تبیان، دستیار زندگی
محققان انگلیسی در حال ابداع روبات هایی با ویژگی های مناسب برای فعالیت در تاسیسات خطرناک هسته ای هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روبات ها وارد تاسیسات هسته ای می شوند

محققان انگلیسی در حال ابداع روبات هایی با ویژگی های مناسب برای فعالیت در تاسیسات خطرناک هسته ای هستند.

بخش دانش و زندگی تبیان

روبات

عملیات پاکسازی و برچیدن تاسیسات هسته ای قدیمی، کاری پرهزینه و مخاطره آمیز است و مراحلی را در بر دارد که برای انسان ها بسیار خطرناک است. شرایط در این قبیل تاسیسات هسته ای کشنده و سمی است و برای بسیاری از کارهای پاکسازی، استفاده از روبات یک ضرورت محسوب می شود.
روبات های فعال در سایر اماکن صنعتی هنوز از عهده اجرای انواع مانورها و قابلیت های مورد نیاز برای از کار انداختن تاسیسات هسته ای برنمی آیند. اما اکنون محققان دانشگاه منچستر در حال ساخت روبات هایی هستند که ویژگی های لازم برای کار در تاسیسات خطرناک هسته ای را دارند.
این روبات ها باید بتوانند حین انجام کارهای ساده مانند پیچاندن والوها (شیرهای صنعتی)، از عهده چالش های دشوارتری هم مانند حرکت روی زمین های ناهموار و بالا رفتن از پله ها برآیند؛ همچنین برخی از این روبات ها باید زیر آب کار کنند. این روبات ها اساسا باید مستقل از انسان عمل کنند، بنابراین دانشمندان در حال برنامه ریزی آنها به گونه ای هستند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مشکلات را حل کنند.
نسخه های اولیه این روبات ها برای آزمایش در محیط های شبیه سازی شده و تاسیسات هسته ای واقعی در سال های آینده رونمایی خواهند شد.
محققان معتقدند که فناوری های ابداعی آنها موجب تقویت عملکرد روبات ها در محیط های خطرناک مشابه و اجرای وظایف پیچیده مشابه می شود؛ مانند روبات هایی که در اعماق فضا یا معادن کار می کنند، ماموریت های نجات و جستجو انجام می دهند و یا بمب ها را خنثی می کنند.


منبع:www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .