تبیان، دستیار زندگی
آیا دوره های آموزشی آنلاین شما با اضافه کردن رقابت های دوستانه جذاب تر خواهند شد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (1)

آیا دوره های آموزشی آنلاین شما با اضافه کردن رقابت های دوستانه جذاب تر خواهند شد؟ آیا افراد برای آن که بتوانند انگیزه انجام کاری را در خود ببینند نیاز به دریافت مدال، امتیاز، پاداش و ... دارند؟

در این مقاله 8 راز بازی سازی موفق در حوزه آموزش الکترونیک در شرکت های بزرگ را با شما در میان می گذاریم.

بازی سازی موفق در آموزش الکترونیک شرکت های بزرگ

8 راز مهم را در زیر بخوانید. Gamification یا همان بازی سازی به ارگان شما قدرت برقراری تعامل را می دهد و به عنوان یک محرک برای کارمندان -در سطح خودشان- به کار می رود. نیروهای کاری شما در بازی این فرصت را دارند که مدال گرفته و جهت رفتن به مراحل بعدی بازی و شکستن قفل ها تلاش کنند تا بتوانند با رسیدن به هر مرحله جوایز متعلق به همان سطح را بگیرند. وجود تمامی آیتم ها در طول مسیر همچون سوختی برای مخاطبان شما ایفای نقش کرده و آن ها را در جهت کسب موفقیت های بیشتر سوق می دهد، اما مهم ترین سوالی که پیش می آید این است که چگونه شروع کنیم؟

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (1)

در این مطلب 8 نکته را مطرح خواهیم کرد و بر این باوریم که شما با بکارگیری این 8 نکته می توانید استراتژی موثری برای بازی سازی ایجاد کرده و برنامه ای ارائه دهید که برای شرکت شما مفید واقع شود.

1. همسوسازی استراتژی های بازی با اهداف قابل اندازه گیری

در حالت کلی می توان گفت که مکانیزم بازی به افراد انگیزه حرکت می دهد اما مهمترین اصل اهداف و مقاصد هستند که یادگیرندگان را هدایت می کنند. استراتژی بازی سازی شما می بایست توسط اهداف قابل اندازه گیری، پشتیبانی شود، به عنوان یک برگزار کننده دوره آموزشی می بایست کشف کنید که کاربران شما به دنبال چه چیزی بوده و نیاز به یادگیری چه مهارتی دارند.

استفاده از قوانین بازی در دوره های آموزشی به اثبات رسیده اما باید توجه داشت که جذابیت های بازی شما و برنامه آموزشیتان را از اهداف کاریتان دور نکند، همسوسازی استراتژی های بازی با اهداف قابل اندازه گیری اولین رکنی است که باید در طراحی آموزشی مدنظر قرار دهید.

رسیدن به پاسخ این سوال ها می تواند رفتارهای مطلوب یادگیرندگان را به وسیله بازی سازی تقویت کند و آن ها را در مسیری درست قرار دهد. ارائه روش های مناسب، شکاف کاری افراد را پر خواهد کرد. در نهایت در کنار پاداش ها و ... مهم ترین اصل دورنشدن از هدف است.

2. کارکنان آماده را در ابتدای صف قرار دهید.

در همه دوره ها افرادی حضور دارند که نسبت به سایرین آماده تر هتند و برای به دست آوردن روش ها و رویکردهای جلو برنده بسیار تلاش می کنند. آن ها را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار می دهند! اگر شما به عنوان مدیر دوره کار و تلاش این افراد را به رسمیت بشناسید مطمئنا شور و شوقی مضاعف در آن ها ایجاد شده و سبب می شود تا با سرعت و انگیزه بیشتری به جلو حرکت کنند. شما می توانید برای افرادی که بیش از سایرین تلاش می کنند امتیازهای ویژه ای در نظر گرفته و آن ها را در ابتدای لیست قرار دهید. همچنین می توانید به مخاطبان اجازه شخصی سازی امتیازات کسب شده را بدهید تا بتوانند مدال های خود را به نمایش بگذارند. در این مسیر علاوه بر این که پیشکسوتان را مورد توجه قرار می دهید می بایست به افراد جدید نیز توجه کنید. به افراد تازه وارد اجازه دهید تا فرصت شرکت کردن در دوره های جدید را داشته باشند بدون آن که حس دلسردی به آن ها دست بدهد.

8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک (1)

در واقع این دسته از افراد نباید ناامید شوند و تصور کنند که دیر به دوره رسیده اند یا توانایی رسیدن به سایرین را از دست داده اند. تازه واردان را به بازی اضافه کرده و پشتیبان آن ها باشید تا بتوانند شانس خود را امتحان کرده و از انصراف این گروه تا جای ممکن جلوگیری کنید. خلاقیت به خرج دهید که این افراد از نقطه ای خاص کار را آغاز کنند. برای آن ها شرایطی ویژه قائل شوید تا علاقه مند به دنبال کردن روند بازی باشند.

3. پاداش های جذاب و قابل قبول طراحی کنید.

پاداش شما می بایست به اندازه کافی جذابیت داشته باشد تا بتواند مخاطب را به سمت خود جذب کند. جذاب بودن نه تنها در آموزش بلکه در تمامی موارد دیگر نیز تاثیرگذار است حتی زمانی که شما به خرید می روید مطمئنا به راحتی به سمت فروشگاه های زیبا جذب می شوید. به عنوان مثال ممکن است شما برای افراد مدال یا امتیازهایی گرافیکی در نظر گرفته باشید، کار شما ایده آل است اما در کنار آن منحصر به فرد بودن را نیز فراموش نکنید و در تمامی آیتم ها آن را اعمال کنید. طراحی های منحصر به فردی در پاداش ها و مدالها داشته باشید شاید چندان حائز اهمیت به نظر نرسد اما تجربه نشان می دهد که در جذب افراد زیبایی ظاهری و گرافیکی تفاوت ایجاد می کند.

منابع:

8 Secrets To Gamification Success In Corporate eLearning " Christopher Pappas"

www. elearningindustry.com

3 Keys To Successful, Low-Cost Gamification

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی