلیل کنیم تا بتوانیم آن ها را به خدمت گرفته و از این طریق به ارائه سرویس هر چه بهتری بپردازیم و در جهت خدمات دهی به یکدیگر تلاش کنیم. با ترکیب کردن Big Data و تکنولوژی های روز دنیا می توانیم در جهت بهبود یادگیری در محل و آموزش های عمومی استفاده کنیم. همین سازماندهی انبوه اطلاعات است که به ما امکان می دهد فرآیند یادگیری را توسعه دهیم. بی شک Big Data نحوه کار افراد و سازمان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آن ها را در مسیری قرار   می دهد تا از تمامی ارزش ها و ویژگی های داده های بزرگ کمال استفاده را ببرند.

استفاده از big data برای داشتن تجربه ای بهتر در آموزش الکترونیک (1)

شخصی سازی آموزش

همان طور که تحقیقات نشان می دهد، یادگیرندگان و مخاطبان محتوای درسی و مطالب را بهتر فرا می گیرند. زمانی که آن ها به میزان کافی به چالش کشیده شوند و محتوا با تجربه و میزان توانایی یادگیری آن ها منطبق شود، بی شک بیشتر ترغیب می شوند تا موارد جدید را هر چه سریع تر فراگیرند. در واقع Big Data نوعی بازخورد است تا به مربیان و طراحان اجازه دهد تا میزان درک مخاطبان را بسنجند. با استفاده از این روش برگزار کننده دوره می تواند سطح افراد را بررسی کرده و سرعت آن ها در یادگیری را تحت نظر قرار دهند و میزان پاسخ دهی دانشجویان به اطلاعات موجود را جمع آوری کنند.

قرار دادن الگویی واحد برای تمامی یادگیرندگان و برنامه های درسی آن ها می تواند راه حلی باشد تا به وسیله ان بتوان شایع ترین مشکل در آموزش و پرورش را حل کرد. با استفاده از Big Data می توانید بازخوردهای لحظه ای دریافت کرده و با استفاده از اطلاعات کسب شده افراد را براساس نرخ رشد، توان ذهنی و میزان یادگیری به دسته های مختلف تقسیم کنید و مطابق با میزان درک افراد با آن ها پیش روید. به طور کلی فناوری های آموزش دیجیتال در آموزش و پرورش مانند تمامی سیستم های آموزش آنلاین و حتی بازی سازی ها به طور مداوم به جمع آوری اطلاعات می پردازند تا بتوانند میزان پیشرفت دانشجویان را در اختیار مربیان قرار دهند.

استفاده از big data برای داشتن تجربه ای بهتر در آموزش الکترونیک (1)
در گذشته مربیان و اساتید دوره های آموزشی مجبور بودند بر امتحانات دوره ای تکیه کنند تا بتوانند از این طریق میزان درک شاگردان خود از مطالب درسی را اندازه گیری کنند و به تنظیم طرح های درسی بپردازند. در حال حاضر دسترسی به اطلاعات دوره ای باعث می شود انطباق بیشتری بین آموزش الکترونیک و افراد ایجاد شود و بیشتر از قبل به نیازها پاسخ دهد. در حقیقت این اطلاعات بخش مهمی از شکل دهی برنامه های درسی است که موجب بهتر و بیشتر شدن سازگاری با نوع گیرندگان می شود و با توجه به میزان درک افراد آن ها را گروه بندی کرده تا بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرده و همگام با سایر مخاطبان در دوره پیش روند. این روند باعث می شود تا افراد در یک گروه حس بدی نداشته و خود را نسبت به دیگران پایین تر ندانند و به راحتی دوره را به پایان برسانند.

منابع:

Using Big Data To Improve Workplace Learning" TRACY SCOTT"

www.elearningindustry.com

5 Types Of Big Data To Extract From Your LMS And How To Use It

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی