تبیان، دستیار زندگی
ما همگی موجوداتی اجتماعی بوده که داشتن تعاملات اجتماعی موجب رشد ما می شود. با این حال برآورده کردن این نیاز که همان روابط اجتماعی است، می تواند ما را به چالش بکشد به ویژه زمانی که کارکنان به لحاظ فیزیکی پراکندگی داشته باشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (1)

ما همگی موجوداتی اجتماعی بوده که داشتن تعاملات اجتماعی موجب رشد ما می شود. با این حال برآورده کردن این نیاز که همان روابط اجتماعی است، می تواند ما را به چالش بکشد به ویژه زمانی که کارکنان به لحاظ فیزیکی پراکندگی داشته باشند. در این نوشتار قصد داریم تا 7 فعالیت اجتماعی را که دقیقا مناسب برای آموزش آنلاین است را به شما ارائه دهیم.

Albert Bandura یکی از محققین برجسته یادگیری های اجتماعی است. به عقیده ایشان، انسان از طریق مشاهده یاد می گیرد و آنچه را که آموخته با تقلید، به مدل رفتاری خودش در جهان واقعی تبدیل می کند. به این ترتیب هر فردی در محیط یک منبع با ارزش الهام بخشیدن و تجربه در محیط های یادگیری تلقی می شوند اما این تعاملات اجتماعی به چه شکل در محیط های سازمانی بین نیروهایی که از یکدیگر دور هستند، شکل می گیرد؟ در اینجا قصد داریم در مورد یک سری فعالیت های یادگیری اجتماعی به مذاکره بپردازیم شاید شما بخواهید آن ها را به برنامه های آموزش آنلاین خود اضافه کنید.

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (1)

تشکیل گروه در رسانه های اجتماعی به منظور همکاری در پروژه

در حال حاضر اکثر مخاطبان در رسانه های اجتماعی حضور دارند. به احتمال زیاد افراد فیسبوک دارند، در توییتر فعال بوده و در سایت ها یا شبکه های اجتماعی دیگر با دوستان خود در تماس هستند و اخبار روزانه را از همین طریق پیگیری می کنند. به این ترتیب این موقعیت فوق العاده بوده تا بتوانیم در ان ها به برپایی یادگیری اجتماعی بپردازیم. در رسانه های اجتماعی به خلق گروه پرداخته و با تقسیم کاربران در گروه های مختلف آن ها را به تیم های آموزشی تبدیل کنید. به هرتیمی کاری خاص اختصاص دهید. از ان ها بخواهید تا مسئله ای را که حل کردند با همسالان خود به اشتراک بگذارند. گروه های اجتماعی کوچک به یادگیرندگان شرکت های بزرگ این اجازه را می دهد تا به برقراری ارتباط و همکاری با افراد در سراسر دنیا بپردازند. آن ها می توانند از مطالب به اشتراک گذاشته بازخورد دریافت کرده و وظایف محول شده را مدیریت کنند و به تبادل اطلاعات با ارزش بپردازند.

بحث آنلاین

بحث های آنلاین این امکان را به مخاطبان شرکت های بزرگ می دهد تا افکار و ایده های خود را به اشتراک گذارند. همچنین آن ها می توانند از تجربه آموزش آنلاین دیگران نیز بهره مند شوند. به طور مثال آن ها می توانند لینک منابع مرتبط با دورهای که در حال گذارندن آن هستند را در صفحه شان قرار داده یا آن را برای همکاران خود ارسال کنند و بازخوردهای مناسب را دریافت کنند. افراد از طریق این بازخوردها می توانند میزان درک خود را از مطالب توسعه داده و ان را بهبود بخشند. جرقه های بحث های آنلاین عموما با اشتراک گذاری یک موضوع اغاز می شود که می توان این روش را موضوع محوری نام گذاری کرد. در این روش می توانید سوالی مطرح کنید تا پاسخ های متعدد دریافت کنید. بنابراین بهتر است بعد از اعلام سوال، به مخاطبان خود اجازه دهید تا نظرات خود را مطرح کرده و در مورد ایده های خود با همسالان یا همکاران خود بحث کنند. در این بین شرایطی را برقرار کنید که افراد از بحث اصلی دور نشوند. طبق دستورالعملی از افراد بخواهید به نظرات یکدیگر احترام بگذارند. در گروه های آموزشی خود سوالی واحد مطرح کنید تا افراد در ان گفتگو بر روی موضوع مشابهی با سایرین تمرکز کنند. بنابراین بحث پراکنده نشده و همه از آن گفتگو لذت می برند.

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (1)

ایجاد بازی با سناریوهایی بر مبنای کار تیمی

به جای بازی های انفرادی این فرصت را به یادگیرندگان خود بدهید تا در تیم بازی کرده و کار خود را با همکاری سایرین به پایان برسانند. به طور مثال اگر می خواهید برای درک بهتر یک موضوع از حل کردن پازل استفاده کنید بهتر آن را به نوعی اجرا کنید که افراد با یکدیگر همکاری و کار را تکمیل کنند. این انطباق موجب کسب مهارت در کار می شود. همچنین می توانید دوره آموزشی را به گونه ای ترتیب دهید که بر مبنای مکانیزم های بازی بوده تا امتیاز جمع کرده و مدال بگیرند. (یادگیرندگان و مخاطبان شرکت ها می بایست با یکدیگر به رقابت دوستانه پرداخته تا بتوانند با کسب رتبه بالاتر جایزه ای بهتر کسب کنند.) این موضوع زمینه ای برای ایجاد رقابت در بین افراد یک تیم خواهد شد.

منابع:

7 Social Learning Activities That Are A Perfect Fit In Online Training” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Social Learning In Instructional Design: Practical Tips To Design Effective Collaborative eLearning Activities

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی