تبیان، دستیار زندگی
آیتمی که امروزه می توان گفت در اختیار اکثر کاربران است، رسانه و پلتفرم های اجتماعی هستند. انواع فعالیت های یادگیری اجتماعی خدمات نوینی را به کاربران ارائه می کنند و فرهنگ نوینی را گسترش می هند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (2)

آیتمی که امروزه می توان گفت در اختیار اکثر کاربران است، رسانه و پلتفرم های اجتماعی هستند. انواع فعالیت های یادگیری اجتماعی خدمات نوینی را به کاربران ارائه می کنند و فرهنگ نوینی را گسترش می هند تا مخاطبان بتوانند فرصت ها و چالش ها را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

شاید به نظر کسی نیاید که این امکانات می تواند در زمینه آموزش الکترونیک بسیار با ارزش باشد. به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق رسانه های اجتماعی و یا ابزارهایی همچون وبلاگ می تواند امکان پیشرفت هرموضوعی را افزایش دهد. شاید اصلا به فکرتان هم نرسیده باشد که از کوچکترین برنامه ها همچون تلگرام و نظیر آن می توانید در جهت برگزاری یک دوره آنلاین استفاده کنید. ارائه نظرات از طرف شرکت کنندگان مختلف می تواند گنجینه ای از اطلاعات را برای شما فراهم آورد. استفاده هر چه بهتر از امکانات در اختیار می تواند تجربه آموزشی شیرین را برایتان رقم بزند.

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (2)

در قسمت قبل اشاره داشتیم که شما باید مخاطبان را به گروه های مختلف تقسیم کنید و موضوعی واحد تعیین کنید تا افراد بتوانند افکار و ایده های خود را ارائه دهند تا یادگیرندگان بتوانند موضوع را بهتر درک کرده و در حل مشکلات خود با مهارت بیشتری عمل کنند.

تعلیمات آنلاین

تعلیماتی که از جانب استاد به شاگردان ارائه می شود، برای یادگیرندگان شرکت های بزرگ نوعی حمایت یک به یک را فراهم می کند تا آن ها بتوانند به صورت مستمر بهبود یابند. این تعلیمات می تواند در آموزش آنلاین نیز به کار رود تا مربیان و شاگردان بتوانند به وسیله پلتفرم ها و ابزارهای مدیریت پروژه یا ویدیو کنفرانس با یکدیگر در تعامل باشند و به افراد این اجازه را بدهند با مربیان خود به صورت مکرر جلسه داشته و تقویم آموزشی خود را رعایت کنند. پیش از شروع دوره یک پرسش نامه آنلاین طراحی کنید تا مربیان بتوانند با شاگردان آشنا شده و اهداف و علایق کاربران را مورد بررسی قرار دهند و آن هایی که نیازهایشان به تخصص مربیان نزدیک تر است را در یک گروه قرار دهند. به طور مثال افرادی که در بخش فروش فعالیت می کنند نیاز به بالا بردن مهارت مذاکره و ارتباطات را دارند می بایست با مربیانی کار کنند که در این زمینه تخصص داشته باشند. همچنین می توانید یک راهنما با توجه به قراردادهای آموزشی تعیین کنید تا انتظارات افراد را روشن کنید. پیش از شروع هر کاری به این سوال فکر کنید که مربیان و شاگردان چگونه باید با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و نتیجه مورد نظر را کسب کنند؟

ایجاد وبلاگ برای کارمندان

یکی از قابل توجه ترین مزایای ایجاد وبلاگ برای کارمندان شرکت های بزرگ این است که شما فضایی را برای آن ها فراهم می کنید که خلاقانه بوده و به افراد اجازه می دهید تا در مورد موضوع مطرح شده تامل کنند و به بیان ایده ها و افکار خود در یک فضای عمومی بپردازند. بنابراین افراد این امکان را دارند که پست های وبلاگ را مطالعه کرده و به آن ها بازخورد ارائه دهند. وبلاگ به کاربران اجازه می دهد تا تفسیرهای طولانی و مفید داشته باشند. در نتیجه از مزایای وبلاگ های آموزش الکترونیک کارکنان می توان به ارتباطات اجتماعی بالاتر و یک به یک اشاره کرد که سبب می شود تا فرایند کسب دانش بهبود یافته و درک افراد از مطالب بالا رود. از دیگر مزایای وبلاگ های اموزشی آنلاین استفاده از استراتژی یادگیری اجتماعی رایگان است. نوشتن وبلاگ و دادن نظریه به افراد رایگان بوده و هزینه ای برای آن ها در برندارد. در وبلاگ نویسی مخاطبان می توانند از پلتفرم ها با قالب های مختلف استفاده کرده و آن ها را براساس علایق خود تغییر دهند .

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (2)
شروع وبلاگ نویسی چند ثانیه ای بوده و با تشکیل قالب و نوشتن اولین متن در چند دقیقه، کار آغاز خواهد شد. به عبارت دیگر وبلاگ نویسی آموزشی حرفه ای و زمانبر نبوده و برای تمام افراد امکان پذیر است. برای کسب نتیجه بهتر برنامه ای ارائه دهید. در هر هفته موضوعی جدید عنوان کرده و مخاطب خود را برای سر زدن به وبلاگ ها ترغیب کنید. از ان ها که برای دوستان خود ایده و پیشنهاد نوشته و نظراتشان را اعلام کنند. وبلاگ نویسی می تواند ابزاری برای ارزیابی خدمات محسوب شود تا نقاط قوت مخاطبان و زمینه کاری افراد را به شما نشان دهد تا بتوانید بر این اساس فضاهایی که نیاز به بهود دارد یا باعث بهبود ان ها می شود را گسترش دهید. با توجه به نوع نوشته های ارائه شده می توانید نقطه نظرات متفاوتی را به دست آورید.

منابع:

7 Social Learning Activities That Are A Perfect Fit In Online Training” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Social Learning In Instructional Design: Practical Tips To Design Effective Collaborative eLearning Activities

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی