تبیان، دستیار زندگی
بازی سازی محیطی را فراهم می آورد تا افراد بتوانند یادگیری مشارکتی را تجربه کنند. بازی سازی این امکان را می دهد تا یک محیط غیر رسمی را به محیطی موثر و جذاب تبدیل کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (3)

بازی سازی محیطی را فراهم می آورد تا افراد بتوانند یادگیری مشارکتی را تجربه کنند. بازی سازی این امکان را می دهد تا یک محیط غیر رسمی را به محیطی موثر و جذاب تبدیل کرد...

افراد در محیط بازی می توانند شرایط واقعی زندگی را لمس کنند و با چالش های آن در یک محیط امن درگیر شوند. از آنجایی که تکنولوژی و ابزارهای آموزشی بیش از قبل رشد کرده اند، ساخت Gamification بسیار راحت تر از گذشته صورت می گیرد. این شیوه افراد را به چالش می کشد و آنها را وادار می کند تا برای به دست آوردن پاداش مد نظر خود، تلاش خود را بیشتر کنند و در محیطی سالم به رقابت با هم گروهیان خود بپردازند، بازی نه تنها یکی از ارکان رشد کودکان است بلکه تاثیر ژرفی در یادگیری بزرگسالان نیز دارد!

در قسمت های قبل تحت عناوین:

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (1) و (2) اشاره کردیم که مدیران علاوه بر اینکه می توانند مهارت های خود را نسبت به همتایان خود افزایش دهند می توانند این اجازه را به کارمندان خود بدهند تا بر روی نقاط ضعفشان کار کنند و با در نظر گرفتن محرک های ذاتی و تعیین ارزش کردن دستاوردهای هر یک از کارکنان شور و اشتیاق آنها را برای بهتر شدن هر چه بیشتر خود افزایش دهند. این منجر به افزایش کارایی و تحقق انتظاراتی که یک سازمان از نیروی کار خود دارد، می شود و ابتکار یادگیری را در بین کارکنان یک مجموعه افزایش خواهد داد.

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (3)

7. آموزش خود را با یک داستان قاب کنید.

اگر در شرکت های بزرگ از روش بازی سازی به منظور ارائه آموزش آنلاین استفاده می شود مهم ترین نکته شخصی سازی این روش و مرتبط ساختن آن با موضوع شرکت است. کارمندان باید احساس مشابهی با محیط شرکت در دوره آموزش آنلاین تجربه کنند و حس کنند که برای آنها سرمایه گذاری شده است. از جمله موثرترین راه حل ها برای رسیدن به این هدف، قاب کردن دوره با یک داستان است. کارکنان خود را در یک رقابت دوستانه قرار دهید تا بتوانند مدال های خود را در طی فرایند بازی به دست آورده و به سطوح بالاتری برسند. شخصیت های جذاب و به یاد ماندنی را در آموزش خود معرفی کنید تا فرایند جالب تر از قبل شود. شروع با یک story board سبب می شود بتوانید نقشه مسیر را ترسیم کنید. سپس آن را با مکانیزم بازی ترکیب کرده تا به نقاط کلیدی مد نظرتان دست یابید.

8. مکانیزم بازی بیش از حد پیچیده نباشد.

بسیاری از ما ممکن است در بازی هایی شرکت کرده باشیم که بیش از اندازه پیچیده بودند. بازی هایی که نحوه اجرایی شدن آن را هم نمی دانیم چه برسد به آن که بخواهیم در آن پیروز شویم. درک نکردن یک موضوع از جانب سایرین باعث می شود تا خود را آن طور که باید در فرایند مذکور قرار ندهند.

بسیاری از ما ممکن است در بازی هایی شرکت کرده باشیم که بیش از اندازه پیچیده بودند. بازی هایی که نمی دانستیم چگونه بازی کنیم چه برسد به آن که بخواهیم ببریم! درک نکردن سبب می شود تا خود را در فرایند بازی قرار ندهیم. به یاد داشته باشید ساده ترین راه، بهترین راه است!

مطمئنا ساده ترین راه، بهترین راه است! این اصلی است که نباید در بازی سازی فراموش کنیم. خصوصا زمانی که معیار شما دریافت یا دادن پاداش است. مشخص کنید که مخاطبان چگونه می توانند پاداش مربوط به هر مرحله را کسب کنند و این پاداش چگونه در دنیای واقعی برایشان سودآور خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است در بازی طراحی شده ماژول هایی تحت عنوان کمک های اولیه تعریف شده باشد. افراد می توانند در بازی، گواهی سلامت و ایمنی را دریافت کرده و با تکمیل کردن ماژول های مربوطه آسیب های محل کار خود را کاهش دهند و به تضمین سلامت خود و سایرین کمک کنند. درست است که افراد به صورت مجازی آن تکلیف را انجام می دهند و تنها امتیازی آنلاین برایشان ثبت می شود اما در حقیقت کمک های اولیه را آموخته و می توانند در دنیای واقعی و محل کارشان بکار گیرند.

از به کار بردن قوانین و روش های سخت جلوگیری کنید. سعی کنید موارد را ساده، جذاب و سرگرم کننده ارائه دهید. از ترکیب سیستم ها با یکدیگر استفاده کرده و امتیازات را به صورت 50-50 به افراد بدهید.

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (3)

موفقیت در بازی سازی بر پایه سه عامل زیر استوار است:

• تعداد کارکنان

• مکانیزم بازی موثر

• انگیزه درونی

پاداش ها و جوایز در واقع ابزارهایی هستند که در جهت الهام بخشیدن به افراد و انگیزه دادن به آنها مورد استفاده قرار می گیرند. این کار سبب می شود تا افراد به توانایی های بالقوه خود دست یافته و از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. با به کارگیری این 8 نکته می تواتید به کارمندان خود فرصت دهید تا توانایی های خود را مشاهده و ارزیابی کنند.

منابع:

8 Secrets To Gamification Success In Corporate eLearning " Christopher Pappas"

www. elearningindustry.com

3 Keys To Successful, Low-Cost Gamification

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی