تبیان، دستیار زندگی
هدف از به کارگیری بازی سازی طراحی سیستم یا فعالیتی است که ماهیت بازی نداشته و با استفاده از این روش جذابیت و انگیزه چاشنی کار می شود و تعامل کاربر با دوره را بهبود می بخشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (2)

هدف از به کارگیری بازی سازی طراحی سیستم یا فعالیتی است که ماهیت بازی نداشته و با استفاده از این روش جذابیت و انگیزه چاشنی کار می شود و تعامل کاربر با دوره را بهبود می بخشد.

با استفاده از بازی سازی می توانید تجربه ای ماندگار و فراموش نشدنی را برای کاربران خود ایجاد کنید. در کنار روش های جدید می توان از محرک ذاتی نیز استفاده کرد تا افراد با دیدن مهارت های کسب شده بیش از قبل به ادامه دوره ها ترغیب شوند.

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (2)

در قسمت قبل اشاره کردیم که مهم ترین اصل در برگزاری دوره آموزش الکترونیک در نظر گرفتن اهداف است. تخصیص هدایا و پاداش های مختلف با توجه به اهداف می تواند به افراد انگیزه بیشتری دهد، همچنین عنوان شد که برای کاربرانی که بیش از سایرین تلاش می کنند شرایط ویژه ای قائل شوید.

3) تعیین ارزش کردن دستاوردهای کارکنان

پاداش و تلاش باید با یکدیگر هماهنگ باشند. این نیازی است که به خوبی در معیارهای بازی قابل گنجاندن است! برای کاربران خود مشخص کنید که یک پاداش را با انجام چه فعالیت یا رفتاری می توانند کسب کنند. برای مثال به کاربران خود بگویید که در صورت به پایان رساندن یک تکلیف با موفقیت می توانند 5 امتیاز کسب کنند و یا زمانی که قادر به گذشتن از یک مرحله بوده و بتوانند به هدف خود نزدیک تر شوند جوایز ارزنده تری در انتظارشان خواهد بود.

باید به طور مستمر پیگیر تعهد خود به افراد باشید تا آنها مطمئن شوند که در درازمدت همراهشان هستیم و منابع لازم در جهت کسب دستاوردی که هدف دوره بوده را تامین خواهیم کرد.

همچنین برای بهبود روند کار می توانید یک راهنما در نظر بگیرید تا به صورت کامل و واضح بتواند فراگیران را از ادامه راه آگاه کند. به آن ها بگویید چه چیزی در انتظارشان است! می توانید از یک نمودار استفاده کرده و ارتباط بین فعالیت آموزشی و پاداش آن را برای افراد تشریح کرده و نشان دهید که چگونه می توانند امتیازات اضافی کسب کنند. به طور مستمر می بایست پیگیر تعهد خود به افراد باشید تا آنها مطمئن شوند که در درازمدت همراهشان هستیم و منابع لازم در جهت کسب دستاوردی که هدف دوره بوده را تامین خواهیم کرد.

4) استفاده از محرک های ذاتی

بسیاری از سازمان ها از کارت های هدیه و پاداش های خارجی برای ایجاد انگیزه در کارکنان خود استفاده می کردند. جالب است بدانید که این روش آموزش در شرکت های بزرگ با شکست مواجه شد! چرا که کارکنان به جای آن که بر روی بهبود مهارت و شیوه های تمرکز کاریشان کار کنند بر روی درآمد و انگیزه های بیرونی متمرکز می شوند.

از نظر روان شناسی ثابت شده که محرک های درونی بهتر از محرک های بیرونی افراد را تشویق می کنند. کارت های هدیه و پاداش های خارجی برای ایجاد انگیزه در کارکنان با شکست مواجه شده این درحالی است که استفاده از مدالها، امتیازها و سطح بندی افراد به طور مجازی اگرچه در دنیای واقعی بی ارزش است بیشتر موفقیت آنها را تضمین می کند!

در نتیجه از هدف اصلی خود دور شده و تغییرات معنادار در آنها و مهارت هایشان کمتر رخ خواهد داد. از نظر روان شناسی ثابت شده که محرک های درونی بهتر از محرک های بیرونی افراد را تشویق می کنند. مدال ها، امتیازها و سطح بندی کارکنان محرک هایی هستند که در جهت تحقق اهداف بالقوه به کار می روند.

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (2)
به عبارت دیگر برای آنکه کارکنان بتوانند مهارت هایشان را بهبود بخشند باید از آیتم های جانبی استفاده کرد. با وجود اینکه ممکن است تمامی مدال ها در دنیای واقعی هیچ ارزشی نداشته باشند اما مهارتی که کارکنان به دست می آورند، براساس انگیزه های درونی بوده و نه جوایزی که کسب می کنند. این خود بسیار با ارزش تر از مادیات خواهد بود.

5) انگیزه دادن به مدیران

مدیران ترکیب خاصی در هر دو دنیا هستند. منظور از دو دنیا، دنیای مدیران و دنیای کارمندان است. زمانی که مدیران در گروهی حضور دارند که همگی هم رده خود هستند می توانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و با سایرین به رقابت بپردازند. از طرف دیگر می توانند به کارمندان خود نیز این اجازه را بدهند که بر روی نقاط ضعف خود کار کنند. مدیران نیز به نوعی یادگیرنده محسوب می شوند. به عنوان برگزار کننده دوره باید مطمئن شوید که تمامی مدیران پایبند به معیارهای مشابه بوده و این حق را به آن ها بدهید تا بدانند درگیر چه مواردی خواهند شد. به طور مثال آن ها باید بدانند که چگونه در ترازوی رتبه بندی قرار می گیرند و از طریق چه راه هایی می توانند مراحل ترقی را سریع تر از قبل طی کنند. به یاد داشته باید که مدیران یادگیرندگان ایده آلی برای تمامی دوره های آموزشی نبوده و به راحتی کارکنان به سخنان شما گوش نمی دهند و شاید دستورالعمل ها را با جدیت دنبال نکنند. برخی از آنها تنها به طی کردن روند، فکر می کنند و ترجیح می دهند جوایز را در قالب گواهی دریافت کنند.

منابع:

8 Secrets To Gamification Success In Corporate eLearning " Christopher Pappas"

www. elearningindustry.com

3 Keys To Successful, Low-Cost Gamification

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی