تبیان، دستیار زندگی
به روز رسانی مستمر leaderboardها و مطابقت آن ها با اهداف آموزشی شما می تواند در جهت پیشرفت کاربران بسیار تاثیرگذار باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 نکته برای ادغام Leaderboard ها در آموزش آنلاین (2)

به روز رسانی مستمر leaderboardها و مطابقت آن ها با اهداف آموزشی شما می تواند در جهت پیشرفت کاربران بسیار تاثیرگذار باشد. اگرچه برخی ملاحظات از جمله دسته بندی افراد جهت مقایسه باید لحاظ گردد...

به روز رسانی مستمر leaderboard ها و مطابقت آن ها با اهداف آموزشی شما می تواند در جهت پیشرفت کاربران بسیار تاثیرگذار باشد. اگرچه که در این راه می بایست نیاز کاربران و تجربه آن ها را نیز در نظر بگیرید و برای افراد دسته بندی های مختلف قرار دهید تا در محیطی قرار گیرند که احساس ناامیدی و دلسردی به آن ها دست ندهد. مطمئنا در این محیط افراد به خوبی مهارت های مورد نیاز را کسب خواهند کرد.
9 نکته برای ادغام leaderboard ها در آموزش آنلاین (2)

در قسمت قبل به دو آیتم

• داشتن دستورالعمل روشن برای رتبه بندی

• داشتن رفتار منصفانه با تازه واردها

اشاره شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به ذکر 7 مورد باقی مانده بپردازیم.

1. دسته های مختلف را جدا کنید.

ممکن است اهداف و برنامه های مختلفی در آموزش آنلاین شما وجود داشته باشد که برای درک کامل هر یک بهتر است آن ها را از یکدیگر جدا کرده و بین leaderboard ها تفاوت قائل شوید. در نظر گرفتن بخش های مختلف بر روی میزان یادگیری افراد بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال بخشی مانند خدمات پس از فروش شامل آموزش هایی است که با بخش فروش کاملا متفاوت است در نتیجه تکالیف در نظر گرفته شده برای افراد می بایست متفاوت از یکدیگر باشد. به صورت متناوب می توانید دسته ها را براساس موقعیت های جغرافیایی یا تجربه افراد بشکنید و آن ها را از یکدیگر جدا کنید. با این کار امتیازها نیز بدون دسته بندی در کنار یکدیگر قرار نخواهند گرفت. توجه داشته باشید که شرایط کاری در هر کشور یا قاره ای متفاوت است. مثلا کارمندانی که در شعبه اروپا مشغول به کار هستند متفاوت از افراد شاغل در قاره آسیا فعالیت می کنند.

همچنین شما می توانید مقایسه ای بین مدیران و سرپرستان نیز داشته باشید. به لحاظ شرایط کاری مدیران ارتباط کمتری با افراد داشته ولی سرپرستان کاملا با کارمندان در ارتباط هستند.

2. شخصی نگه دارید.

کاربران شما خواهان تعامل و رقابت بیشتری خواهند بود، اگر رقیبان خود را بشناسند. به همین خاطر ضروری است که leaderboard ها با رسانه های اجتماعی، انجمن های آنلاین و دیگر پلتفرم هایی که به صورت آنلاین باعث ارتباط می شوند، همگام شوند. با این کار مخاطبان شما قادر خواهند بود تا با سایرین تعامل داشته و از نقطه نظرات یکدیگر برخوردار باشند و با به اشتراک گذاری ایده ها، سبب پیشرفت خود و افراد دیگر شوند. Leaderboard ها بر ارتباطات عاطفی متکی بوده و در واقع ارتباطی که ما بین افراد شکل می گیرد، عاطفی است. فراوش نکنید که رمز موفقیت تمرکز بر ماهیت رقابتی بودن است.

3.  Leaderboardها را با روش های آموزشی دیگر ترکیب کنید.

Leaderboard ها یکی از مکانیزم های تاثیرگذار بازی در آموزش آنلاین هستند. با این حال ابزارهای فراوانی برای افزایش تعهد در کارمندان وجود دارد مانند مدل های مختلف آموزش الکترونیک، امتیازدهی، باز شدن قفل هر مرحله...

روش (Level Unlock) که به معنای رد کردن یک مرحله و باز شدن قفل مرحله بعد است برای افرادی مناسب است که نیاز به تایید و دریافت پاداش لحظه ای دارند و می خواهند از دستاوردهای خود در همان لحظه لذت ببرند. این روش برای افراد درون گرا و کسانیکه تمایلی به داشتن تعامل با سایرین ندارند، مفید است و در دسته جایگزین های غیر رقابتی قرار دارد.

بسیاری از مکانیزم ها قابلیت استفاده همزمان دارند و در کنار یکدیگر تبدیل به یک عامل انگیزه برای کاربران می شوند. به عنوان مثال زمانی که شرکت کنندگان می خواهند به دستاوردهای طولانی مدت دست یایبند، امتیازدهی یک روش ایده آل محسوب می شود.

همچنین روش (Level Unlock) که به معنای رد کردن یک مرحله و باز شدن قفل مرحله بعد است می تواند برای افرادی مناسب باشد که نیاز به تایید و دریافت پاداش لحظه ای دارند و می خواهند از دستاوردهای خود در همان لحظه لذت ببرند. به طور کلی می توان گفت که این روش برای افرادی که درون گرا بوده و تمایلی به داشتن تعامل با سایرین ندارند، مفید بوده و در دسته جایگزین های غیر رقابتی قرار می گیرند.

9 نکته برای ادغام leaderboard ها در آموزش آنلاین (2)

4. مطابقت بین دستاوردها و اهداف آموزشی را فراموش نکنید.

Leaderboard ها روش های بسیار عالی برای مشغول کردن کارکنان هستند و می تواند در جهت تقویت یک رفتار مثبت و دستیابی به نتیجه ای مورد نظر اجرایی شود اما اگر همین Leaderboard ها در دوره آموزش آنلاینی به کار روند که ریتم و دلیل خاصی به دنبال ندارند مطمئنا نتیجه مطلوبی به در پی نخواهد داشت. در حقیقت اهداف آموزشی و دستاوردهایی که در قالب  Leaderboardها ارائه می شوند، باید همسو باشند. به عنوان مثال کارکنان می بایست توانایی کسب امتیاز و کامل کردن وظایف طراحی شده را داشته باشند تا بتوانند مهارت های حیاتی محل کار خود را شبیه سازی کرده و مهارت های کاری خود را بهبود بخشند.

5. Leaderboardها را به صورت مستمر به روزرسانی کنید.

مطمئنا کارکنان برای کسب امتیاز، زمان و انرژی زیادی را صرف می کنند و شما به عنوان مسئول دوره می بایست از طریق به روزرسانی اطلاعات به تلاش کاربران خود پاسخ دهید. نظارت را به صورت منظم اجرایی کرده تا از پیشرفت صحیح امتیازات اطمینان حاصل کنید. برخی از کارمندان برای کسب امتیاز و انجام تکالیف خود، نیاز به تشویقی کوچک و یا حتی حمایتی شخصی دارند. برای این کار شما می توانید لیستی از لینک منابع تهیه کرده و آن ها برای شرکت در یک وبینار آنلاین دعوت به عمل آورید تا با این کار به افراد اعتماد به نفس کافی داده و مشوقی در جهت اتمام کارهایشان باشید.

منابع:

9 Tips To Integrate Leaderboards In Online Training" Christopher Pappas"

www.elearningindustry.com

5 Leaderboard Mistakes To Avoid

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی